Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Digital trivsel og forældresamarbejde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Digital trivsel og forældresamarbejde"— Præsentationens transcript:

1 Digital trivsel og forældresamarbejde
Gitte Jakobsen og Marianne Pihl, Red Barnet

2 Nye måder at være sammen på vox-pop 8. klasse
46% har fået hjælp af nettet til at finde kæreste på nettet 42% er blevet inviteret til en fest, de ellers ikke ville have hørt om 21% har prøvet at slå op med en kæreste på sms

3 Sociale medier Det sociale liv på nettet : Være sammen med venner
Lave aftaler Vise hvem man er og hvor man er Tjekke venner og bekendte og se, hvad der betyder noget for dem Dele links, spil, apps, billeder, videoklip Skrive eller modtage kommentarer Møde nye venner og kærester Være online og tilgængelig

4 Tre spørgsmål 94% af børn og unge er på Facebook, % flere gange om dagen. 60% siger de kan styre tidsforbrug % siger de nogle gange har problemer med tidsforbrug 25 % har fortrudt noget de skrev online Kilde: Undersøgelser fra EU Kids Online 2011 og Medierådet 2013 , årige.

5 En typisk dag for 6.-8. klasse
sove Tjekke FB vågne id Tv/chat Tjekke FB Tjekke FB frokost Tjekke FB lektier Klub/ fritidsaktivitet Tjekke FB aftensmad morgenmad 1. Frikvarter Tjekke FB Tjekke FB Tjekke FB hjem skole

6 En typisk dag for forældre …
Forældre tjekker FB sove Tjekke FB vågne id Forældre tjekker FB Tv/chat Tjekke FB Tjekke FB frokost Tjekke FB Forældre tjekker FB lektier Klub/ fritidsaktivitet Forældre tjekker mail Tjekke FB aftensmad Forældre tjekker FB morgenmad 1. Frikvarter Tjekke FB Tjekke FB Forældre tjekker mail Tjekke FB hjem skole

7 Det kræver erfaring at navigere i cyberspace
På sms og chat skal man klare sig uden kropssprog …. hvad er forskellen på OK og KO når man er 7? Grænsen mellem privat og offentligt er flyttet Smartphones og Facebook indskrænker det private rum

8 Det kræver erfaring af kommunikere online
Det man skriver én dag/time/minut er udtryk for en følelses tilstand lige dér i øjeblikket det blev skrevet Men det læses og opfattes i en helt anden kontekst, måske meget senere og i en anden sindstilstand ”Et lille hjertesuk … da Frede skulle aflevere den seneste stil, blev stilemnet lavet om kort tid inden de skulle aflevere – og efter at Frede havde afleveret stilen. Det er ikke første gang det er sket. Kan du ikke love at det ikke sker mere, da det er ret irriterende for både eleverne og os forældre, og det burde ikke være nødvendigt!   

9 Skolens forventninger til forældre
Kommu-nikation Informa-tion Ret Selvudvik-ling Ansvars- tagen Ansvar Pligt Empowerment I almindelighed opfattes skoleloven af 1814 som den første almindelige skolelov i Danmark På godt 200 år er samarbejdet gået fra dikterende til kommunikation NB: Inspiration fra Hanne Knudsen, Adjunkt på Institut for læring, DPU Har vi en aftale? Når skolens professionelle forpligtes til at forpligte forældrene til (frivilligt) at tage deres ansvar 2013 1814 Inspiration fra Hanne Knudsen,DPU: ”Har vi en aftale? Når skolens professionelle forpligtes til at forpligte forældrene til (frivilligt) at tage deres ansvar”

10 Samarbejde mellem skole/klub og forældre
Forventninger til skole-hjem samarbejdet med om at sikre digital dannelse Forældre skal introducere til Internet Forældre skal guide til positivt indhold på nettet Forældre skal opdrage til fornuftig sprogbrug online Forældre skal lære børn om sikkerhed, grænser, spil Forældre skal forebygge børns konflikter online Forældre skal aftale aldersgrænser Forældre skal sætte rammer for mediebrug

11 Samarbejde mellem skole og forældre
Forskellige holdninger blandt forældre og fagfolk til digital trivsel fx: Mobiltelefonbrug Facebook aldersgrænse Privatliv online Computerspil Distribution af billeder Forskellige udgangspunkter for at forstå mediebrug

12

13 Gør det, jeg siger. Ikke det, jeg gør.

14 Det, vi ikke ser, har vi ikke ondt af!

15 Myndigheder kontrollerer og supplerer
Når børnene skal til cyklistprøver, så kan man se om forældrene har trænet med børnene. Nogle børn kender reglerne. Andre cykler på fortove og i fodgængerfeltet. Nogle børn gør præcist som de voksne, de har haft som forbilleder! Cyklistprøven viser, hvor der er brug for at korrigere og vejlede, så børnene bliver gode cyklister.

16 En digital færdsel prøve
Måske skulle vi indføre en 'cyklist-prøve' til de sociale medier? En digital 'cyklist-prøve' kunne måske samtidig være skolens og lærernes invitation til forældrene til sammen at udforske forældrenes tilgang. En invitation til at samarbejde og dele ansvar for at sikre, at børn og unge får lært at færdes med sikkerhed på nettet.

17 Hvis man ikke kan orientere sig
Børn kan bare det der med de sociale medier! Det har de da meget godt styr på! De er bare meget hurtigere end mig! Så hvordan hjælper vi voksne, især forældre, som føler at digitale medier er en fremmed planet hvor de ikke kan orientere sig eller finde vej?

18

19 GPS - General Parental Skills

20 Digitale forstyrrelser af privatlivet
To 16 årige drenge straffet for at skaffe sig adgang til piges Facebook profil Den ene tog nogle private beskeder med seksuelt indhold fra den lukkede del og lagde dem på den åbne del. Han skiftede profilbillede og coverbillede, så profilbilledet kom til at fremstå som om, at pigen havde en penis foran sin mund. Han oprettede også en falsk besked på væggen, hvor han skrev til pigens farfar, at han var den dårligste bedstefar i verden og forhåbentlig døde af kræft.

21 Hvad handler opdragelse om?
Børn og unge opfatter det som selvfølge, at forældre korrigerer, vejleder og hjælper deres børn til at opføre sig på en god og respektfuld måde, så de kan være børnene bekendt - i den fysiske verden. Det må også gerne være en selvfølge, når det gælder den virtuelle verden.

22 Takt og tone IRL og URL God netikette handler dybest set om noget så ældgammelt, velafprøvet og helt jordnært som helt almindelig takt og tone og en god portion selvdisciplin Husk de voksne på den indre GPS - og juster antennen, så den virker både IRL og URL

23 DILEMMAER "Hvad skal jeg gøre, når eleverne spiller online spil for + 18 i frikvarteret? Nogle forældre synes det er ok, andre ikke." (EMU, 2012) "Hvad skal jeg gøre, når en forældre ringer og ”klager over” at en anden forælder har hjulpet børnene med at lægge en film med nogle fra klassen på youtube?" (EMU, 2012)

24 Gode råd …

25

26 Gitte Jakobsen gij@redbarnet.dk Marianne Pihl mp@redbarnet.dk
SPØRGSMÅL? Gitte Jakobsen Marianne Pihl


Download ppt "Digital trivsel og forældresamarbejde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google