Livsmod - tematimer om digital mobning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Digital trivsel og forældresamarbejde
Børns sociale liv med digitale medier
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Slægterne Sørensen og Eskildsen
Temadag om undervisningsmiljø
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Om mobning & Børns og unges hverdag på nettet og mobilen
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Digitale medier og mobning
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
1 It-tanker for fritidsdelen. 2 Læse & sprogpolitikken •It-strategi kobles på sprog- og læsepolitikken for fritidsområdet, således at den bliver et delelement.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Børns og unges hverdag på nettet og mobilen - dejligt og dæmonisk
Forældremøde på Outrup Skole
SEO PÅ AU.
En ny model for bibliotekernes rum
Undervisningsmiljøundersøgelse 2010
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Mobbe- og trivselsundersøgelse
IT i undervisningen.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Uge 7 Unge og seksualitet.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
FRI FOR MOBBERI Skolekufferten er udviklet af Mary Fonden og Red Barnet I kufferten findes redskaber og materialer til antimobbearbejdet i skolen Målgrupperne.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Ungdom og Online Social Networking
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Børn og unges sociale liv online
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?

Børn og unges sociale liv online
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Hvilke ord betegner bedst din oplevelse af at skulle vælge en ungdomsuddannelse efter 9./10. klasse? (sæt gerne flere kryds)
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
Mobning – en definition
Disposition Præsentation af emne Mobning
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Fri for Mobberi.
Matematik B 1.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Grunde til at jeg elsker dig
Hvem, hvad, hvor om mobning
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Præsentationens transcript:

Livsmod - tematimer om digital mobning 26.1.12 Af AMOK Sidsel Stenbak sidsel@mobbeland.dk Sidsel Stenbak sidsel@mobbeland.dk

Kilde: Dorte Marie Søndergaard: ”Mobning og social eksklusionsangst” kilde: Dorthe Marie Søndergård 2009

Andet paradigme Mobning gentænkt 2009 Livsmodlab Andet paradigme Mobning gentænkt 2009 Mobning er en social dynamik i en gruppe Mobning er en fælles, social og uformel orden i klassen, der udvikler systematiske udstødelsesmønstre Mobning er kontekst-sensitiv Helle Rabøl Hansen, 2009 sidsel@mobbeland.dk - 61166944

mobbeland.dk / livsmodlab.dk Mobbe-positionerne flytter sig supporter mobber mobbet tilskuer

Mobning handler ikke om onde børn Mobning handler om onde mønstre

At være - er at være sammen også på nettet

net-debut 5 år mobbeland.dk / livsmodlab.dk Livsmodlab AMOK - antimobbekonsulenterne sidsel@mobbeland.dk - 61166944

mobbeland.dk / livsmodlab.dk Dannelse - digitalt Dannelse: at “komme til sig selv”, forstå sig selv og sin omverden i et større kulturelt perspektiv. Traditionelle kultur-teknikker: læse, skrive, regne - idag også digitale medier /www.youtube.com/watch?v=JaUULepIpbA norsk helpdesk At skabe sammenhæng i psykisk og social forstand mellem mange arenaer -undgå følelsen af splittelse- gør det nødvendigt med mentale og andre links til andre. Nærvær på trods af den fysiske afstand. Digitale medier forandrer den måde børn og unge ‘skaber sig selv’, de fællesskaber de indgår i, og den måde, de lærer på. Via digitale færdigheder og kunnen udvikles identitet og indsigt. sidsel@mobbeland.dk - 61166944

Identitet mobbeland.dk / livsmodlab.dk “..en ustandselig aktualisering i forhold til medierne, populærkulturens og den store sociale kontaktflades udsendelse af signaler....” P.S.Jørgensen 2002 Sociale medier - en verdensomspændende legeplads for eksperimenter med identiteten. “Identitet er noget der skabes, afprøves, forhandles og udskiftes” Birgitte Holm Sørensen 2001 “Fiktioner af en selv - hvem er jeg, hvem skal jeg være, hvem kan jeg blive, hvem er jeg absolut ikke” Lotte Nyboe 2009 AMOK - antimobbekonsulenterne sidsel@mobbeland.dk - 61166944

tal fra medierådet 2012 mobbeland.dk / livsmodlab.dk 61 % 11-13 årige har en profil på nettet 25% 9-10 årige 32% af dem lægger billeder og videoer ud 14% af dem tagger andres billeder - 41% to år senere 49% af dem kommenterer andres billeder - 74% to år senere 53% af dem deltager i debatter, 31 % af de 9-10 årige netdebut i dag - 5 år Tal fra medierådets undersøgelse 2010 AMOK - antimobbekonsulenterne sidsel@mobbeland.dk - 61166944

mobbeland.dk / livsmodlab.dk 75% af unge i 9.klasse bruger nettet hver dag 50% sender over 100 sms’er om ugen, pigerne flere end drengene 75% er online på deres eget værelse 95% 16-19 årige har en profil på fb sidsel@mobbeland.dk - 61166944

mobbeland.dk / livsmodlab.dk Læring og mestring personlige færdigheder: at være god til noget blive dygtig i kraft af en målrettet indsats for at få adgang til og plads i fællesskabet Megen læring i at bruge det man kan i en social funktion. Det giver status at lære fra sig. at få overblik, analysere, planlægge, tage stilling, hukommelse, logisk strategisk tænkning, kombinationsevne, mønstergenkendelse, rum opfattelse, orienteringssans Performance på nettet: 4tæl, CU, ICQ, ILM - habil chat humor - og dødsens alvor (Nicknames og flaming)

Digitale dimensioner mobbeland.dk / livsmodlab.dk Alle elever i en klasse er berørt af digital mobning - også de inkluderede Privatsfæren indskrænkes - 24/7 Ingen ‘face-to-face’ kontakt Uendelig offentliggørelse Følelsernes usamtidighed Anonymitet og uvished Voksnes fravær - og udskiftelighed Sprogets grænser (Bøsse, lille pik, svans, homo, Luder, so, billig, klamme patter, grim røv, knepper din mor, du sku ha´ så meget pik din klamme luder“Ka ikke leve uden dig” “eeeeeeelsker dig <33333”) Trusler - selvbestaltet etik Øget fokus og pres på sexualitet og udseende AMOK - antimobbekonsulenterne sidsel@mobbeland.dk - 61166944

Positionering med soft-porno attituder mobbeland.dk / livsmodlab.dk Positionering med soft-porno attituder Brugernavn: Bad baby girl Navn Alder: Det d stønnede i nat Xd Beskæftigelse: Noget Duh Ikk Må!!

mobbeland.dk / livsmodlab.dk Bigdick4U

mobbeland.dk / livsmodlab.dk sex og vold

Når teenagere sexmobber - rapport fra mobbeland.dk. Dorthe Rasmussen & Sidsel Stenbak dorthe@mobbeland.dk sidsel@mobbeland.dk

Guide: Giv ham hans livs bedste blowjob

BREVKASSE: HVORDAN TABER JEG MIG PÅ BRYSTERNE? Gensyn med Paradise Hotel: Hotellets største bryster Der var kamp til stregen i første afsnit af sæson 6, hvor Stinna og Susan K kæmpede om, hvem der havde hotellets største bryster. Se, hvem der vandt titlen. PH 7: Sheila-Maria og Nick har sex for første gang De to turtleduer, Nick og Sheila-maria kunne ikke længere holde nallerne fra hinanden. Efter en vild fest, havde de sex for første gang på Paradise Hotel sæson 7 - men det blev langt fra den sidste gang, de hyggede sig under lagnerne... BREVKASSE: HVORDAN TABER JEG MIG PÅ BRYSTERNE? MANDAG 07.11.2011 Kan man træne eller spise sig til mindre bryster? Få svar i brevkassen! Hej Alexandra! Jeg er en 15-årig pige, som i mange år har syntes, at jeg har for store bryster. Hver gang jeg ser mig i spejlet, bliver jeg ked af det. Alle mine veninder har rigtig små bryster, og det, synes jeg, er så pænt og feminint. Jeg føler, at drengene kun kan lide mig på grund af mine store bryster, og det er ikke en rar tanke. Hvis vi skal i svømmehallen, har jeg det rigtig skidt med at blive set i bikini.

sextube, redtube, naboens datter får den i halsen, dansketeens sexdebut foran kameraet Du får et blowjob, jeg får en burger

hmmm.......????

mobbeland.dk / livsmodlab.dk Spil og mærkning

Spil......og fællesskab mobbeland.dk / livsmodlab.dk interaktivitet - at kunne gøre noget selv socialitet - sammen med andre styre, bestemme, medbestemme multimodale færdigheder velfungerende sociale relationer team-samarbejde AMOK - antimobbekonsulenterne sidsel@mobbeland.dk - 61166944

Mobilen - navlestreng til fællesskabet mobbeland.dk / livsmodlab.dk Mobilen - navlestreng til fællesskabet Livsmodlab “Det er ligesom alle vennerne, de er bare inde i denne her. Det er ligesom man ved, hvor man har dem. Man har dem her.” Rikke 14 år - bekræftelse af fællesskabet - adgangsbillet til fællesskabet - forældremedie / min egen! - mulighed for spontanitet - on-going kommunikation - nærvær uafhængigt af tid og rum sidsel@mobbeland.dk - 61166944

Drop mobning på chat og sms mobbeland.dk / livsmodlab.dk Livsmodlab Drop mobning på chat og sms Send aldrig noget, du ikke selv vil modtage Send ikke noget, hvis du er vred Svar aldrig på grove, sårende og krænkende beskeder - TAL med dine venner og dine voksne Brug ikke en ‘åben’ profil/pc - vær en ordentlig kammerat og log af! Tænk før du tagger Tænk før du uploader Lad være at hævne dig - TAL med dine venner og dine voksne Blokér, fjern og rapportér Giv ALDRIG andres mobilnumre og mail-adresser videre AMOK - antimobbekonsulenterne sidsel@mobbeland.dk - 61166944

mobbeland.dk / livsmodlab.dk Hvad gør de fagvoksne? Se på klassens fællesskab og vurder det nøgternt ud fra pædagogiske / didaktiske kriterier Træd fordomsfrit og nysgerrigt ind i elevernes digitale verden Skab MULIGHEDEN af dialog med elever, klasser, forældre Gør fællesskabet og god undervisningspraksis til fælles viden - fælles refleksion Brug hinanden åbent, anerkendende, professionelt - kollegial sparring AMOK - antimobbekonsulenterne sidsel@mobbeland.dk - 61166944

Et sted at starte mobbeland.dk / livsmodlab.dk Hvad er ‘God stil på nettet’? Hvad betyder det at ‘skrive ordentligt’? Spille-universet Faglig optagethed af nettet og livet på nettet Hvad er vigtigt i vores klasse? AMOK - antimobbekonsulenterne sidsel@mobbeland.dk - 61166944

mobbeland.dk / livsmodlab.dk Drøft 2 og 2: 1) Hvor har vi gode erfaringer med at sætte fokus på det digitale liv? 2) Hvad er vores erfaringer med at håndtere mobning og digital mobning? 3) Hvordan kan de erfaringer systematiseres, deles og udvikles? 4) Hvordan debattere med børn og unge? 5) Hvordan skabe frugtbare dialoger med børn og unges egne digitale fællesskaber i vores kommuner? 6) Hvordan knytte de dialoger sammen med skole-livet?

mobbeland.dk / livsmodlab.dk Historien om Fie Hvad ville I have gjort ved Fies eventuelle henvendelse til jer? - første skridt - næste? Hvad sker der på den skole Fie forlader?

mobbeland.dk / livsmodlab.dk Hvad tager du med dig? Hvordan kan dette input bruges i min praksis? Hvor er det af størst betydning at starte? Hvorfor?

Ingen kan hjælpe alle - alle kan hjælpe nogen mobbeland.dk / livsmodlab.dk Ingen kan hjælpe alle - alle kan hjælpe nogen AMOK - antimobbekonsulenterne sidsel@mobbeland.dk - 61166944

Antimobbe konsulenterne Dorthe Rasmussen (oplæg i Livsmod 5. 5 Antimobbe konsulenterne Dorthe Rasmussen (oplæg i Livsmod 5.5.2011) og Sidsel Stenbak (oplæg i Livsmod 26.1.12) medvirker i inspirationsmaterialet DVD m/ hæfte ’Vi knækker mobbekurven’. Pris for DVD m/ hæfte: 300,00 inkl. moms og forsendelse. Bestilling sendes til info@gjconsult.dk (Husk EAN nummer)