Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt
Undervisningsmetode Læreren som vejleder Elevsamarbejde ”Se efter” åbenhed, fællesskab, fordybelse, tålmodighed, leg, fantasi, problembehandling, videndeling og kreativitet Målstyret - fri undervisning
Matematiske begreber Begrebsbillede Begrebsdefinition
Spil og undervisning Spildynamik Spilmekanik Samarbejde og konkurrence Historie stemning Spilmekanik Spilleplade Regler Samarbejde og konkurrence Tænke systemisk
Læringsmål som kompetence, viden og færdighed Målsætning: eleven skal udvikle kompetence ift at arbejde brøker Færdighed/kunnen: Eleven skal kunne sammenligne størrelsen på brøker og oversætte mellem decimalbrøk og brøk Viden: Eleven skal kende begreberne tæller og nævner, samt brøk, blandet tal og decimabrøk Svarer til tankegangen i ”forenklede nye fælles mål”
Forenklede fælles mål
Læringspilen (det er lis og jeg ikke fm) Vi vil i retning af at At eleverne kan veksle fleksibelt imellem forskellige repræsentationer af brøker, samt gennemføre aritmetiske operationer med brøker Eleverne kender forskellige formelle og uformelle repræsentationer af brøker. At eleverne kender reglerne for at regne med brøker Det fleste skal Eleven skal kunne sammenligne størrelsen på brøker og oversætte mellem decimalbrøk og brøk Eleven skal kende begreberne tæller og nævner, samt brøk, blandet tal og decimalbrøk Alle skal Kunne genkende en brøk repræsenteret ved tæller og nævner. Kunne forholde sig til størrelsen på en brøk Eleven skal kende begreberne tæller, nævner og brøk Matematiske kompetencer Særlig fokus på repræsentationskompetencen og symbol og formalisme kompetencen.
En vision om at have ”styr på klassen” f v f v f v f v f v f v f v f v f v f v f v f v f v f v f v f v f v f v
Proesser Intentionspapir/intentionsskema vi håber Fordi vi tror At eleverne bliver gode til GeoGebra At eleverne gerne vil lave flotte spil, og GeoGebra kunnen bliver relevant og nødvendigt i den forbindelse At eleverne bruger matematik kreativt At matematik kan bruges i spildesign, dels til at lave små del-opgaver, til at diskutere rimelighed og sværhedsgrad af spil og til at designe spilpladen med. At eleverne lærer geometri ved at tegne med GeoGebra At de tegnmuligheder der er i GeoGebra ligger tæt på matematiske begreber som de kender. Eleverne skal derfor oversætte deres design ideer til GeoGebra/matematik