Etiske overvejelser The Paralytic Jean-Baptiste Greuze 1763 (Eller: resultatet af god opdragelse!)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Filosofiske grundbegreber
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kreativitet og innovation i ALT
Dydsetik I etisk forstand er dyd lig med viljen og evnen til at gøre det moralsk rigtige, det gode. Hos Aristoteles er dyd 'den gyldne middelvej' mellem.
Social kreativitet 10 billeder Dømmekraft Midtens fylde Balancegang
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
At være magtesløs med den magtesløse
Pligtetik.
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Medicinsk relevante filosofiske og videnskabsteoretiske spørgsmål
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Lægekonsulenternes rolle i kommunerne
Lærerprofessionen - en definition.
Om feedback og tilbagemeldinger
Af Michael Højlund Larsen
Å.
”Kaldet til kærlighed”
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Bjergprædikenen (12) Loven om at elske sine fjender Matt 5,43-48.
Livets Ord Juni 2011 ”Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode,
En menighed, der søger enhed
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Loven om bekymringer Matt 6,
Etik, patenter og gener.
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Inspiration til reformarbejdet
Er solidaritet gammeldags? af Christine Antorini Sekretariatschef for Forbrugerinformationen Tidligere MF for SF.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Etik i den kliniske praksis
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Invitation til at leve HELT med Jesus! Afslutningen af Jesu bjergprædiken i Matthæus kpt. 7 vers 15 til 23.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Lærerprofessionen.
Den lærende organisation
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Lederdyder.
Sundhedsvæsenet: Nationalt projekt eller kamparena –
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Ane Søndergaard Thomsen1 Hvorfor etik ? Den etiske fordring skal ses på baggrund af erkendelsen af, at i menneskers samvær med hinanden er den ene altid.
Etikken halter bagefter Accelereret hastighed -antallet af teknologiske nyskabelser per tidsenhed vokser Ukendte konsekvenser Ingen erfaring at læne sig.
Bioetiske overvejelser - GMO
Introduction to consent: ethical and legal issues
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Lederdyder. Lederdyder oversigt Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg Fællesskabets tjener, ansvarsfølelse, anerkendelse, omsorg.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Videregående kvalitativ metode Kursusgang 10 Etik og kvalitet i kvalitative metoder Blandede kvalitative metoder Forår 2016.
De etiske aspekter ved Red Bulls branding- strategi VED LOUISE JELLESMARK OG PERNILLE VILDSTED NIELSEN.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Det gode liv og den etiske fordring
Introduktion + Filosofi, etik og etiske problemstillinger
Det gode liv De store spørgsmål.
Interessekonflikter Overlæge, dr.med., almen (benign) gynækologi
Lindring af lidelse i livets sidste fase
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Etiske overvejelser The Paralytic Jean-Baptiste Greuze 1763 (Eller: resultatet af god opdragelse!)

Dydsetik I etisk forstand er dyd lig med viljen og evnen til at gøre det moralsk rigtige, det gode. Hos Aristoteles er dyd 'den gyldne middelvej' mellem yderligheder, fx er tapperhed en dyd, fordi det er den gyldne middelvej mellem overdrivelserne fejhed og dumdristighed. En dyd er en karakteregenskab (areté), som indlæres gennem øvelse i praksis, og den vurderes ud fra en social synsvinkel.

Dydsetik Den moderne dydsopfattelse, dvs. fra oplysningstiden og frem til i dag, afviger sædvanligvis fra den aristoteliske på (mindst) 2 væsentlige punkter: 1) Der er kun én dyd (Dyden, stavet med stort begyndelsesbogstav og i bestemt form ental), 2) den er begrundet individuelt i det enkelte menneskes evne til selv at afgøre, hvad der er moralsk rigtigt ud fra ét enkelt værdisæt (fx lykke, nydelse, nytte, pligt osv.). Den moderne etik har været kritiseret fra forskellig side. Fx har den katolske moralfilosof A. MacIntyre i værket Efter Dyden, fordi den er udtryk for moralsk forfald og opløsning. Han har derfor argumenteret for en tilbagevenden til en dydsetik efter aristotelisk forbillede.

Kærlighed Håb Troskab/tillid Mådehold Retfærd(ighed) Mod Klogskab Etiske overvejelser Dyder

Lyst Grådighed Gerrighed Dovenskab Vrede, forbitrelse Misundelse Stolthed Etiske overvejelser Laster

Konsekvensetik (Nytteetik, utilitarisme) Filosoffer: Bentham, J.S. Mill Mål: Størst mulig lykke. (Ikke for flest mulige menneske - i moderne utilitarisme) Moral vurderes på handlingens konsekvenser - sindelaget er ligegyldigt Det gode afgøres ved en upartisk afvejning af fordele og ulemper Ingen principper og pligter er på forhånd givet Flertallets lykke kan tilsidesætte den enkeltes lykke Kun det som tjener til menneskers lykke har værdi Ingen handling kan være forkert i sig selv - det er altid et spørgsmål om fordele og ulemper Retfærdigheden (lykke for flest mulig) er vigtigst i moral

Den nyttige tilgang: nytteetik (Bentham)  Teori:  Mennesker handler for at opnå lyst og undgå smerte  Størst mulig lykke  Handlinger vurderes efter konsekvenserne  Konsekvenser  Værdier medvirker til at profilere det enkelte menneske eller beslutningstagerne udadtil og lægge afstand til andre  Værdier er et styringsredskab  Værdier skal favne interessenternes værdier og dermed skabe grundlag for tilfredshed  Værdigrundlaget er et middel

Værdier i historisk perspektiv zgræsk filosofi: evige værdier og samfundsværdier (stræben efter det gode) zkristen moralfilosofi: værdier er givet af Gud (stræben den evige salighed) znyttefilosofi: nyttemaksimering for den enkelte (stræben efter lykke/nytte) zoplysningstiden: oplysning og fornuft. Mennesket er målet, ikke midlet (stræben efter universel fornuft, liberalisme) zdet moderne: mennesker handler kommunikativt/i relation til andre. (stræben efter værdier)

Den etiske tilgang: diskursetik (Habermas) Kommunikativ handlen oDen herredømmefri samtale oErkendelse opnås gennem dialog oDialog skaber handlingsstrukturer for den enkelte oSystemverdenen koloniserer livsverdenen oKonsekvenser oVærdier lever kun hvis den enkelte har ejerskab oDen enkeltes aktive, utvunge medvirken oVærdigrundlag kan erstatte regler og styring oVærdier skabes i dialog oMagt bygger på relationer, ikke på formelt hierarki oVærdigrundlag er en ramme for dialogen

Handlingers "etiske egenskab" Forbudte "må ikke" Acceptable bør/bør ikke Påbudte "skal" "Tilladte", dvs. ikke-forbudte "Fritagede", dvs. ikke-påbudte Rigtige Forkerte

”Efter at have aflagt offentlig prøve på mine i de medicinsk-kirurgiske fag erhvervede kundskaber, aflægger jeg herved det løfte, til hvis opfyldelse jeg end ydermere ved håndsrækning har forpligtet mig, at jeg ved mine forretninger som praktiserende læge stedse skal lade det være mig magtpåliggende, efter bedste skønnende at anvende mine kundskaber med flid og omhu til samfundets og mine medmenneskers gavn, at jeg stedse vil bære lige samvittighedsfuld omsorg for den fattige som for den rige uden persons anseelse, at jeg ikke ubeføjet vil åbenbare, hvad jeg i min egenskab af læge har erfaret, at jeg vil søge mine kundskaber fremdeles udvidede og i øvrigt gøre mig bekendt med og nøje efterleve de mig og mit fag vedkommende anordninger og bestemmelser.” Hvorfor etiske overvejelser

Autenticitet Troværdighed mod egne såvel som professionens værdier og standarder

Primære kendetegn: selvets frisættelse fra faste betydnings-horisonter Ingen fast bestemmelse af selvet, som skal udkaste, artikulere og finde sig selv ved egen kraft og i egen ret. At være moderne er en opdagelsesrejse mod at finde sig selv som et autentisk selv. Sin egen eksistens bestemmelse Autenticitetens etik Modernitet

Autenticitetens etik Søgen mod sande indre og ydre betingelser –Indre: tro mod selvets egen virkelighed. –Ydre:”Autoriteternes” autoritet er under konstant afprøvning og kritik (vurdering) – dvs. fx videnskabelig, oplysningsfilosofisk eller i form af historisk tænkning.

Autenticitetens etik: (individ plan) Fordele: retter sig mod ikke-konforme og selvbestemte livsforløb, forholder sig kritisk og konstruktivt til givne samfundsinstitutioner. Farer: overdreven inderliggørelse og selvevaluering, afkobling eller instrumentalisering af kollektive hindringer.