RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Oplæg for Dansk Folkeoplysnings Samråd tirsdag den 7. september 2010
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Realkompetencevurdering i Danmark
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
E-værktøjer og realkompetencer - betydningsfelter og dilemmaer
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Hvad er realkompetencevurdering?
Undervisningsministeriets realkompetenceredskab til ’tredje sektor’
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Uddannelsesafklarende samtaler
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En uddannelsespolitisk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
BPU Karen Il Wol Knudsen, beskæftigelsespolitisk konsulent Februar 2009 Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Kvalitet i uddannelsen
VfV-loven og kvalifikationsrammen
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ

Baggrund og proces  Lov om anerkendelse af RK  Lovovervågning  EVA’s evaluering – sommer 2010  Høringsrunde > Ingen lovændring (i substansen)  UVMs handlingplan for anerkendelse af RK på VEU- området (ultimo 2010)  Arbejdsgruppe til udfoldelse af handlingsplanen  Rapport nov  Høring i div. råd (VEU, REU, REP, Rådet for gymnasiale udd. + Folkeoplysningens Dialogforum) > Ministerens bord……

EVA’s evaluering  Fokus på uddannelsesinstitutionernes praksis og RK V  Udbredelsen af RKV er begrænset  Hvis: som adgang til egne uddannelser  Problemer med økonomiske incitamenter  Problemer med kendskab til RKV-mulighederne  Problemer med kompetencer, kvalitet og gennemsigtighed  Problemer med ”før-fasen”  Manglende match mellem deltagernes motivation, forventninger, proces og udbytte  Nordisk studie – interessante forskelle  Norsk fagkonsulentsystem og godkjennelsescentraler  Svensk systematisering – gennemsigtighed/legitimitet  Finsk kompetencebaseret kvalifikationssystem + certifikat for praktiske sprogfærdigheder

Høring  DFS: Bredere perspektiv på RKA – anerkende og understøtte nytteværdi ud over formel uddannelse  6 forslag:  Nyt fleksibelt tilbud om afklaring og dokumentation af RK + vejledning (styrkelse af ”før-fasen”)  Kvalitetskodeks  Professionalisering/uddannelsesmodul  Forskningen styrkes  Indsatsområde i VEU-centrene  Informationsindsatsen styrkes  Mange sammenfald med andre høringssvar

Handlingsplan  Fire tværgående temaer:  Kortlægning af vejlednings og rådgivningsaktiviteterne før en RKV (før-fasen)  Udredning af mulighederne for et bredere sigte – herunder erhvervs- og beskæftigelsessigte  Kvalitetssikring – kvalitetskodeks  En styrket informationsindsats

Arbejdsgruppen  Sammensætning  Arbejdsmarkedets parter (2 x 6 repræsentanter)  Uddannelsesinstitutionerne (5 rep.)  Folkeoplysningen (2 (1) rep.)  UVM – formand Lisbeth Bang Thorsen  Vilkår:  Ingen forslag der giver permanent øgede udgifter!  Arbejdsmåde:  Drøftelser og skriftlige bidrag

Rapporten  Sammenfatning - oversigt over tværgående og uddannelsesspecifikke anbefalinger  Opsamling og perspektivering af tværgående drøftelser og anbefalinger  Den økonomiske incitamentsstruktur  Opsamling og perspektivering af uddannelsesspecifikke drøftelser og anbefalinger  Opsamling af øvrige forslag  Bilag: Oversigt over muligheder, aktiviteter mv.

Rapporten set fra en DFS-vinkel  Nok bedst opnåelige  RK-vurdering blev ikke til RK anerkendelse – men perspektivet er bredere  Folkeoplysningens Dialogforum som høringsinstans  God grafisk model som udgangspunkt for sammenfatningen (variation af Rie Thomsens model)

Anbefalingerne set fra DFS-vinkel  Bredere perspektiv, især job-/beskæftigelsesperspektiv og afklarings-, vejlednings og rådgivningsfasen samt informationsindsatsen  Fleksibelt uddannelsesmål/modul vedr. afklaring/ vejledning/rådgivning i AMU-regi - (DFS-forslag om bredere forankret modul er henvist til afsnittet ”Øvrige forslag”)  Løbende kvalitetsudvikling – via udvikling af fælles standarder, redskaber, metoder og procedurer - men intet kvalitetskodeks. Didaktisk udvikling.  Kompetenceudvikling af de lærere, konsulenter mv. som arbejder med alle faserne i RK-processen – bl.a. via formelt uddannelsesmodul  Styrkelse af tværinstitutionelt og tværsektorielt samarbejde om RKV mhp. bredere, mere kvalificeret og institutionsuafhængig indsats(VEU-centrene)  Bedre koordinering mellem ministerier – ensartet tilgang uanset om du er beskæftiget eller ledig  Udviklingsarbejde – bl.a. didaktisk udvikling  Styrkelse og synliggørelse af institutionsuafhængig vejledning og back-up (VEU-centre, eVejledning, Studievalg).  Styrkelse af informationsindsatsen  Lokalt forankret og udgangspunkt i job/beskæftigelsesperspektiv + gode historier

”Øvrige forslag” i udvalg  RK-afklaringsmodul inspireret af FVU-konceptet  Nationalt sprogcertifikat for praktiske sprogfærdigheder  Forskning i  deltagerperspektiver på RK og motivation for læring  didaktiske konsekvenser af RK-anerkendelse  kvalitativ forskning i bedst (og mest!) praksis  Finansiering af vedligeholdelse af elektroniske værktøjer  Brug NQF/EQF som oversættelsesværktøj

RK-afklaringsmodul – DFS-forslag  Lovgivningsmæssig ramme for modul til kvalificering af før-fasen  Afklaring og dokumentation af RK i bredt perspektiv  Erhvervs- og studievejledning  Inspireret af FVU-konceptet  Fleksibel varighed ift. enkeltes behov  Tilbydes i forskellige kontekster  Varetages af forskellige aktører på driftsoverenskomst  Lovfastsatte krav til medarbejderkompetencer

Vejen frem…..