Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Klasseledelses- og relationskompetence
Forældreorientering Skolereformen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Handelsgymnasium Rønde
Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
Hjørring Gymnasium.  Samtlige klasser og fremmedsprogsundervisere  Engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, græsk  at udvikle og forfine elevernes.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Reformmesse på Sofiendalskolen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Skolereform august 2014………………
VID gymnasier N.P. Josiassens Vej 44 Hvis du skal på gymnasiet.
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Skolereformen på Søndersøskolen
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Folkeskolereformen - generel information
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Alle børn er alles ansvar
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Undervisning i særklasse
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Gymnasiet (Stx)
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Resultater fra spørgeskemaundersøgelse blandt uddannelsesledere.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET AT FINDE MENING I LÆRERJOBBET KRAV OG UDFORDRINGER I HVERDAGEN UDDANNELSESDEBATTEN 2016 PER FIBÆK LAURSEN.
Præsentationens transcript:

Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1. Intentioner 2. Idéer til udfoldelse i praksis 3. Great expectations 4. Udfordringer i forsøget Tak for indkomne forslag til emner – som vi tager op sammen med aktuelt nyt: Anette Berg Pedersen : Underviser, faggruppeleder, skemalægger, Dorte W. Mulvad: Uddannelseschef,

Titel: Studiefællesskaber efter varierende elevbehov Formål: ”forsøg med arbejdsformer og tilrettelæggelse af undervisning, der i højere grad er målrettet den enkelte elevs læring og udbytte af uddannelsen” Indhold: - studiefællesskaber i de enkelte fag, på tværs af klasser og årgange Evaluering: Elev- og lærerevaluering af forsøgets effekt Fokusgruppeinterviews med alle 2.g-klasser, faggrupper og lærerteams Tak for indkomne forslag til emner – som vi tager op sammen med aktuelt nyt: C:Studiefællesskaber - Intentioner Studiefællesskaber efter varierende elevbehov

Fag og forløb: Enkeltfagligt:Matematik, engelsk, fransk, spansk, tysk, afsætning Flerfagligt:studieområdet, studieretningsprojektet Deltagere:  13 gymnasieklasser  undervisere/faggrupper: matematik, sprogfag, afsætning  studieretningernes lærerteams, uddannelseschef Udgangspunkt: Udbygge hidtidige erfaringer/eksperimenter med studiefællesskaber Tak for indkomne forslag til emner – som vi tager op sammen med aktuelt nyt: C:Studiefællesskaber - Intentioner Studiefællesskaber efter varierende elevbehov

 Matematik – niveaudeling i introduktionsforløbet  Study Halls & lektiecaféer:  tilmelding til kurser efter behov - på tværs af klasser/årgange  oversættelsesteknik, sej matematik, basiskundskaber i fagene  Studieområdet 1.g: SO1: Vejledning i flerfaglige fællesskaber Tak for indkomne forslag til emner – som vi tager op sammen med aktuelt nyt: C:Studiefællesskaber - Idéer til praksis Studiefællesskaber efter varierende elevbehov

Matematik: erfaringer fra studiefællesskaber : 1. Screening i klassen 2. Holdinddeling efter niveau talkursus 12 lektioner Faglige gevinster: Hastighed og sværhedsgrad tilpasses elevernes niveau ALLE flytter sig fagligt og får godt afsæt til matematik i gymnasiet Svage elever: overkommeligt, føler sig ikke alene, tror på de kan, giver ikke så let op Stærke elever: kan udfordres, taler ikke hen over kammeraterne Social gevinst! Tak for indkomne forslag til emner – som vi tager op sammen med aktuelt nyt: C:Studiefællesskaber - Idéer til praksis Studiefællesskaber efter varierende elevbehov

Matematik: Overføre erfaringen til større forløb – sidste del af 1.g:  Mat C – Målrettet eksamensarbejde  Mat B – Hæve niveauet fra C Sprogfag og afsætning:  Holdinddelinger på tværs i forløb – niveau og faglige interessefællesskaber Study Halls & lektiecaféer:  tilbud målrettet elevforudsætninger – og interesser  studiefællesskaber i kombination med rammeforsøget om studietid Studieområder og studieretningsprojektet: SO1, Erhvervscase, DIO, SRP: flerfaglige niveau- og interessefællesskaber  Undervisning, metoder & vejledning – Husk elevbaggrund! Tak for indkomne forslag til emner – som vi tager op sammen med aktuelt nyt: C:Studiefællesskaber - Mål i forsøget Studiefællesskaber efter varierende elevbehov

Hvad skaber den gode undervisning? Målrettet, klar og velstruktureret undervisning Klasseledelse som sikrer, at tiden bliver brugt hensigtsmæssigt Passende høje forventninger til eleverne Gode relationer, god atmosfære Evaluering af elevers læring, feedback Vægt på forståelse og problemløsning Jf. Professor Per Fibæk Laursen Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet C:Studiefællesskaber: Great expectations! Studiefællesskaber efter varierende elevbehov Fokus: It – Gymnasiefremmede – Fremmedsprog – Skriftlighed - Talent Pulje af tid afsat til elever med: 1.særlige behov 2. særlige talenter 3.behov for øget eksamenstræning Talent eller potentiale? De talentfulde: de dygtigste ca % De højtbegavede: ca. 1-2 %

Tak for indkomne forslag til emner – som vi tager op sammen med aktuelt nyt: C:Studiefællesskaber - Udfordringer? Studiefællesskaber efter varierende elevbehov Pædagogik: Holdninger til niveaudeling? Rosenthal-effekt vs. tro på udviklingspotentiale? Modsætninger – nye trends?: Cooperative Learning, læringsstile, mm…. Differentieringsmuligheder på klasseniveau? Kan vi ramme elevens NUZO i fællesskaber? Rammer & teknik: Skematekniske udfordringer Holdinddelinger Bemandinger Rammeforsøg = max. 20% af undervisningstid i faget