”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?” Cooperative Learning
Klasseundervisning
Cooperative Learning
Cooperative Learning De 7 nøgler i Cooperative Learning: 1. Princip: SPIL 2. Team (organisering) 3. Strukturer (CL-ordet for ”arbejdsformer”) 4. Sociale færdigheder 5. Management 6. Teambuilding 7. Classbuilding Øger trygheden Øger lysten til at samarbejde
Cooperative Learning SPIL-princippet: Samtidig interaktion Positiv indbyrdes afhængighed Individuel ansvarlighed Lige deltagelse
Cooperative Learning Strukturer: Par-strukturer Team-strukturer Klasse-strukturer Tilgodeser 6 læreproces-domæner (Teambuilding, classbuilding, viden og færdigheder, tænkefærdigheder, videndeling, kommunikative og sociale færdigheder)
Cooperative Learning Teamdannelse i CL Så vidt muligt 4 medlemmer pr. team 2 elever kan udgøre et ”tvillingepar” Tilfældige teams Elevvalgte teams Homogene teams Heterogene teams
Heterogene teams: Høj/ Høj Middel Lav/ Lav Middel Cooperative Learning Heterogene teams: Høj/ Høj Middel Lav/ Lav Middel
Team-building
Cooperative Learning Sociale færdigheder: Det sociale og faglige følges ad Teambuilding og classbuilding er vigtigt Ros er indbygget i flere strukturer Fokus på positiv adfærd Tilbyde hjælp og bede om hjælp Lytte aktivt Coache andre Opmuntre, rose og give komplimenter Takke for hjælp og samarbejde Udtrykke uenighed konstruktivt
Møde på midten
Møde på midten
Møde på midten Elev A skriver individuelt Elev B skriver individuelt Elev C skriver individuelt Elev D skriver individuelt
Møde på midten Fælles besvarelse for teamet Elev A skriver individuelt Elev B skriver individuelt Elev C skriver individuelt Elev D skriver individuelt Fælles besvarelse for teamet
Møde på midten Fordele: Alle er aktive Alle får formuleret noget Læreren kan snuse rundt ved bordene….. Selv de svage eller dårligt forberedte elever bidrager med lødige svar……måske…..
Er der tid til mere?
Er der tid til mere? Værdi-linje
Værdi-linje Opsamling Antigone: Udsagn: Hades kræver lige ret for alle 1. Overvej udsagnene 2. Marker din holdning med et kryds på værdi-linjen 3. Diskuter dine holdninger med resten af gruppen Udsagn: Hades kræver lige ret for alle HELT ENIG HELT UENIG ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Udsagn: En god og en slet skal ej ha samme skæbne Udsagn: Folkets kårne leder skal man følge i tykt og tyndt, i ret og ikke-ret
Værdi-linje Opsamling Antigone: Udsagn: Hades kræver lige ret for alle 1. Overvej udsagnene 2. Marker din holdning med et kryds på værdi-linjen 3. Diskuter dine holdninger med resten af gruppen Udsagn: Hades kræver lige ret for alle HELT ENIG HELT UENIG ----------------------------X----------------------------------------------------------------------------------------- Udsagn: En god og en slet skal ej ha samme skæbne ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Udsagn: Folkets kårne leder skal man følge i tykt og tyndt, i ret og ikke-ret
”At læring er noget, eleverne gør, ikke noget lærerne gør ved eleverne er som princip ikke nyt i den danske skole. Det nye ligger i den systematik, med hvilken man i CL går til værks i bestræbelserne på at realisere princippet for den enkelte elev” ”Cooperative Learning – undervisning med samarbejdsstrukturer” af Spencer Kagan & Jette Stenlev. Alinea forlag 2006. s. 12.