Lektion 21 Dansk Erhvervsstruktur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Repetitionsforløb med afsluttende repetitionsspil
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Formularer (Access, del 3)
2 Eksterne forhold Oversigt
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Lektion 7: Ufuldkommen konkurrence
Lektion 20 International Handel
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvorfor økonomisk krise i Europa? og hvordan kommer vi videre? Jesper Jespersen, Roskilde Universitet, tirsdag, den 10. september 2013.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Sidste nyt Fløjkrigen i ECB toner tydeligere og tydeligere frem. Senest har de to medlemmer George Provopoulos og Athanasios Orphanides talt varmt for.
Samfundsøkonomi-6 Uge 14.
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Afløsningsopgave 2.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Fremtidens arbejdsmarked i Århus om 5-10 år Oplæg v/Palle Christiansen d. 19. maj 2010 Regionsdirektør, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Danmarks relative produktivitetsudvikling
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Økonomien i et internationalt perspektiv
Økonomiske politikker
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Intro og Problemformulering
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
1 Lektion 25: Dansk erhvervsstruktur 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition og afslutning af DØR 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste.
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Første Verdenskrigs følger i det neutrale Danmark Bemærk nogle generelle fænomer for større konflikter/krige: Ressourcer i form af arbejdskraft og kapital.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
1 Lektion 24, Repetition-2 0.Diverse + siden sidst + et lille spørgsmål 1.Resten af DØR + ekstraspørgsmål 2.(Stedprøven) 3.Makroprøven, II.
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
1 Lektion 22 DØR – konjunkturvurdering og aktuel økonomiske politik 1.Introduktion a. Meddelelser b. Siden sidst… 2.Om DØR og spørgsmål til DØR 3.Ekstraspørgsmål.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Det økonomiske kredsløb
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,

3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
Økonomisk politik under højvækstperioden Baggrund i en vesteuropæisk højvækstperiode The golden Age of European Growth Der igen byggede.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Gennemgang af makro-prøve, II
1 2. Repetitionssvar 1.Er pengemængden konstant? Nej! I praksis vil den gerne vokse mere end væksten i økonomien. Uden at det betyder noget for inflationen.
En dårlig start på “guldalderen” perioden
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Præsentationens transcript:

Lektion 21 Dansk Erhvervsstruktur Meddelelser Siden sidst… Dansk erhvervsstruktur Lidt mere om Opgave 2, p. 101 Check-spørgsmål på vækst Check-spørgsmål på international handel Lidt om projektopgaven ’Prøve’ fra kl. 20.00 Mødeplan kl. 20.-20.50

1. Meddelelser Hjemmeopgave 3 på nettet. Aflevering 27.3, kl. 7.30 Ekstraundervisning ift. lektionsplan d. 10.3 og d. 23.4 og jeg kommer ikke d. 12.3 (ferie). Oplægsholder endnu uafklaret. Ekstragang i uge 18-20? Læsevejledning til DØR http://www.dors.dk/graphics/Synkron-Library/Publikationer/Rapporter/Efter%E5r_2007/Rapport/Hele%20rapporten.pdf Hvorfor læse DØR?

1. Meddelelser – c. læsevejledning Konjunkturvurderingen: sammenfattes fra p. 1-7 og i fuld længde fra 25-118. Bemærk bagerst fra p. 307-51 en række forskellige organisationers forskellige vurdering af denne vurdering (bl.a.) – eksempelvis p. 308, 310, 315,316,318-9, 320-21, 322, 327, 333, 337-38,341, 344-5, 348 (bemærk uenigheden om vægten er på udbuddet og negative incitamenter/efterspørgslen og positive incitamenter – arbejdsgiverside versus lønmodtagerrepræsentanter). Hovedtekst: fokuser på 61-63, 69-85 og 88-89 og nærlæs p. 101-112 (stramning af finanspolitik). Skim resten.

1. Meddelelser d. Hvorfor læse DØR? En del af pensum Kontekst-viden – meget, meget vigtigt Anvendt økonomi Hvordan økonomer tænker Find den økonomiske teori (det I har lært gennemsyrer meget af teksten)

2. Siden sidst… Runddeling af artikel Har I noget at berette fra den økonomiske avisfront? Krause på tværs, P1 program, interview med Lars Andersen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AER)

3. Dansk erhvervsstruktur Hvad betyder ’erhvervsstruktur’? Økonomiens ’indre opbygning’ – dvs. den andel forskellige erhverv udgør af økonomien (målt ved enten beskæftigelse eller bruttoværditilvækst).

Danmarks erhvervsstruktur 1820-2001

3. Dansk erhvervsstruktur Hvorfor er erhvervsstrukturen vigtig for et lands økonomisk vækst og konkurrenceevne? Ændringer i efterspørgselsstrukturen => ændringer i produktionssammensætningen => ændringer i erhvervsstrukturen => flytning af produktionsfaktorer => udbudet tilpasser sig løbende efterspørgslen (udviklingen af nye produkter kan medføre udviklingen af helt nye erhverv).

3. Dansk erhvervsstruktur Hvilke udviklingstendenser kendetegner generelt højt industrialiserede økonomiers erhvervsstruktur? Landbruget betyder stort set ingenting – industrien er i aftagende eller stagnerende, og der er i stadig større omfang tale om ’servicesamfund’, hvor bl.a. forretningsservice fylder meget som følge af alle erhvervs specialisering og outsourcing.

3. Dansk erhvervsstruktur Hvilke særlige kendetegn har den danske erhvervsstruktur? At der er flere erhverv med en eller få dominerende danske virksomheder, og at selv de største danske virksomheder er små i en international sammenhæng.

3. Dansk erhvervsstruktur Hvorfor sker der løbende ændringer i erhvervsstrukturen? Høje produktivitetsstigninger i landbrug muliggør flytning af arbejdskraft til andre erhverv, men også ’forskydninger i efterspørgslens sammensætning’ (p. 337). Sidstnævnte kan ændre sig pga. specialisering og globalisering.

3. Dansk Erhvervsstruktur 5 a. Hvad er produktivitet? Typisk arbejdsproduktivitetsvækst. Produktion per mand (velstandsmål) – produktion per time (effektivitetsmål). Produktivitetsvækst afspejler, at vi løbende bliver bedre til at producere (ikke kun lig ’løbe hurtigere’). Der sker hele tiden en produktivitetsvækst (ca. 1,5 % i gennemsnit). Det betyder, at produktionen (BNP) skal stige mindst 1,5 % for at opretholde beskæftigelsen.

3. Dansk erhvervsstruktur 6. Hvad er erhvervspolitik? (p. 347-54) ’støtteregler, reguleringstiltag’ og lovgivning, der griber ind i enkelte virksomheders/erhvervs markedsbetingelser for at: Øge vækst Påvirke lokaliseringen (regionalpolitik) Styrke omstillingsevnen Øge privat forskning og udvikling

3. Dansk erhvervsstruktur 7. Hvilke argumenter er der for en aktiv (dvs. interventionistisk) erhvervspolitik? * eksternaliteter – positive og negative * for at sikre en tilstrækkelig konkurrence (konkurrencepolitik) * korrigere markedsfejl * fremme en bestemt teknologisk udvikling * tilgode se bestemte erhverv/egne * bremse en markedsmæssig tilpasning (støtte erhverv i tilbagegang (som landbrug og værfter))

3. Dansk erhvervsstruktur 8. Er konkurrencepolitik nødvendig? I EU og DK antages det, at markederne ikke af sig selv kan sikre tilstrækkelig konkurrence selv på lang sigt. Nogen økonomer mener, at ’selv det stærkeste monopol med tiden vil blive afløst af et nyt og mere effektivt. Markederne…i konstant forandring…’reparerer’ sig selv…ikke…behov for indgriben’ (p. 348)

4. Lidt mere om opgave 2, p. 101 Læs p. 224 i BØ som repetition. Hvad kan der ske, hvis den amerikanske økonomi ikke kan få bugt med betalingsbalanceproblemerne? Man vil miste ’tillid’ til den amerikanske økonomi skriver flere af jer og….?? Hvilken rolle spiller statsobligationer i den forbindelse? Kan salg af statsobligationer være en måde at dække underskud på betalingsbalancens løbende poster?

4. Opgave 2, p. 101 5. Glem statsobligationer betyder: glem det i.f.m. pengepolitik og i.f.m. med de offentlige finanser p.t. i Danmark, da der er massive overskud. Men husk dem ift. spekulation. 6. Glem pengemængdebegrebet betyder glem dem til den mundtlige eksamen. Penge-mængdebegrebet er vigtig i to sammenhænge: a. Mange (?) ser pengemængde og ændringer i den korte rente som to sider af samme sag. b. Tilpasning af pengemængden til en højere inflation eller ej (alternativet en højere rente).

5. Check-spørgsmål på vækst Hvad er en trend? Og hvad er sammenhængen mellem trenden og konjunkturcyklen? (Illustreres bedst grafisk) Hvad er den vigtigste årsag til vækst (og hvorfor?)? Hvad er de vigtigste årsager til denne årsag (og hvorfor?)? Hvad er de vigtigste grænser for vækst? Kan man gøre noget for at ’flytte’ disse grænser?

5. Ekstra-checkspørgsmål på vækst 6. Kan markedskræfterne løse de miljø- og ressourcemæssige problemer? (Hvordan kan markedssignaler fremme en bestemt teknologisk udvikling?)

6. Checkspørgsmål på handel Hvad er de vigtigste argumenter for og imod frihandel? Hvorfor stiger eksportvarer mindre i pris end hjemmemarkedsvarer og serviceydelser? Hvorfor synes frihandel at fremme vækst (i nogen lande…)? Hvad betyder en devaluering for bytteforholdet? Er det godt, at bytteforholdet forbedres? Hvorfor er det vigtigt, at trade creation er større end trade diversion?

6. Check-spørgsmål på handel Hvorfor sker en så stor del af handelen indenfor EU (2/3) og ikke mellem EU og omverdenen? Hvordan forklarer vi, at EU først og fremmest har intra-industriel handel? Hvorfor er bogen grundlæggende positiv overfor frihandel og modstander af protektionisme? Hvis frihandel er så fordelagtig, hvorfor er vi så langt fra frihandel på verdensplan?

7. Projektopgaven ’betydelig vægt [på projektrapporten] ved den endelig karaktergivning’ Uge 13-15 vejledning på undervisningsaftenerne – send oplæg – aftal mødetid over mail Interaktiv procesundervisning – reagér på mine mails – grib boldene og gå et skridt videre… Emne ikke lig ’problem’ – emne 8 i ’Vejledning…’ som eksempel (kvinde/mænd): Hvorfor er der ikke lige løn for lige arbejde for mænd og kvinder i Danmark? I tænker for meget i emner og en række temmelig tunge underspørgsmål – meget ambitiøse og brede projekter = standardsvar: hvad er problemet?

8. ’Prøven’ Arbejd med prøven individuelt Prøv først uden hjælpemidler – suppler siden Drøft den derefter med sidemanden Aflever til mig (med navn på, hvis du vil have den igen – den rettes ikke) Bliv ikke skræmt – bruger det her til at se, hvad der er for svært/hvad der skal repeteres (dvs. nogle spørgsmål vil blive helt droppet)

9. Mødeplan 20.00-20.10: NAIRU-gruppen 20.10-20.20: International Handelgruppen 20.20-20.30: Kartoffel-kur-gruppen 20.30-20.40: Uligeløn-gruppen 20.40-20.50: Dollar-gruppen Boligbeskatningsgruppen?