Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ungdom og Online Social Networking

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ungdom og Online Social Networking"— Præsentationens transcript:

1 Ungdom og Online Social Networking
- Om unges brug af Arto og andre mødesteder på internettet Gæsteforelæsning i kurset ”Digital kultur”, ITU, den 9. oktober 2007 Malene Charlotte Larsen /

2 Om mig Ph.d.-stipendiat på Institut for Kommunikation, Aalborg Universitet: Forsker i unges brug af mødesteder på internettet (social networking sites) Samarbejder med Medierådet for Børn og Unge Cand.mag. i Kommunikation, Aalborg Universitet (2005) Speciale om unges brug af Arto: ”Ungdom, venskab og identitet – en etnografisk undersøgelse af unges brug af hjemmesiden Arto” (Sep. 2005) Foredragsholder om unge og internetkommunikation – især for voksne ikke-brugere (forældre osv.)

3 Oversigt Kort om online social networking
Perspektiver på ungdom og social networking Case: Arto.dk Min undersøgelse om Arto Børn og unges brug af Arto (mine forskningsresultater) Hvad betyder social networking sites for børn og unge? Diskussion

4 Online Social Networking
Kort om Online Social Networking

5 Social networking sites:
Mødesteder på internettet  fokus: nye, men især eksisterende venner Man har en profil (brugernavn, information om brugeren, profilbilleder, login-oplysninger osv.) Man kan ”linke” til hinanden/liste hinanden som venner eller kontakter Ofte ”ansøger” man om venskab Brugerens ”sociale netværk” kan ses af de andre brugere, og man kan klikke sig fra profil til profil Man kan efterlade kommentarer i hinandens profiler (fx testimonails og gæstebogsbeskeder), som er synlige for andre

6 Social networking sites:
Profilerne er dermed en afspejling af den enkelte brugers egen fremstilling af sig selv samt andres holdninger og kommentarer til vedkommende Man befinder sig et sted imellem sociale relationer og individualitet

7 Perspektiver på ungdom og social networking

8 Perspektiver på ungdom og social networking
Forskellige aktører (diskurser): Nyhedsmedierne (dem, der jagter sensationshistorien) Forældre/voksne (dem, der er bekymrede) Brugerne selv (dem, der kender det) Udbyderne (dem, der vil tjene penge) Fagfolk (dem, der kan se mulighederne) Forskerne (dem, der undersøger, hvad det betyder…)

9 Perspektiver på ungdom og social networking…
”Slaraffenland for pædofile”, ”mobbecentral” (nyhedsmedie-perspektiv, moralsk panik) ”De unge bliver asociale”, ”hvorfor nøjes de ikke med MSN?” (forældre-perspektiv, beskytte) ”En del af min hverdag”, ”det er jo næsten mit liv” (bruger-perspektiv, venner) Skabe behov for merværdi, konstant videreudvikling (udbyder-perspektiv, tjene penge) ”De lærer at netværke”, ”får vigtige IT-kompetencer” (fagfolk-perspektiv, på forkant med udviklingen) ”De er medkonstruktører af hinandens identitet” (forsker-perspektiv, undersøge)

10 Case: Arto.dk Inden går i gang - starte med at spørge: Hvor mange af jer kender Arto? Eller har hørt om Arto? Er der nogle, der har børn, der har en profil? Hvad mange af jer har været på Arto?

11 Om Arto Netmødested (online-community, social networking site)– fokus: nye, men især eksisterende venner Ansøger om venskaber – har venneliste Ca brugere – anslået 80% af alle unge mellem 13 og 17 har en profil Gennemsnitsalder 15 år – også børn og ”gamle” Stort set lige fordeling af drenge og piger besøger hjemmesiden hver dag

12 Om Arto… Har egen profil – lig personlig hjemmeside med profiltekst, gæstebog, billedgalleri, venneliste mm. (link til profil) Mange andre muligheder; debat, chat, blogs, klubber, artikler, vitser og spil Ændrer sig løbende ud fra brugernes behov og kreative brug af funktionerne  klubber og konkurrencer i profilerne, Arto Notifier=MSN, Video=YouTube osv.) Startede i 1997 som hjemmeside med vittigheder

13 Om Arto… Fire overordnede kategorier:
Sociale og kontaktskabende funktioner  (gæstebogen, chatten, debatten osv.) Personlige og profilerende funktioner  (profilen, billedgalleriet, blogs, reklame-sms’er osv.) Information og underholdning  (spil, videoer, vitser, artikler osv.) Support og praktiske oplysninger  (retningslinier, sikkerhed, forældreinfo osv.)

14 Om Arto… Gæstebog mest brugt – Arto et kommunikationsmiddel – lig mobiltelefonen (eksempel) De fleste er på i en time eller mere om dagen – formål: at skrive med vennerne Nogle enkelte opfører sig ikke altid ordentligt (ligesom uden for Arto)  Arto i nyhedsmedierne  ”Hvorfor skriver de ikke om alle os, der er glade for at bruge Arto?” (15-årig dreng i debatten)

15 Min undersøgelse om Arto
Det, medierne skriver om – enkelte tilfælde – det ser anderledes ud, hvis man ser generelt på unges brug af Arto. Fortælle lidt om nu.

16 Min undersøgelse om Arto
Undren: Nyhedsmediernes negative billede vs. brugernes positive oplevelser  hvad betyder Arto egentlig for de unges sociale og individuelle liv? Virtuel etnografi: egen profil (som mig selv) Deltagende observation i syv måneder – profil og feltnoter Screenshots Online-spørgeskema i vennebogen Fokusgruppeinterview i 9. klasse Hvordan har jeg opnået mine resultater – som sagt syv måneder – deltagende observation, spørgeskema, gruppeinterview og ellers bare kommunikation. Godt modtaget – accepteret som regulært medlem – hvilket også betydet, at de unge har ansøgt om at blive venner med mig – indgå Arto-ægteskaber – fået frække tilbud osv. Oplevet alt det, de almindelige brugere af Arto oplever. Valgte at have fokus på kernebrugere – år. Resultaterne gældende for det gennemsnitlige brug – og altså ikke undtagelserne.

17 Min undersøgelse om Arto…
Uformelle samtaler og chat med brugere  MSN Messenger Godt modtaget – åbenhed for at deltage Blev accepteret som regulær bruger Fokus på kernebrugerne (12 – 17 år) Resultaterne gældende for det gennemsnitlige brug – ikke undtagelserne Valgte at have fokus på kernebrugere – år. Resultaterne gældende for det gennemsnitlige brug – og altså ikke undtagelserne.

18 Mine resultater Generelt mere positivt (neutralt) end negativt
Kan ikke genkende avisoverskrifterne Fire centrale temaer på Arto: Oprigtighed, krop, kærlighed og venskab Gennemgå temaerne her.

19 Børn og unges brug af Arto
Det, medierne skriver om – enkelte tilfælde – det ser anderledes ud, hvis man ser generelt på unges brug af Arto. Fortælle lidt om nu.

20 Oprigtighed på Arto Fokus på at være sig selv – så ægte som muligt – billeder, der viser personen Skelner ikke mellem online og offline – ikke en anden personlighed på nettet Modstand mod ’fakerne’ – de falske brugere (eksempler) Kernebrugerne vil gerne holde siden ”ren” for fakere Vil have orden på hjemmesiden

21 Oprigtighed på Arto… Bekæmper aktivt ’fakere’ eller ”for gamle” brugere (eks. Fakelinien.dk) Anmelder og blokerer Påpeger fejl og spotter dem, der vil ødelægge det for andre (eksempler) Fakerne overlever ikke længe på Arto

22 Krop på Arto Krop og sex ikke nødvendigvis forbundet
Udfordrende billeder handler om at blive set og bekræftet (eksempler) – ”jeg er god nok”  Identitet i praksis De unge har en grænse og er selv med til at opretholde den Er selv gode til at sige fra Tager afstand fra porno-lignende billeder og seksuelle opfordringer (eksempler)

23 Kærlighed på Arto De store følelser i centrum Gode til at udtrykke sig
Gode til at rose hinanden (eksempler) Skriver og designer hinandens profiltekster – lig positive anmeldelser  medkonstruktører af hinandens identitet Giver de unge selvtillid  Identitet over tid De bliver bekræftet Finder venner via hinanden (networking)  trust network

24 Venskab på Arto Arto er den sociale base – oversigt over venner (eksempel) Venskabsbegrebet udvidet – over 100 venner (vellidt vs. venne-jæger) Både nære og løst forbundne venner Kan skabe nye tætte venskaber Venskaberne bliver bekræftet (”Hej, hvad laver du?”)– via gæstebøger og profiltekster Svært at være væk fra

25 Hvad betyder social networking sites for børn og unge?
Det, medierne skriver om – enkelte tilfælde – det ser anderledes ud, hvis man ser generelt på unges brug af Arto. Fortælle lidt om nu.

26 ”Hvad betyder Arto for dig?”:
”Det er jo næsten mit liv.... jeg har jo en masse venner...” (Pige, 14 år) ”Hm, jeg kan komme i kontakt med mine venner. og finde nye venner.” (Pige, 14 år). ”at jeg har meget mere kontakt med mine venner... også når vi er sammen... for så snakker man måske om noget der er sket her inde..” (Pige, 15 år) ”at jeg Ikke Kommer til at midste Nogle af Mine irl venner!” (Dreng, 17 år) ”svært at forklare , Har faktisk skrevet med nogLe herinde , som jeg er riigtig gode venner med idaag ..” (Pige, 15 år) Altså: Arto betyder meget for de børn og unge, der bruger det jævnligt Omkring år: betyder meget Omkring år: bare en del af hverdagen

27 Hvad betyder SNS for børn og unge…?
Hjælper dem med at være unge (med at konstruere deres identitet) De bruger dem til det, der er vigtigt for dem i forvejen En forlængelse af hverdagen/offline-liv Mulighed for at følge med i – og vedligeholde – venskaber Imødekommer ensomhed (fx hvis man er udenfor i skolen)

28 Hvad betyder SNS for børn unge…?
Altså: Mødestederne betyder meget for de børn og unge, der bruger dem jævnligt Hvorfor?  Unge har brug for offentlige og private rum (ved siden af de kontrollerede rum)

29 Diskussion… Det, medierne skriver om – enkelte tilfælde – det ser anderledes ud, hvis man ser generelt på unges brug af Arto. Fortælle lidt om nu.

30 Kontakt og yderligere information:
Baseret på… Malene Charlotte Larsen (2005): ”Ungdom, venskab og identitet – en etnografisk undersøgelse af unges brug af hjemmesiden Arto” - speciale i Kommunikation, Aalborg Universitet Kan downloades på: Kontakt og yderligere information: (information, gode råd, download powerpoint-præsentation, artikler mm.) Mail:

31 Arto-profil Facebook-profil

32 Arto-profil Facebook-profil

33 Arto-gæstebog Facebook-wall

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48 Interviewer: ”Hvorfor har man så meget imod fakere på siden
Interviewer: ”Hvorfor har man så meget imod fakere på siden? Hvorfor kan I ikke lide dem?” Signe: ”Så kan man aldrig være sikker på, hvem det er.” Martin: ”De misbruger ligesom siden.” Lise: ”Fordi det er jo et sted, hvor man kan udtrykke sin personlighed, og det kan man jo ikke, hvis man er faker.” Michael: ”De har ikke sådan rigtig et formål derinde. De går bare derind for at irritere andre. […] Så er der ikke rigtig nogen grund til at have en derinde. Det synes jeg, det er åndsvagt, hvis de ikke har noget at bruge den til.” (TILBAGE)

49

50

51

52

53

54 ”tag dig sammen !!” (Dreng, 18 år).
”Hvor er det en svag fake profil vælg dog et billede normale piger ville bruge…” (Dreng, 14 år). ”Billig, Billigere, Billigst, og kunne måske fortsætte med én – DIG !” (Pige, 14 år). ”pas på de ikke falder ud.” (Dreng, 17 år). ”fake, fakere, fakest…” (Pige, 15 år)

55 ”Nogen folk skal bar tage sig sammen med de tilbud de giver en… Ved godt at sådan en som mig burde være glad for dem… men NEJ TAK!! Gider ikk se jeres Grimme Pikke på Cam! Gider ikk der fjolser der spørger: ”Ska vi skrive? Så ka vi finde ud af noget frækt.” nej tak!! få jer dog et liv! JESUS CHRIST”. [Fra 16-årig piges profiltekst] ”Drenge. ; […] Lad vær at spørg om jeg er fræk. Er jeg. Men skriver Eller cammer ikke frækt.” [Fra 13-årig piges profiltekst]

56

57 Besked til veninde i 16-årig piges profiltekst

58 16-årig piges profiltekst

59 Hilsen fra en ven i 16-årig drengs profiltekst

60 15-årig drengs gæstebog

61 13-årig piges venneliste

62


Download ppt "Ungdom og Online Social Networking"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google