22-08-2014Nov. 2008 J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Patientpakker Angina /NSTEMI
Den Danske Kvalitetsmodel
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Kandidaten i klinisk praksis
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Vores krav til økonomiforhandlingerne v/Palle Simonsen, Det Sociale Netværk.
Rehabilitering i hjemmet gør en forskel
Sygeplejerske Susanne Koch Afdelingssygeplejerske Susanne Juhl
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Standardrum: CT/MR-rum/interventionsrum: 90 m2
Projekt Socialsygeplejerske
Dagkirurgisk sygepleje
Hvordan fremmer vi overgangen til dagkirurgi?
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
3-timersmøde 2010 Børneafdelingen Hvad gør vi godt: •Feedback og supervision i Børnemodtagelsen og Børneambulatoriet. •Enkelte yngre læger er kontaktpersoner.
Hvordan sikres omsorgen i accelereret operationsforløb ?
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Identifikation af spild
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Sygepleje som profession
3 eksempler på, hvordan sundhed.dk hjælper borgerne
Sygeplejerskeuddannelsen
Kan omsorg accelereres?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Befolkning: ● Randers kommune indbyggere ● Omegnskommunerne indbyggere: – Mariager – Purhus – Langå – Hadsten –
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Klik for at redigere i masteren ”Har vi tilstrækkeligt med personaleressourcer til at løfte kræftbehandlingen i 2025?” Kræftens Bekæmpelse og DMCG konference.
Patientoplevet kvalitet - Erfaringer fra Danmark
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
Sorggruppe Et tilbud til forældre,der har mistet deres barn i graviditeten, ved fødslen eller lige efter. 25/
Geriatrisk Afdeling, AUH
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Projekt Socialsygepleje
Afklaringskatalog på Hjælpemiddelområdet
Samarbejde med praktiserende læger
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
af den ældre medicinske patient
Behandling i hjemmet København den
Uddannelseslæger i front
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Speciallæger i front Superviseret gennemgang i akutmodtagelsen Et prisvindende tiltag i Medicinsk afdeling O og Akutmodtagelsen, Herlev Hospital Sif.
Velkommen til Temadag for Gerontologiske og Geriatriske sygeplejersker
27. marts 2008 Mahad Huniche Internetbaseret Patientdagbog Brugerdreven Lean Innovation Forum for Patientforløb.
Tyktarms- og endetarmskræft
Patientforløb for onkologiske patienter
Tromboseprofylakse Selvinjektion af Innohep
Hospitalsenheden Silkeborg – fremtidens udfordringer i arbejde med sundhed v/Hospitalsdirektør Lisbeth Holsteen Jessen.
Monitorering af behandling og pleje i et accelereret patientforløb
Eksempel på et vanligt forløb
Ortopædkirurgisk afdeling Slagelse Sygehus Overlæge Anders Kunov.
Farvel til Intensiv – og hva` så Farvel til Intensiv – og hva` så.
Patientfeedback - Hvad siger patienterne? Udviklingssygeplejerske Jannie C Frølund - Medicinsk Afdeling, Vejle Sygehus – det naturlige valg!!!
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Driverdiagram – Sikkert patientflow – Øget patientsikkerhed ved indlæggelse og udskrivelse – Patienter indlagt > 48 timer udskrives før kl. 12 Ortopædkirurgisk.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Afgangen fra FAM - stafetmetoden
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
De pårørende i beslutningsrummet
Metoden brugerstyret behandling
Årshjul – udviklingsprojekter i sygeplejen 2017
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard Ortopædkirurgisk afdeling O, OUH

Nov J.J. O-3

Fakta om afdeling O Stor afdeling fordelt på 2 matrikler –Odense med akut og elektiv aktivitet –Ca. 800 knæ- eller hoftealloplastikoperationer / år –Middelfart med elektiv aktivitet –Arbejdet med accelererede patientforløb indenfor alloplastikområdet siden 2000 –Patientforløbet har været gennemarbejdet grundigt 3 gange –Patientforløb gennemarbejdet med lean-værktøjer i 2008 –Gennem hele patientforløbet – også samarbejdet med de praktiserende læger – hvordan henvises til os. Praksiskoordinatorer med i forløbet

Nov J.J. O-3 Liggetider – udvalgte patientgrupper

Nov J.J. O-3 Fra 997 ptt. der brugte 45 senge i 1999 Til ptt. der brugte 32 senge i ,1 ptt./seng til 39,2 ptt./seng: +77% De første 4 mdr 2009: 561 ptt. på 4 mdr. svarende til 1683/år der bruger 34,5 seng svarer til 48,8 ptt./seng -> +121% Resultater

Nov J.J. O-3 Hvordan søger vi at kvalitetssikre sygeplejen i accelererede patientforløb? Ved at forberede patient før indlæggelse ved bl.a: –Sikre at patienten er velinformeret om forløbet –Afstemme forventninger (rask – ikke syg) –Sikrer medinddragelse af patient og pårørende –Kender de fysiske rammer Ved at arbejde efter standarder og referenceprogram Ved at have personale med stor indsigt i det accelererede patientforløb Ved at have de nødvendige fysiske rammer

Nov J.J. O-3 Holdning i afdelingen: ”Vi betragter dig som rask med en ”reservedel”, der skal udskiftes. Derfor hurtigst muligt op i eget tøj og træne”

Nov J.J. O-3 Første besøg i ambulatoriet : Lægelig vurdering Journal-skrivning Udlevering af pjecer Information om info-dagen

Nov J.J. O-3 Andet besøg / info-dagen: Foregår i afdelingens opholdsstue Finder sted ca. 14 dage før indlæggelsen 5-7 patienter + evt. pårørende

Nov J.J. O-3 Flow-chart for informationsdagen Kl. 7,45 – 10,00Røntgenafdelingen og BFG Kl. 9,45 – 10,00Patienterne ankommer til opholdsstuen i afdeling O-3 Kl. 10,00 – 10,30Information ved ortopædkirurg Kl. 10,30 – 10,45Information ved anæstesisygeplejerske Kl. 10,45 – 11,00Information ved O-3 sygeplejerske Kl. 11,00 – 11,15Information ved fysioterapeut Kl. 11,15 – 11,30Information ved ergoterapeut Kl. 11,30 – 12,00”Pause” Kl. 12,00 – 15,00Individuel del

Nov J.J. O-3 Fordele ved info-dagen At patienten/pårørende er velinformeret forud for indlæggelsen At patienten er operationsklar At patienten har set afdelingen At patienten har mødt personalet At patienten er klar over de forventninger der er til vedkommende i forbindelse med operation og optræning Øget kvalitet og effektivitet – herunder undgår aflysninger på operationsdagen Ressourcebesparende

Nov J.J. O-3 Sygeplejerskens rolle på info-dagen At være koordinerende for hele dagen At fortælle om fokus-områder  Kost  Hygiejne  Hjemlige forhold  Smertebehandling/tromboseprofylakse  ”Hvad skal jeg have med” At optage individuel sygeplejeanamnese  Med uddybelse af ovenstående fokusområder  Tage hånd om individuelle problemstillinger  Sikre patientens forståelse for forløbet

Nov J.J. O-3 Indlæggelses-forløbet Sygeplejen udføres af velkvalificeret personale med stor forståelse og indsigt i det accelererede patientforløb Personalet fungerer som patientens konsulent Den udleverede pjece benyttes til at understøtte informationer Der planlægges med kontinuitet i sygeplejen Elektive patienter samles i afdelingen Udskrivelse starter ved indlæggelse

Nov J.J. O-3 Hvordan sikres den bedste kvalitet i forløbet fremover: Afgørende forudsætning at pt. oplever kontinuitet i behandlingsforløbet. Forventningsafstemning Sikre patient og pårørendes forståelse af gruppeinformation i den efterfølgende individuelle del. Kontinuerlige patienttilfredshedsundersøgelser med udgangspunkt i patientens tanker om forbedringer – patienter stiller forbedringsforslag Holde fokus hos specialistsygeplejerskerne som den gennemgående person i hele forløbet

Nov J.J. O-3 Udfordringer Patienten stiller krav og har sin egen mening om forløbet Færre personaler til at håndtere patientforløbene DDKM med deraf følgende krav Derfor skal vi stadig arbejde med: –Effektivisering –Standardisering – men ikke glemme det individuelle behov –Faglig specialisering –Plads til omsorg til den enkelte

Nov J.J. O-3 Ønsker for fremtiden - med henblik på kvalitetsudvikling Info-skærme der tager udgangspunkt i fokusområder under indlæggelse og i særdeleshed efter udskrivelsen – samarbejde med Teknologisk Institut DVD hvor praktiske instruktioner visualiseres Robotteknologi Mulighed for telefonisk / internetbaseret opfølgning efter udskrivelse Ambulantbesøg til agraffjernelse og opsamling Patienttilfredshedsundersøgelse

Nov J.J. O-3 Tak for opmærksomheden