Karl Henrik Flyums model

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Vt-9 kursus program 2. møde
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Problemer eller udfordringer.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Eksamen.
Udvidet problemformulering
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Større Skriftlig opgave
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skrivekursus 1.e ..
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Projektopgaven.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Begynd med at åbne
Teoretisk pædagogikum
1. Trin – Problemstilling
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Karl Henrik Flyums model
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Historisk overbliksforløb ↓ AT1 – 1800-tallet DHO SRO/AT4 SRP/ATX
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Karl Henrik Flyums model At formulere spørgsmål - led 1- 7 Fx i forbindelse med projekter og større opgaver

- At målrette skrivearbejdet ved hjælp af spørgsmål at udvikle en spontan og upræcis tematisk idé til et første udkast på en fokuseret og begrundet afgrænsning af emne med henblik på at udforme en færdig problemformulering med tilhørende underspørgsmål 2

De 7 trin Hurtigskrivning Hovedbudskab/fokus i én sætning Sætningen omformuleres til et spørgsmål Formulering af alternative spørgsmål Diskussion og vurdering af spørgsmålene Udvælgelse af spørgsmål Forklaring af og begrundelse for valget 3

1. led At benytte hurtigskrivning Skriv hele tiden Ret ikke – gå ikke tilbage i teksten Fast tid (5 minutter) Skriv i hele sætninger hvad du gerne vi arbejde med 4 4

2. led At formulere et hovedbudskab i én sætning at få udvalgt og formuleret et muligt hovedfokus ud fra hurtigskrivningsteksten sætningen kan f.eks. begynde med: - det jeg prøver at få frem her er……. - hovedpointen er…. - helt præcist så tænker jeg…(ca 5 min - kig op når I er færdige)

3. led At omformulere sætningen med hovedbudskabet til et spørgsmål Først slettes : ”det jeg prøver at få frem her er…..” Herefter formuleres resten af sætningen med hovedbudskabet til et spørgsmål Prøv med forskellige spørgeord: Hvordan, hvorledes, hvorfor, i hvor høj grad, osv. Overvej: peger det i den rigtige retning – er det der jeg vil hen - er det interessant? er det for abstrakt eller generelt? Husk at afprøve forskellige spørgeord.

4. led At formulere underspørgsmål til hovedspørgsmålet Byt spørgeord, og se hvad der sker med dine tanker …. Opstil underspørgsmål – og tænk på at inddrage de forskellige fag som indgår i projektet. Mindst tre nye spørgsmål skal formuleres

5. led At diskutere/vurdere dine spørgsmål med en anden person Præsenter dit foreløbige hovedspørgsmål og underspørgsmål til din makker, som kun må spørge. Stil evt. selv spørgsmål for at få gode råde. Diskuter de forskellige veje til svarene på de underspørgsmål Byt efter 5 minutter til ny makker

6. Led At vælge et hovedspørgsmål og underspørgsmål At bestemme sig…. Vælg dit nye hovedspørgsmål som grundlag for det videre arbejde Skriv spørgsmålet øverst på en ny side Udvælg underspørgsmål som hjælp til at besvare dit hovedspørgsmål

7. led At forklare og begrunde hvorfor spørgsmålet er værd at stille og få svar på Begrund dit bud på hovedspørgsmål i stikord Nedskriv din begrundelser, fx med en hurtigskrivning (10 minutter)

Resultat - at målrette skrivearbejdet ved hjælp af spørgsmål Du har nu skitseret og udviklet et fokuseret og afgrænset hovedspørgsmål med bud på underspørgsmål og en begrundelse for dette. 11