Odder Gymnasiums iPad-projekt Susanne Th Jensen & Yago Bundgaard, Odder Gymnasium. Uddannelsesforum 2011
Fokus Projektets "hvorfor?" og iPad'ens læringsmæssige potentiale Projektets rammer og organisering De første erfaringer
Hvorfor?
Hvorfor? Påstand: IKT er en motor i elevens faglige og almene dannelse. Vi mener at iPad'en er et læringsredskab, der i særlig grad realiserer det læringspotentiale IKT har. Udviklingsprojekter er et strategisk ledelsesredskab.
Hvorfor iPad'en? Mobilitet Muliggør brug af nye formidlingsformer / rige medier Udvikler lærer- og elevroller
Projektets organisering og dets rammer
Hvordan? Tværfaglighed, læringsstile, kreativitet Nye formidlingformer Eleven kan undersøge, bearbejde og formidle verden uden for klasselokalet. Mobilitet Åbner nye Læringsrum De faglige fællesskaber udvides.
Projektets rammer Studieretning: SA, EN, ma Tilfældigt sammensatte elever Prikkede lærere Eleverne låner enheden Apps betales af skolen Eleven bruger bærbar hjemme Projektet er 3-årigt i vores verden Klassen er paperless
Løbende evaluering fra AU og UVM Projektplan Efterår 2011 Forår 2012 Opstart Fokus: Infrastruktur Noter, backup, videndeling Udviklingsfase Fokus: Udvikling af faglige forløb hvor iPad'en bruges til se nye læringsrum samt lærer- og elevroller. Evaluering Fokus:Erfaringsopsamli ng og tilpasning ift. Det videre forløb. Løbende evaluering fra AU og UVM
Projektets public governance-struktur
Dagens program 1000-1100: projektstatus 1115-1210: Møde med elever og lærere 1240-1355: følge matematikundervisning
Erfaringer fra første fase... Infrastruktur, videndeling, klasserum
Projektets indhold
Brugen af Apps Apps til understøttelse af infrastruktur Faglige apps Produktionsapps
Konklusion Apps er ubetinget egnede Administrative udfordringer Kollaborationsudfordringer
Udfordring! Den individuelle device i et læringsmiljø, der er kollaborativt og forudsætter på videndeling. Aktivisme
Erfaringer - iBøger Stor tilfredshed med fleksibilitet Ingen merværdi ift eBøger
Erfaringer - klasserumskulturen Åbenhed Social kontrol Convenience
Erfaringer - lærerroller Rammesættende Evaluator Normskabende Strukturskabende Vejledende
Udeståender... Samspil med andre tiltag - elektronisk stillede opgaver fungerer ikke på iPads Kan pt. ikke medbringes til mdt. eksamen.
Erfaringer - Apps Apps til understøttelse af infrastruktur. Faglige apps. Produktionsapps
Erfaringer - Apps Apps til understøttelse af infrastruktur. Faglige apps. Produktionsapps
Dialog
Tak Kontakt:Yago Bundgaard (yb@odder-gym.dk)