1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Hvad er behovene i Danmark?
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Den 16.august 2010 Regionsgården
ISAAC konference Birgitte Brandt
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Oplæg ved Mette Christensen, VIKOM og
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Er mit barn klar til skolestart ?
Platangårdens Ungdomscenter VISO – leverandør
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Jeg støtter barnet ved:
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Kulturen på vores skole Det forpligtende fællesskab Overskueligheden i miljøet Helheden i skoleforløbet Kommunikation.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Martin Sandø Servicestyrelsen
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Støttetiltag til politifolk ved voldsomme hændelser - præsenteret af personalechef Preben Henriksen, Odense Politi.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Jonstrupvang-Bebyggelsen Marina Lindehøj Hansen, ergoterapeut.
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Den sproglige læreplan
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
22. September 2010, Kommunernes Landsforening 5 udfordringer – 5 løsninger.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
IKT-Messe og Konference 2013 ”Døves vilkår og kompensations- muligheder på arbejdsmarkedet ” v/ Pia Schmidt og Annette Winther Troelsen.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Om Videnscenter for Specialpædagogik (ViSP) Lægeforeningens generalforsamling 4. november 2011.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Arbejdspladsen i fokus/arbejdsfællesskaber
Bachelorprojektvejledning?
Fleksible fællesskaber
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Præsentationens transcript:

1 Social Networks En kommunikationsoversigt til mennesker med komplekse kommunikationsbehov og deres kommunikationspartnere Sarah W. Blackston, Ph.D Mary Hunt Berg, Ph.D

2 Hvad er Social Networks? En relationistisk tilgang til observation, udredning og beskrivelse Et udrednings- og planlægningsværktøj som kan støtte fagfolk i forbindelse med rådgivning omkring alternativ og supplerende kommunikation (AAC/ASK/AKK) SN indsamler viden på en række vigtige områder i forhold til at støtte mennesker i at bruge AAC/ASK/AKK Giver et øjebliks billede via interview Består af manual og interviewskema

3 Formål med Social Networks udredning er: At få et billede af personens kommunikative ressourcer samt ressourcerne i omgivelserne At dele viden om personens kommunikation mellem personens forskellige miljøer At få fokus på forskellige forhold, der har betydning for personens kommunikation At tydeliggøre de kommunikationsmåder personen og personens samtalepartner bruger i forskellige situationer At planlægge en fremadrettet indsats med alternativ og supplerende kommunikation, som giver mening for personen og personens nærmeste

4 Hvornår kan man bruge Social Networks? Når man har brug for at blive klogere på de forhold, der vedrører en persons kommunikation, f.eks: Når man modtager et nyt barn i børnehave, skole, eller en ny ung/voksen i ungdomstilbud, botilbud Inden personen skal skifte miljø eller indgå i et nyt miljø Når der er usikkerhed eller uenighed om et personens kommunikative ressourcer I forbindelse med valg og implementering af kommunikations- hjælpemidler Når man skal lave et kommunikations pas Som en del af en løbende beskrivelse/udredning/planlægning af en indsats, der foretages med bestemte intervaller

5 Hvem skal Social Networks støtte Mennesker, der som følge af forskellige funktionsnedsættelser har behov for AAC/ASK/AKK - børn/voksne m. multiple funktionsnedsættelser, bevægelsesvanskeligheder, udviklingshæmning, autismespektrumforstyrrelser, senhjerneskader, neurologiske lidelser m.v. OG de mennesker de er sammen med i deres hverdag!!

6 Hvordan bruges Social Networks? Målet med indsamlingen af informationer er : At kunne dele viden fra forskellige miljøer At få fokus på den enkeltes kommunikative ressourcer samt ressourcer i omgivelserne (italesættelse) At få fokus på de forhold, der har betydning for kommunikationen At tydeliggøre de kommunikationsmåder den enkelte og dennes samtalepartnere bruger i sine forskellige relationer At planlægge en fremadrettet indsats, som giver mening for den enkelte og dennes nærmeste Interviewet gentages løbende, f.eks. Hvert ½-1 år

7 Overordnet indhold af interviewskemaet Vurdering af sproglige og relaterede forudsætninger Cirkler med kommunikationspartnere Udtryksmåder Repræsentationsmåder (symbolsk kommunikation) Udvælgelsesteknikker Strategier, der støtter interaktion Samtaleemner (nuværende og ønskede) Type af kommunikation (gryende, kontekstafhængig, uafhængig) Ønsker og behov i de forskellige cirkler.