Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
UUV’s repræsentantskabsmøde den
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Velkommen til 10.A Gentofte 10. klassecenter
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
DUA seminar den 5. oktober 2010
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Formål at give udsatte unge uddannelse og kompetencer, samt netværk unge i projektperiode Fokus på at metodeudvikle ungdomsuddannelsernes parathed.
Ungdom det bedste guld - hvordan får vi guldet frem?
Mentorordning i Skive.
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
”Vi når målet – men hvordan?”
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Mestring af ADHD som voksen.
UU Odense Om at skabe fastholdelse gennem en organiseret mentorindsats i et større byområde.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
- Overgangsfrekvenser
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Forældremøde 7. klasse.
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Uddannelsesafklarende samtaler
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Regeringens globaliseringsudspil
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 UU-ViborgEgnen
Status på implementeringen af vejledningsreformen
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Kontaktgruppe-seminar D. 29. oktober 2008 Golfhotellet, Viborg.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Fem lærere på mentorkursus
Mentorprojekt Sisimiut
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Det frie Gymnasium.
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Implementering af ungepakken
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse

Mentorholdet 1/1 stilling: 60 mentees Sirin: 1/8 -del stilling Kurt: 1/8 -del stilling Kirsten: ¼-del stilling Mette: ¼-del stilling Lis : ½ stilling Niels-Christian: ½ stilling Maria: ½ stilling

Opstart: April 2010 Målgruppen: Unge i 9. og 10. klasse, der med målrettet personlig støtte vil kunne gennemføre en ungdomsuddannelse. Mentorordningen tilbydes desuden de unge, der går på produktionsskole og som umiddelbart vurderes til, med målrettet personlig støtte, at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse. Dette omfatter også specialklasseelever. 145 ansøgninger, hvoraf ca ikke var i målgruppen herfor.

Arbejdsfordeling (formen) X antal mentees  X antal mentorer? Distriktsopdeling  Udd.tilknytning? Logistisk tidsrøver  Strategisk smart + øget samarbejde Endelig fordeling baseres på: X antal mentees på udd. = vores procentfordeling Men hvad så med indholdet? Hvad kan vi tilbyde?

Kontraktlige opgaver (Indholdet) Uddannelsesrelaterede problemstillinger Øget netværk på skolen Gruppementorering Forbindelser til skolens ressourcer, bl.a. lektiecafé, hjælpemidler og støtte til det faglige Gøre den unge til et mere kendt ansigt Kontakt med klasselæreren ved fravær Mulighed for akut konflikthåndtering og –mægling Støtte omkring fremmøde Øge den unges selvstændighed gennem samtaler og regelmæssig opfølgning

Mentorforløbet 2010 April/maj: Form & indhold skabes + justeres ad hoc Maj-juli: 1. kontakt til mentees  nye ukendte problemstillinger! Kontakt til uddannelsesinstitutionerne & orientering

Mentorforløbet 2010 August-oktober: 1. skoledag (hukommelsesudfordringer) Mentorsamtaler  Logistiske udfordringer –Hensyn til den unge/efter skoletid  hensyn til os/aldrig fri? Løsning: Udnyttelse af vores udd.tilknytning!! –samtaler i skoletiden ”på paller” (6 x 45 min. I træk) –fast samtalerum 1-2 x ugentligt + ”det løse på gangen” –Udnyttelse af netværk + skolens ressourcer

Mentorforløbet 2010 Oktober- december/januar: Fra efterårferien/uge 42 eller efter mentorens skøn: –Ændring i kontaktformen: Mentee bliver den opsøgende = demonstrere sin ’selvkørenhed’. December/januar – efter ca. ½ år: Mentorforløb afsluttes –Vi tilbagegiver den korrekt UU-vejleder

Uddannelsesafbrud! Hva’ gør vi så? Årsager til afbrud? Baseret på elevens ønske Baseret på skolens vurdering Fordel ved vores udd.tilknytning: Vi får kendskab til skolens politikker/afbrudsprocedurer Mulighed for at gribe den unge før faldet Tage den unge i hånden i videre færd Vi bevarer mentortilknytningen indtil mentee er i gang med ny beskæftigelse/uddannelse

Samme uddannelses- institution Fordele  Ulemper Ressourcemæssigt Tidsmæssigt Samarbejds-muligheder Akut beredskab Akut identificering af løsninger (fastholdelses- muligheder) Uformelle samtaler Naturlig fornemmelse for, hvad der rører sig De diplomatiske evner kan blive udfordret i balance-gangen ml. mentees og skolens lærere Afhængig af skolens ’goodwill’ (stille lokale til rådighed) + deres interne kommunika-tion og samarbejde om de unge

Kvalitet  Kvantitet? Hvornår gør man det ”godt nok”? 30 mentees - 30 individuelle liv - 30 særlige unge!! –Svært at skelne fra hinanden/hukommelsesudfordring! –Mentoring eller udvidet vejledning? Det muliges kunst: At konvertere mentorpakken tiltænkt få mentees til 30 unge mennesker – uden selv at få brug for en mentor! –Jo mere uddannelse, vi fik – jo dårligere samvittighed! –Vi løste udfordringen under de afsatte vilkår og rammer. Men det virkede alligevel! –Fastholdelsesprocent på 84 %

Forår 2011 Evaluering og implementering af nye erkendelser og viden –Mentorbrochure –Færre mentees = ønske om bedre kvalitet Mentorordningen – et dynamisk område under løbende udvikling Vi holder stadig fast…