Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Lidt om vejleder rollen
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Velkommen til workshoppen
Matematik er det nye sort!
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Kreativ digital matematik
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Digitale værktøjer i matematik
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Lærermiddelkultur(er)?
Kubeforløbet på Graeme College. Baggrund om Sydafrikas skolesystem  Kønsopdelt  Meget store forskelle på rige og fattige skoler  Centralt styret mht.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Hvordan lettes overgangen relevant
Folkeskolereform 2014.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Fælles mål 2009 Isboden.
Læringpil standarder og retning tænkt sammen Morten Misfeldt.
Målstyret læringsreform
Al undervisning understøtter alle børns læring og udvikling.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
De seks bedste billeder fra gruppen
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Pernille Pind Selvstændig med firmaet Pind og Bjerre. Hjemmeside: pindogbjerre.dk.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Matematik og Skole Matematik i Gadespejlet v. museumsinspektør Anne Birgitte Jessen d. 6. juni
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Erhvervsplaymaker Hvem, hvorfor og hvordan…. Erhvervsplaymakeren  Hvem er jeg…  Kasper Bech Pedersen  Lærer i 11år, Lyne Friskole, Blåvandshuk Skole.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Stxstudentereksamen.
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Læringsuge 2017 De 17 Verdensmål
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Matematikkens dag Andreas mogensen.
Velkommen – hvordan opstod ideen (Mastermodul mm).
It i folkeskolens matematikundervisning
Innovation.
Charlotteskolen - læring lige i nærheden
Forenklede Fælles Mål og læringsmålstyret undervisning
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Matematikvejlederrollen og opgaver
Faglige forudsætninger – 8. klasse
Præsentationens transcript:

Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt

Undervisningsmetode Læreren som vejleder Elevsamarbejde ”Se efter” åbenhed, fællesskab, fordybelse, tålmodighed, leg, fantasi, problembehandling, videndeling og kreativitet Målstyret - fri undervisning

Matematiske begreber Begrebsbillede Begrebsdefinition

Spil og undervisning Spildynamik Spilmekanik Samarbejde og konkurrence Historie stemning Spilmekanik Spilleplade Regler Samarbejde og konkurrence Tænke systemisk

Læringsmål som kompetence, viden og færdighed Målsætning: eleven skal udvikle kompetence ift at arbejde brøker Færdighed/kunnen: Eleven skal kunne sammenligne størrelsen på brøker og oversætte mellem decimalbrøk og brøk Viden: Eleven skal kende begreberne tæller og nævner, samt brøk, blandet tal og decimabrøk Svarer til tankegangen i ”forenklede nye fælles mål”

Forenklede fælles mål

Læringspilen (det er lis og jeg ikke fm) Vi vil i retning af at At eleverne kan veksle fleksibelt imellem forskellige repræsentationer af brøker, samt gennemføre aritmetiske operationer med brøker Eleverne kender forskellige formelle og uformelle repræsentationer af brøker. At eleverne kender reglerne for at regne med brøker Det fleste skal Eleven skal kunne sammenligne størrelsen på brøker og oversætte mellem decimalbrøk og brøk Eleven skal kende begreberne tæller og nævner, samt brøk, blandet tal og decimalbrøk Alle skal Kunne genkende en brøk repræsenteret ved tæller og nævner. Kunne forholde sig til størrelsen på en brøk Eleven skal kende begreberne tæller, nævner og brøk Matematiske kompetencer Særlig fokus på repræsentationskompetencen og symbol og formalisme kompetencen.

En vision om at have ”styr på klassen”  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v  f  v

Proesser Intentionspapir/intentionsskema vi håber Fordi vi tror At eleverne bliver gode til GeoGebra At eleverne gerne vil lave flotte spil, og GeoGebra kunnen bliver relevant og nødvendigt i den forbindelse At eleverne bruger matematik kreativt At matematik kan bruges i spildesign, dels til at lave små del-opgaver, til at diskutere rimelighed og sværhedsgrad af spil og til at designe spilpladen med. At eleverne lærer geometri ved at tegne med GeoGebra At de tegnmuligheder der er i GeoGebra ligger tæt på matematiske begreber som de kender. Eleverne skal derfor oversætte deres design ideer til GeoGebra/matematik