Personligheds-udviklingen i småbarnealderen - når det går galt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
TR’en som en lus mellem to negle - ledelsens samarbejdspartner og medarbejdernes allierede DPL TR-konference 14.sep "Inward Dilemma” Charcoal on.
Velkommen til 3 ugers kursus
Instruktøroplæg Svømmeskoleundervisning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Det svære liv i en sportstaske
Læringsstile og lektier
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
KP Explorer - personlighedsprofil
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Teori: At unges identitets- og uddannelsesvalg afhænger af familiære forhold Af Mikkel Niarn - Kommer aldrig igen.
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Fem Faktor Modellen Anvendt på personlighedsvurdering og behandling af stofmisbrugere.
Roskilde – Octavia d. 5 februar -2010
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Håndtering af en møgsag
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Træner- og ledersamling i Skive/Resen Badmintonklub Børn af år 2000 Hvad er børnenes forudsætninger for at indgå i badmintonsporten?
Den lærende organisation
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
forståelse & støtte til mønsterbrydere
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Tilknytning og Udvikling
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
SKABELON.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Skalaer og Superskalaer i ProPerson-testen
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Børn – og forældre - på hospital
Grænser.
Trivsel og mental sundhed
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Verdens Bedste Mor Forår 2017
Aut. klinisk psykolog Helle Kjær
Den glade skole på bjerget.
Kursus for personer med demens og pårørende
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Personligheds-udviklingen i småbarnealderen - når det går galt

Disposition Definition af personlighed Winnicott, Bowlby, Kohut, Stern Retrospektion/Prospektion Definition af personlighed Winnicott, Bowlby, Kohut, Stern Teori-overblik Det svigtede barn Den pædagogiske opgave Udgangspunktet er, at man gennem teorierne danner sig et indtryk af personlighedsudviklingen. Den pædagogiske opgave er ikke bare at udfylde det manglende, men...

Retrospektion At slutte sig fra nutid til fortid Ex. Undersøgelser af maniodepressive i deres to positioner Prospektion som en mulighed

Personlighed - 1 Personligheden er de individuelt karakteristiske mønstre i tanke, emotioner og adfærd, som kendetegner et individs personlige stil og som påvirker denne persons interaktion med sine omgivelser. Ud over de mentale evner vil også følelsesmæssig stabilitet, sociabilitet, impulsivitet, samvittighed og mange andre områder indeholdes i personligheden.

Personlighed - 2 En række områder er meget interessante i forhold til personlighedsdannelsen: ”Tillid, tilknytning, afhængighed, afhængighed, uafhængighed, initiativ, handlekraft, intention, kontrol, autonomi, mestring, individuation og selv-regulering”

Nogle teoretikere Jeg har været optaget af Winnicott, Kohut, Bowlby og i særlig grad Stern Jeg vil plukke centrale ting ud fra teoretikerne, i forhold til, hvad de kan lære os om svigt i den følelsesmæssige omsorg i småbarnealderen.

Winnicott - 1 Han var uddannet pædiater og psykoanalytiker Udformede ikke nogen sammenhængende teori, men interesserede sig for hvordan barnet udvikles emotionelt, i et samspil med omgivelser, der understøtter det. De følgende teoretikere har alle kendt kam og bruger dele af hans teori(er)

Winnicott - 2 Centrale begreber Holding environment og Good-enough mothering Sandt og Falsk selv Illusion og desillusion m.m.

Bowlby - 1 Tilknytningsteorien, som jeg finder er helt central! Startede med WHO-projekt om ”maternal care and mental health” Etologien var Bowlbys udgangspunkt - søgen mod nærhed til en beskytter... Mary Ainsworth - student og medudvikler af teorien

Bowlby - 2 Tilknytningsmønstre Den sikre base Falsk selv Usikkert tilknyttede - undgående børn Usikkert tilknyttede - ængstelige & ambivalente børn Sikkert tilknyttede børn Den sikre base Falsk selv Udviklingsstier

Bowlby - 3 Tilknytningskvaliteter er ret specifikke i forhold til omsorgspersoner Etablerede tilknytningsmønstres stabilitet

Kohut og selv-psykologien - 1 Kohut arbejdede hovedsageligt retrospektivt Der findes spændende beskrivelser af Kohut - der fremstiller ham som en ”rendyrket” narcissist. Kohus fokuserede på introspektion

Kohut og selv-psykologien - 2 Selvet omfatter hele personen, således at forstå, at følelser, krop og bevidsthed, der er med til, at en person kan definere sig i forhold til andre, danner baggrund for en persons identitet. Selvet handler om at opleve sig selv som en person med identitet og selvfølelse….

Kohut og selv-psykologien - 3 Selvet bliver til noget meget centralt for personligheden, for ud over identitet må man fremhæve, at også et menneskes initiativ og handlekraft, dets intention og stræben omfattes af begrebet. Kohut formulerede sig til sidst (1977 og 1984) om det bipolare selv

Kohut og selv-psykologien - 4 Bipolart selv: Består på den ene side af en grandios ekshibitionistisk pol (udvikling af: basale ambitioner, stræben efter succes) Består på den anden side af en idealiserende og voyoristisk pol (udvikling af livsmål og værdier)

Kohut og selv-psykologien - 5 Centrale begreber vedr. Kohut: Introspektion, empati, narcissisme, kerneselv, selvobjekter, optimal frustration, kohærent eller beskadiget selv, Videre til Stern

Stern - 1 Handler om: ”…en arbejdshypotese om spædbarnets subjektive oplevelse af deres eget sociale liv” (Stern, 1991, s. 14) Det kliniske barn vs. Det observerede barn RIG-begrebet Jeg gør det kort, for ikke at komme ind i Rikkes oplæg

Centrale teoriområder - overblik - 1 De fire teorier har meget til fælles - men der er vigtige forskelle De er enige om at vægte empatien De er enige om at fokusere på omsorgens betydning for personlighedsdannelsen

Centrale teoriområder - overblik - 2 De er enige om, at småbarnet lærer om, hvem det selv er gennem omverdenens reaktioner. Bowlbys metaforiske begreb: Udviklingsstier - en vigtig pædagogisk-vinkel - determinisme-forestillinger angribes

Centrale teoriområder - overblik - 3 Stern er central i forhold til personlighedsudvikling med sine betragtninger, der kan beskrives som en forandring fra psykoanalysens sårbare barn til en opfattelse af småbarnet som et modstandsdygtigt og kompetent barn. Det regner jeg med, at Rikke siger meget mere om

Det svigtede barn Som det ses af teorigennemgangen - svigtede børn er ikke svigtede på samme måde Det absolut vigtige er den følelsesmæssige omsorg (som godt nok ofte hænger sammen med den fysiske) Har barnet haft en voksen, som reagerede på dets signaler?

Det svigtede barn Har barnet haft en voksen, som stabilt og vedholdende har kunnet lide barnet (En voksen behøver ikke nødvendigvis at være far eller mor) Har barnet haft en voksen, som kunne anspore og hjælpe barnet til at tro på sig selv og andre? Har barnet haft en voksen, som kunne ”spejle det” således at det får et realistisk billede af sig selv.

Det svigtede barn Ingen er i tvivl om, at når udviklingen i småbarnealderen er gået skævt, så er det en alvorlig sag - personligheden er en meget stabil størrelse Man bør holde fast ved tanken om udviklingsstier

Den pædagogiske opgave Jo yngre barnet er, jo større mulighed for at de professionelle kan udfylde dele af fars og mors rolle Det handler om en tæt følelsesmæssig relation til få, stabile voksne ”Kærlighed” og en stram struktur Metodemæssige overvejelser