”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Workshop Cooperative learning
Svend Gønge-skolens værdier...
Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Præsentation af materialer på personalemøde
Kvalitet i spejderarbejdet
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Struktur: ”Quiz og byt”
Når lærere samarbejder med forældre
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Hierarki for styringsredskaber
Strukturer velegnet til…
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
SSQ12-C SSQ12-C Instruktioner De følgende spørgsmål drejer sig om din evne til – og oplevelse i forbindelse med – at høre og lytte i forskellige situationer.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Workshop 1 Styrket forældresamarbejde og elevinddragelse.
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
Sigrid .
Mundtlighed i undervisningen
- fortsat midt i en flekstid?
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
VW: Cooperative Learning (CL) - Introduktion, inspiration, erfaringer, videndeling HRS – tirsdag/torsdag, uge 1, 2011 PROGRAM Velkomst, VW, program Kort.
Erhvervsfaglige kompetencer
Alder Navn Dato SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jeg bruger ét høreapparat (venstre øre) Jeg bruger ét høreapparat (højre øre) Jeg bruger to høreapparater (begge.
NOEA/Aalborg Universitet
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Velkommen til Vestre Skole
Inspiration til reformarbejdet
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
FREDERICIA GYMNASIUM OG HF KULT-FAGET CHRISTINA SPANGGAARD, SEPT. 2011
Cooperative Learning Workshop 4
Cooperativ learning - også kaldet CL
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
Læring i et vejledningsperspektiv
Præsentation af materialer på personalemøde
Drejebog Program Café-debat metode Praktiske forhold Intro Cafedebat
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Læring gennem dialog og samarbejde -
Program: Præsentation af teorien og praktiske øvelser CL på Ejby skole Spørgsmål og dialog Cooperative Learning.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Cooperative Learning in English Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
Opsamling fra i går Opsamlingen kommer til at foregå ved hjælp af metoden : Ekspertgrupper Ekspertgrupper er en af mange undervisningsmetoder, som.
Politik og organisation
Hvad peger forskningen på?
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Sauntehus Cooperative Learning.
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Demokrati og medborgerskab
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”

”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?” Cooperative Learning

Klasseundervisning

Cooperative Learning

Cooperative Learning De 7 nøgler i Cooperative Learning: 1. Princip: SPIL 2. Team (organisering) 3. Strukturer (CL-ordet for ”arbejdsformer”) 4. Sociale færdigheder 5. Management 6. Teambuilding 7. Classbuilding Øger trygheden Øger lysten til at samarbejde

Cooperative Learning SPIL-princippet: Samtidig interaktion Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse

Cooperative Learning Strukturer: Par-strukturer Team-strukturer Klasse-strukturer Tilgodeser 6 læreproces-domæner (Teambuilding, classbuilding, viden og færdigheder, tænkefærdigheder, videndeling, kommunikative og sociale færdigheder)

Cooperative Learning Teamdannelse i CL Så vidt muligt 4 medlemmer pr. team 2 elever kan udgøre et ”tvillingepar” Tilfældige teams Elevvalgte teams Homogene teams Heterogene teams

Heterogene teams: Høj/ Høj Middel Lav/ Lav Middel Cooperative Learning Heterogene teams: Høj/ Høj Middel Lav/ Lav Middel

Team-building

Cooperative Learning Sociale færdigheder: Det sociale og faglige følges ad Teambuilding og classbuilding er vigtigt Ros er indbygget i flere strukturer Fokus på positiv adfærd Tilbyde hjælp og bede om hjælp Lytte aktivt Coache andre Opmuntre, rose og give komplimenter Takke for hjælp og samarbejde Udtrykke uenighed konstruktivt

Møde på midten

Møde på midten

Møde på midten Elev A skriver individuelt Elev B skriver individuelt Elev C skriver individuelt Elev D skriver individuelt

Møde på midten Fælles besvarelse for teamet Elev A skriver individuelt Elev B skriver individuelt Elev C skriver individuelt Elev D skriver individuelt Fælles besvarelse for teamet

Møde på midten Fordele: Alle er aktive Alle får formuleret noget Læreren kan snuse rundt ved bordene….. Selv de svage eller dårligt forberedte elever bidrager med lødige svar……måske…..

Er der tid til mere?

Er der tid til mere? Værdi-linje

Værdi-linje Opsamling Antigone: Udsagn: Hades kræver lige ret for alle   1. Overvej udsagnene 2. Marker din holdning med et kryds på værdi-linjen 3. Diskuter dine holdninger med resten af gruppen Udsagn: Hades kræver lige ret for alle HELT ENIG HELT UENIG ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Udsagn: En god og en slet skal ej ha samme skæbne Udsagn: Folkets kårne leder skal man følge i tykt og tyndt, i ret og ikke-ret

Værdi-linje Opsamling Antigone: Udsagn: Hades kræver lige ret for alle   1. Overvej udsagnene 2. Marker din holdning med et kryds på værdi-linjen 3. Diskuter dine holdninger med resten af gruppen Udsagn: Hades kræver lige ret for alle HELT ENIG HELT UENIG ----------------------------X----------------------------------------------------------------------------------------- Udsagn: En god og en slet skal ej ha samme skæbne ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Udsagn: Folkets kårne leder skal man følge i tykt og tyndt, i ret og ikke-ret

”At læring er noget, eleverne gør, ikke noget lærerne gør ved eleverne er som princip ikke nyt i den danske skole. Det nye ligger i den systematik, med hvilken man i CL går til værks i bestræbelserne på at realisere princippet for den enkelte elev” ”Cooperative Learning – undervisning med samarbejdsstrukturer” af Spencer Kagan & Jette Stenlev. Alinea forlag 2006. s. 12.