Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

PR KAMPAGNE.
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Er det ikke noget i klassen?
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Arbejdspladsudvikling
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Møde om Spejdernes Lejr efterår Velkommen til møde om Spejdernes Lejr 2012 giver intense oplevelser, hvor vi møder hinanden, udvikler os.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Velkommen 8C Velkommen 8C Håber I har haft det godt- Håber I har haft det godt- Det har jeg, som I får at se...
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
”FRA SYGEFRAVÆR TIL ARBEJDSEVNE” 27. FEBRUAR 2013 KONFERENCE TORVEHALLERNE I VEJLE Sund By Sekretariatet.
DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Welcometo.dk Guldborgsund.
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
Hvad render vi rundt og laver?
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Workshop 3 Kriterier til autentiske opgaver.  Valgfag - efterårssemester  Start uge 43  Mål med valgfag er udarbejdelse af produkt med udgangspunkt.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Agenda – Velkomst – Præsentation af os og projektet – Præsentation af deltagere – Præsentation af E-Sport og GamingLeague
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
EU Hvad er EU EU er en union som blev startet for at sikre at der ikke kom flere krige i Europa. EU har ændret sig meget siden det blev startet i 1952.
Intern kommunikation PR og presse
Relationer – børn imellem
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Årsplan – en kort en lang
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Har du husket din licens? Opstartsmøde 6. september 2012.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
De seks bedste billeder fra gruppen
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
:52 1. Hvilket land skal du på udveksling i? Evaluering af Workshop 2015 Navn 1USA 2Canada 3New Zealand 4Storbritannien 5Østrig 6Spanien 7Frankrig.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Frederikshavn Kommune 23. nov. 2016
Studerendes Employability i det virkelige arbejdsliv
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Tilskud til uddannelsessamarbejde i Norden og Baltikum
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
VEJEN TIL #EP19dk.
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

Ungdomsudvekslinger med ”Aktive unge”

Lidt om vores projekter og erfaringer hidtil. Internationalisering af børn og unge – den uformelle læring…. Hvordan kommer man i gang med det internationale arbejde ?

Vores erfaringer med programmet ”Ungdom” Bilaterale udvekslinger Trilaterale udvekslinger Multilaterale udvekslinger CMS og SSV

Hvem har vi samarbejdet med ? Ungdom Island - Nord Irland - Belgien Tyskland - Irland - Rumænien Polen - Finland – Norge Spanien - Italien – England Portugal - Grækenland Euro Med Palæstina – Egypten - Israel Litauen - Jordan – Tyrkiet

Hvorfor laver vi Udvekslinger ? vores unge kan mødes ansigt til ansigt med udenlandske unge ”uformel læring” vil altid finde sted under en udveksling unge kan dele og sammenligne tanker og erfaringer fra deres hverdag og ungdomsliv. lære om hinandens lande, kulturer, traditioner, forskelle & ligheder udfordre fordomme, stereotyper og racisme = bedre integration Forberede dem på et ”Internationalt” voksenliv

Hvordan kom vi i gang ! Vi tog en diskussion i organisationen og blev enige om at det her vil vi….. Vi vil afsætte den nødvendige tid og ressourcer De internationale aktiviteter skal være en synlig del af vores virksomhed Til gavn for vores unge Den uformelle læring prioriteres

Eksempler på hvordan vi arbejder med ”Uformel læring”

Vores dramahold (Almen undervisning) Vores dansehold (Almen undervisning) Vores Heltidsundervisning (Special undervisning) Vores Ungdomsklub Samarbejde med andre USK og klubber Vores Juniorklub er også med

Hvad får de unge ud af at deltage & Hvilke kompetencer optjener de ? Engelsk kundskaber forbedres Øvelse i at stå frem og tale i mindre grupper og større forsamlinger - på engelsk ! Formidle fakta viden om sit eget land Tilegne sig fakta viden om andre lande Interkulturel forståelse Nye venskaber

Overvejelser og planlægning Partnere De unge Forberedelsen Programmet Evaluering

Partnere Du kan finde partnere via Internet databaser CMS, SSV & forberedende besøg Erfarne ledere

Fælles forberedelse af udvekslingen.. Forberedelsesmødet er vigtigt Samme forventninger til projektet !! Tema – aktiviteter – workshops – Hvem gør hvad og hvornår ? Hvilken ”Type” unge skal deltage ? alder – udsatte unge ?? – sprogbarrierer ?? Turde diskutere/konfrontere mulige konflikter (FÆLLES regler for udvekslingen)

Forberedelse af vores unge.. Dette er IKKE en charter ferie !!! Lad gruppen være aktiv hele forløbet Godt kendskab til din gruppe – dynamisk gruppe, eventuel udvælgelse af deltagere, Alle skal være mentalt forberedte på hvad der er i vente og hvad der forventes under udvekslingen… program, forberedelse, egen involvering, sex, alkohol, stoffer, regler Sørg for at udbrede og debatere viden om det land i skal besøge.. Klima, kultur, traditioner, historie, geografi m.m.

Involvering af de unge Hjælpe med alt det praktiske Værter for hjemmebesøg Forberede og give små oplæg Oprettelse af e-mail grupper Valg af tema for projektet Forslag til aktiviteter/workshops Afvikle workshops Evt. opstart af hjemmeside

Sammensætning af program Mix mellem workshops, besøg og fritid Vigtigheden af Icebreakers og lege Kreative/produktive workshops International cooking Kulturelle præsentationer Hjemme besøg

Eksempler på workshops ! Hvad siger du ?? Fed musik fra mit hjemland ! Hvis jeg bestemte i mit lokalområde… Papparazzi & sladder…. Teater, dans, break… Prøv min national sport! International Cooking night…

Evaluering Lav daglige evalueringer i små grupper gruppesnak - avis – dagbog – evalueringsskemaer – lege - hjemmeside Leder evaluerings møder hver dag en opsummerings af dagens begivenheder og eventuelle problemer Plenum/individuel evaluering den sidste dag Vedlæg de unges evalueringer i rapporten Fotos og produkter i rapporten

Hvordan kommer man i gang ? Accept i organisationen – Vi vil det her….. God opbakning fra jeres ledere og beslutnings- tagere Fælles forståelse…. Start småt men godt ! Den første partner – SSV eller CMS

Opsummering ! Lad de unge være med i forberedelserne Brug forberedelsesmødet konstruktivt Brug masser af tid på icebreakers de første dage - ellers 1–2 om dagen. Det virker ! Vær insisterende på vigtigheden af daglige informationsmøder. God start på dagen ! Vær insisterende på at alle skal deltage aktivt - også lederne !! Lad de unge tage ansvar ! Hold daglige evalueringer med de unge og med lederne – og følg eventuelle problemer til dørs