Forelæsningsnoter til uge 36 Erhvervsøkonomisk metode

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Advertisements

Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Økonomistyring og økonomiske modeller
Ledelse i Praksis – 4. aften
Samfundsfag A Matematik b
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
SEO PÅ AU.
Velkommen til E-business
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Almen sTudieforberedelse - AT
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Teori, metodologi og metode
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Hvordan lettes overgangen relevant
Problemformulering Indeholder:
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Introduktion til opgaveskrivning
Problemorienteret projektarbejde
Indhold Kort om sundhedsprofilen Hvad kan man bruge sundhedsprofilen til? Udvalgte data Hvordan skal den læses? Kommunikationsstrategi 2.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Udvidet problemformulering
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Gymnasiet (Stx)
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
SKABELON.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Bachelorprojektvejledning?
Den naturvidenskabelige metode
Velkommen til Metode i DIO.
Velkommen til fagligt samspil
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Forelæsningsnoter til uge 36 Erhvervsøkonomisk metode Lektor Peder Østergaard Institut for Informationsbehandling Handelshøjskolen i Århus Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Uge 36 - Peder Østergaard, IFI Hvad er metode ? En definition: Læren om de fremgangsmåder, der benyttes når man skal Indsamle Bearbejde Sammenfatte oplysninger Metoder er en systematisk og (objektiv) måde at undersøge virkeligheden på så vi er i stand til: at se årsager bag hændelser at se meninger bag handlinger at se sociale og materiale forholds betydning for individers meninger og handlinger Styrke beslutningsprocessen (gennemskuelighed) Erhvervsøkonomisk metode: Metoder til støtte for beslutningstagning inden for erhvervsøkonomi Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Hvad er så erhvervsøkonomi Et bredt spektrum af fag, der har meget forskellige udgangspunkter, spændende fra psykologi og sociologi til naturvidenskab og matematik Det består af: Erhvervsøkonomi/Driftøkonomi Afsætningsøkonomi Organisation &Ledelse/HRM Finansiering Regnskabsvæsen Redskabs- og støttefag: IT, Statistik, Samfundsøkonomi, Erhvervsret Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Motivation af fag på studierne Samfundsøkonomi Sam- fund Konkur- renter Sprog Erhvervsret Finansiering Organisation Leveran- dører Kunder Erhvervsøkonomi Afsætningsøkonomi Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Motivation for fagene på studierne Regnskabsvæsen Statistik & IT Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Uge 36 - Peder Østergaard, IFI Ledelsesbegreber og krav: Yesterday, Today and Tomorrow. Kristensen (1998) Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Mine egne forudsætninger for at undervise i erhvervsøkonomisk metode HA, cand. merc. og PhD 20 års undervisningserfaring indenfor: Databehandling og programmering Anvendt statistik Erhvervsøkonomi og logistik Afsætningsøkonomi og markedsanalyse Kvalitetsledelse Studieadministrative ledelsesfunktioner i Herning og Århus Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Mine udgangsforudsætninger Jeg kan godt li’ at undervise og synes studerende og unge mennesker har krav på god behandling og støtte. SÅ: Jeg vil gerne i afbryder mig, - kommer på mit kontor M305, hvis I har spørgsmål eller problemer i faget eller andre fag Jeg er ikke perfekt som underviser, men jeg prøver at undervise så godt som muligt, og der vil være emner i metodeundervisningen, som nogle finder mindre interessante end andre Der er emner og fag, som jeg ved mere om end I, ikke fordi jeg er klogere, men fordi jeg gennem uddannelse og erfaring ved mere end I gør Lærere og censorer tilkendegiver, at niveauet af seminarer og afhandlinger hos studerende, der har haft metode på HA, er højere end hos studerende, der ikke har faget (dat, jur og int). Faget bliver på længere sigt obligatorisk for alle. Krav fra ministeren Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Uge 36 - Peder Østergaard, IFI Fra data til beslutning Metoder til Datafangst + Principper for organisering af data DATA INFOR- MATION Dataanalyse INFOR- MATION Datarapportering VIRKELIGHED Problemkarakteristika: - graden af struktur - vidensniveau - tilgængelighed af data Omgivelser: - tidsfaktor -dynamik/udvikling -kultur Beslutningstager: - Kognitiv stil - Erfaring - Uddannelse - “Skills” VIDEN Lagring/ Learning Action Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Opgaven: Læring Learning (livslang) Knowledge Skills Motivation = x x Undervisning Eksamen Livet efter Handelshøjskolen Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Måder at lære på ? Konkrete Erfaring Aktiv Eksperimenterende Reflekterende Observerende Abstrakt Teoretisk Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Gerald Edelman: Neural Darwinisme Den menneskelige hjerne er fra fødslen fuldt udrustet til at overleve i den moderne verden. Basale neurale netværk er funktionsklare fra fødslen Hvis man ikke stimulerer disse evner, vil de aldrig udvikle sig ordentligt: ”use it or lose it” Hjernens indre dynamik ligner junglens Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Rogers Sperry: 2 hjernehalvdele Venstre hjernehalvdel: Akademiske indlæringsaktiviteter Sprog Matematik Logisk tænkning Analyser Sekvenser Højre hjernehalvdel: Kreative indlæringsaktiviteter Rytme Musik Visualisering Farver Billeder Beslutninger Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Rogers Sperry: 2 hjernehalvdele Venstre hjerne dominans Foretrækker information præsenteret trin for trin ”lineær læringstype” Højre hjerne dominans Vil helst have et overblik - se hele billedet ”global læringstype” Begge hjernehalvdele kommunikerer konstant. Eksempel en samtale: Venstre koncentreret om indholdet, - højre om måden det siges på. Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Robert Ornstein: The evolution of Consiousness Når hjernens svage side stimuleres til at samarbejde med den stærke side, bliver slutresultatet en bemærkelsesværdig forøgelse i præstationer Uddannelse i den vestlige verden lægger særlig vægt på venstre hjerne aktiviteter: Læse, skrive og beregne Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Howard Gardner: 7-8 intelligensformer Sproglig: læse, skrive kommunikere Logisk-matematisk: Tænke logisk, kalkulere Visuel-Spatiel: Tænke i billeder, visualisere Musisk: Synge, forstå og værdsætte musik Kropslig-kinestetisk: Skuespil, håndværk Interpersonel (social): Samarbejde effektivt med andre Intrapersonel:Selvanalyse og refleksion 8. Naturalistisk: Sans for flora og fauna Voksne har én eller to intelligenser, der er højest udviklede (relativt) ”Jo mere udviklet alle dine intelligenser er, desto bedre vil du kunne møde livets forskellige udfordringer” Målet - særlig i uddannelse - bør være: ”A rounded mind” Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Filosofi, Videnskabsteori og metodelære Grundlæggende antagelser (Filosofi) PARADIGME - virkeligheds- opfattelse - videnskabs- - videnskabeligt ideal - Etik/Æstetik Metodesyn/ opfattelse ARBEJDS- PARADIGME - metodiske procedurer - metoder Det der undersøges Kilde: Arbnor & Bjerke figur 1.8 p. 33 Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Hvad er formålet med videnskab og brug af metoder ? Nøgleord: Forstå Forklare Vejlede=Løse problemer Forudsige Formål: Udvikle og vurdere begreber og teorier Grundvidenskab: Søger at udvide grænserne for viden Anvendt videnskab: Studier/undersøgelser der gennemføres for besvare specifikke spørgsmål om et problem eller bruges til at træffe en bestemt beslutning Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Genstandsområdet for metode Problemstilling Omensstem- melse Teori Empiri Konklusion Erkendelsesspiralen. Kilde:Ib Andersen (red) Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Metode: Den deduktive tilgang Et eksempel fra statistik: Et Hypotese test:H0:m= m0, hvor stikprøvens gns afgør om vi skal tro på H0 Problemstilling Teori Empiri Konklusion Erkendelsesspiralen. Kilde:Ib Andersen (red) Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Metode: Den induktive tilgang Problemstilling Teori Empiri Konklusion Et eksempel fra statistik: Opstilling af et konfidensinterval for m, baseret på en stikprøve n Erkendelsesspiralen. Kilde:Ib Andersen (red) Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

En ofte anvendt fremgangsmåde ved vidensproduktion Valg af emne Gennemgang af relevante undersøgelser og teori Problemstillingen præciseres Teori og begrebsfundament opbygges Datakilder/indsamlingsmetoder fastlægges Operationalisering + måleinstrumenter Datamateriale fremskaffes Kritisk vurdering af data Analyse af indsamlede data Vurdering af resultater Præsentation af resultater Perspektivering af resultater Studier Problemfor-mulering Design Dataindsamling Analyse Skriveproces Tiden Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Forudsætninger for at gennemføre metodiske undersøgelser Tilstrækkelig med tid Tilgængelighed af data Typen af beslutning Operationel Taktisk Strategisk Cost-Benefit analyse Står resultatet i forhold til den investering som en undersøgelse kræver ? Vil informationerne, der indsamles forbedre kvaliteten af beslutningen i en sådan grad af det kan legitimere udgifterne ? Er udgifterne til undersøgelse, den bedste mulige anvendelse af midlerne? Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Præcision i referenceramme/problemformulering Høj grad af usikkerhed mål og midler TEMA: verbal beskrivelse af formål SPØRGSMÅL: Spørgsmål som der søges svar på HYPOTESER: Påstande/sammenhænge, der skal verificeres EKSPLORATIVE UNDERSØGELSER BESKRIVENDE/ DIAGNOSTISKE KAUSALE Høj grad af sikkerhed om mål og midler Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Et eksempel på en undersøgelse af færdigheder og kompetencer Et EU-projekt om videregående uddannelse i EU-lande Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Tuning Educational Structures in Europe 2 årigt pilotprojekt initieret af EU-kommisionen Baggrund: Udviklingen og ændringer i arbejdsmarkedsforholdene Bologna processens sigte: Ændringer i de højere uddannelsessystemer - konvergens mellem de forskellige uddannelsessystemer i Europa, herunder: tilpasning af curriculum, strukturer (3-2-3 modellen) ECTS systemets anvendelse Kompetence og læring Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Uge 36 - Peder Østergaard, IFI Pilotprojektet Gennemføres indenfor følgende fagområder i alle EU-land + Norge: Matematik Erhvervsøkonomi Historie Geologi ”Educational Sciences” Startet forår 2001 og afsluttes maj 2002 Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Uge 36 - Peder Østergaard, IFI Metode Dels udveksling af og drøftelse af curriculum i de forskellige lande, herunder under uddannelsesstrukturer og ECTS-system Dels vurderinger af færdigheder og kompetencer set fra såvel dimittenders som arbejdsgiveres side (se spørgeskema) Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Uge 36 - Peder Østergaard, IFI Dataindsamling 150 dimittender, der har opnået en bachelorgrad for 3-5 år siden 30 arbejdsgivere i det område institutionen leverer dimittender Opnåede svarprocenter ved HHÅ: 48 % dimittender 50 % arbejdsgivere Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Uge 36 - Peder Østergaard, IFI Ansvarlige ved HHÅ Peder Østergaard er HHÅs repræsentant i Erhvervsøkonomigruppen. Han er efterfølgende blevet udpeget sammen med Prof. Volker Gemlich, Osnabrück til at være Steering Committee for Erhvervsøkonomigruppen, der består af 17 handelshøjskoler og universiteter fra de 15 EU-lande + Norge Steering Committee skal afrapportere til EU-kommissionen for så vidt angår gruppen Erhvervsøkonomi Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

EU-undersøgelse om færdigheder og kompetencer Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Uge 36 - Peder Østergaard, IFI Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Uge 36 - Peder Østergaard, IFI Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI

Uge 36 - Peder Østergaard, IFI Erhvervsøkonomisk Metode 2001 Uge 36 - Peder Østergaard, IFI