FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen
Tre overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betyd- ningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis Vi gør forskel på eleverne Vi er hidtil lykkedes dårligt med dette Henvendt til forældrene.
Overordnede indsatsområder i reformen En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få, klare mål og regelforenklinger
Konkrete virkemidler 1. En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Længere skoledag på 30 timer (0.-3. kl.), 33 timer (4.-6.kl.) og 35 timer (7.-9. kl.) Fagopdelt og understøttende undervisning skal skabe en sammenhængende og varieret skoledag Flere timer i fagene – fx styrkelse af fagene dansk og matematik Styrkelse af fremmedsprog Engelsk fra 1. klasse Andet fremmedsprog fra 5. klasse Nye fag: Håndværk og design samt Madkundskab Lektiehjælp og faglige fordybelse (obligatorisk at tilbyde) Udvikling af udskolingen Motion og bevægelse. 45 min. i gennemsnit hver dag. ’Den åbne skole’ – inddragelse af lokalt idræts- og kulturliv mv. Klassen er fortsat omdrejningspunktet
SFO - Ellekærskolen Fokus på leg og læring Fællesskab og relationer Socialpædagogisk arbejde i et mere frit rum Åbningstiden i SFO komplementerer børnenes undervisning. Der er stadig åbnet fra kl. 6.30 og frem til kl. 17.00. Undtaget fredag, hvor der lukkes kl. 16.30.
DEN UNDERSTØTTENDE UNDERVISNING Den understøttende undervisning skal spille sammen med og støtte op om undervisningen i forhold til at realisere folkeskolens formål samt Fælles Mål for folkeskolens fag og obligatoriske emner. Den understøttende undervisning varetages af både lærere og pædagoger på Ellekærskolen: Fase 1 (0.-5. kl.): lærere/pædagoger (50/50) Fase 2 (6.-9. kl.): primært lærere
MOTION OG BEVÆGELSE I gennemsnit 45 min. i løbet af skoledagen. Motion og bevægelse kan indgå i: Den fagopdelte undervisning – herunder idræt Obligatoriske emner Den understøttende undervisning På Ellekærskolen integreres motion og fysisk aktivitet i selve undervisningen. Her bruges bevægelse som en læringsstil og som en måde at strukturere og tilrettelægge undervisningen på i kombination med højintens fysisk aktivitet.
LEKTIEHJÆLP OG FAGLIG FORDYBELSE Obligatorisk tilbud – inden for undervisningstiden Frivilligt at deltage Placeres i ydertimerne På Ellekærskolen bliver lektiehjælp og faglig fordybelse et attraktivt tilbud til alle elever. Der vil stadig være lektier som skal laves hjemme.
Konkrete virkemidler 2. Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Kompetenceudvikling Afsat i alt 1 mia. kr. i 2014-2020 til styrket efteruddannelse af lærere og pædagoger Kompetenceudvikling af ledere gennem skolelederforløb Nationalt korps af ca. 40 nye læringskonsulenter Mærsk Familiefond 1 mia.
Følg med på skolens hjemmeside og på forældreintra, her kommunikeres og deles nyt om skolereformens implementering på Ellekærskolen.