Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
EU Socialfondsprojektet
Realkompetencevurdering i Danmark
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Når effektmåling rammer organisationen
Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
© Agnethe Nordentoft D A N S K F O L K E O P L Y S N I N G S S A M R Å D Realkompetence er politisk i fokus – nationalt og internationalt Accept af at.
Hvad er realkompetencevurdering?
Fokus på Realkompetence
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
Planlægningsmodeller
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Kvalitet og etik i arbejdet med anerkendelse af realkompetencer
Quality Management Systems
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Skolen og den sociale arv
Hvordan forberedes afleveringer, og hvad skal afleveringsbestemmelsen indeholde? Årsmøde i ODA Aarhus d. 13. november 2014 Simon Stidsing Hansen, KOMDA.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Strategisk kompetenceudvikling
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
at få sund fornuft til sund adfærd….
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Erfaringer med RKV. Hvad er RKV? Real Kompetence Vurdering Alle kurser, uddannelser, erhvervserfaringer, frivilligt arbejde, foreningsarbejde osv. tæller.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Kompetencevurdering og læring med effekt
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Præsentationens transcript:

Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer

Begrebet realkompetence Realkompetence omfatter en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervet. Formel, ikke-formel og uformel læring. Alt det du kan >< det du kan set i forhold til uddannelsesbestemmelser. Kirsten Aagaard Nationalt Videncenter for Realkompetence

Principper bag lovgivning Den enkelte har ret til IKV/RKV Det er frivilligt – det er et tilbud Den enkelte skal bidrage til dokumentationen Kompetencevurdering altid med udgangspunkt i uddannelsernes faglige mål eller adgangskrav Resultatet af vurderingen dokumenteres ved beviser Kvalitetssikring – ikke niveauforringe uddannelserne, pålidelige og troværdige vurderinger, synlige processer IKV/RKV er en sammenhængende proces Kirsten Aagaard Nationalt Videncenter for Realkompetence

Felter af betydning for kvalitet: Lovgivning / politik på området Samarbejde mellem interessenter og aktører For uddannelsesinstitutionerne: – Forankring i organisationen og ledelse – Procedurer og metoder – Evaluering og kvalitetssikring Kompetenceudvikling for de medarbejdere, der har opgaver med realkompetencer Udviklingsaktiviteter Kirsten Aagaard Nationalt Videncenter for Realkompetence