Mere liv i samtalen Liv i samtalen Liv i hverdagen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Medicinpædagogik og de individuelle planer v.1.0
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Lederudvikling.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Offentligt-Privat-Samarbejde
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Arbejdspladsudvikling
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO
Vi gennemførte en række interview ifm
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Vega delprojekt : Aften- og natteliv
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvordan kom vi igang Vi ville anlægge en stor ”Landbohave” med ønsket om at skabe mere udeliv, livskvalitet, samt trække minder frem hos de ældre. Udfra.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Støvring den 11. september 2007
VEGA-netværkets årlige seminar
Cooperativ learning - også kaldet CL
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Læring i et vejledningsperspektiv
Program - ICDP International Childhood Development Program
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Eksistentiel og Åndelig omsorg til døende.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Pædagogisk forår i København
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes i praksis?
Relationskompetence – hvad er det?
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Hverdagsliv for gamle voksne Inger-Lise Dyrholm & Knud Ramian, Center for Kvalitetsudvikkling, Region Midtjylland
VEGA netværket Inger-Lise Dyrholm, Gerontologisk Institut
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Relations kompetencer
Mental sundhed Ulla Uldahl og Henriette Lundstrøm
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Aarhus 16.marts Karen Skou. Se alt her: r/sider/Danmark-spiser-sammen.aspx
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Målrettet kommunikation
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Konflikter og kommunikation
SUF - gevinstrealisering
Kommunikation Modul A.
Trivsel og mental sundhed
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Formål At sikre borgere på kommunale botilbud og botilbudslignende tilbud mere stabile forløb og forebygge trussels- og voldsepisoder gennem en styrkelse.
Præsentationens transcript:

Mere liv i samtalen Liv i samtalen Liv i hverdagen

Samtale i hverdagen er selvfølgelige, vi tænker ikke over dem, de opleves som noget vi bare har. Og heldigvis for det. Mere liv i samtalen

Der føres mange livgivende samtaler indenfor ældreområdet, men Hvor synlige er de ? Hvad virker, hvornår og overfor hvem? Hvordan lærer medarbejderne af hinandens succeser? Mere liv i samtalen

Udfordringen i hverdagen er at samtalen både er selvfølgelig og samtidig et fagligt anliggende Mere liv i samtalen

I samtalen åbner eller lukker vi for livet Mere liv i samtalen

Uden samvær og samtale kan livet og livsgnisten forsvinde Mere liv i samtalen

F Invitation til en fortælling

Vi søger efter Mere liv i samtalen

Kursister fra praksis har beskrevet deres erfaringer med samtale Vi har indsamlet 35 samtaler Mere liv i samtalen

Hvad går oplevelsen ud på? Hvordan gør man? Hvad kom der ud af det? På hvad måde gjorde samtalen en forskel? Mere liv i samtalen Kursisterne har beskrevet

Projektets arbejdsgruppe Birgit Andresen, centerleder Lindevænget Lisbeth Groot, medarbejder på aktivitetscentret Bakkegården Janne Skriver, social og sundhedsassistent, Randers Kloster Joan Andersen og Anne Marie Madsen, Randers social- og sundhedsskole Mere liv i samtalen

Arbejdsgruppen studerede samtalerne

Kendetegn ved de samtaler vi valgte: Samtaler begge parter oplevede som givende. Samtaler der rørte ved begge parters følelser var livgivende for den ældre og det medarbejderen følte var stolthed Mere liv i samtalen

Hvad sker. Når medarbejderen har blik for, sanser og er nysgerrige på hvad der gemmer sig bag de ældres forskellige udtryksformer, hvad enten der er tale om vrede, ked-af-det-hed, forvirring, tavshed, stemmeføring, blikket i øjnene? Mere liv i samtalen ”At stille sig til rådighed, når livet følges svært”

Medarbejderen evner at forbinde faglige idealer med den ældres egen oplevelse af, hvad der er betydningsfuldt. Så evnen til at fange og forstå den ældres livssituation og hvad der giver den ældre drivkraft bliver hermed central Mere liv i samtalen ”At tilbyde hjælp så den ældre forbliver ”herre i eget liv”

Personlige fortællinger er med til at skabe fællesskab, - de forener og skaber glæde i samværet mellem de ældre og medarbejderne. Alle parter oplever en stemning af optagethed og glæde. Så i stedet for at gøre noget ” for den anden”, gøres noget sammen. Mere liv i samtalen ”Fortællinger, der skaber meningsfyldt samvær mellem ældre og medarbejdere”

At være afhængig af andre er et grundvilkår for alle mennesker. Når omfanget af afhængighed stiger, kan der i den ældre borger opstå en oplevelse af hjælpeløshed og afmagt. Også medarbejderne kan pga. de til tider stramme tidsrammer blive ramt af afmagt. Disse følelser er en daglig udfordring i samarbejdet mellem ældre og hjælpere Kan vi hjælpe vi hinanden med at - tale om, - at rumme og at være i disse situationer? Mere liv i samtalen ”At rumme egen og andres afmagt”

Arbejdspladser, der vil afprøve og videreudvikle de gode erfaringer i perioden februar til juli Deltage: i ambassadørnetværk den Udarbejde: forandringscirkler eller forbedringsmodel Mere liv i samtalen

Ambassadør- netværk Mødes: 12/3 28/4 14/5 17/6 Mere liv i samtalen