Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Børn og unges sociale liv online

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Børn og unges sociale liv online"— Præsentationens transcript:

1 Børn og unges sociale liv online
Hvilken rolle spiller klubmedarbejderen?

2 Oversigt Oplæg i tre dele:
Børn og unges sociale liv med digitale medier Negative oplevelser – mobning og trusler og overgreb Hvad kan fagpersoner gøre? Diskussion Introduktion: De fleste børn og unge har overvejende gode oplevelser med at kommunikere på net og mobil. Det er vigtigt at huske de positive sider, selvom oplægget her stiller skarpt på de negative sider af børn og unges sociale liv online, nemlig mobning, trusler og seksuelt overskridende oplevelser. Formålet med oplægget er: -At vise, at en del af børn og unges kommunikation og sociale liv i dag foregår online -At vise redskaber til, hvordan forældre/fagpersoner kan håndtere problemer i forbindelse med online mobning, trusler og overgreb. -At give ideer til, hvordan voksne kan involvere sig og støtte positiv brug af digitale medier

3 Børns online-hverdag Hvor mange børn i klubben har en profil på nettet? Hvor mange bruger Messenger programmer? Hvor mange sender mere end 20 sms’er om dagen? Spørgsmål til salen Start med at stille tre spørgsmål ud til de tilhørende. Markeringer giver et godt billede af udbredelsen af digital kommunikation blandt børn og unge. Typisk er mobiltelefonen en del af børnenes hverdag fra de er ca år. Brug af netmødesteder og chat på internettet stater typisk fra ca års alderen.

4 Fakta om børn og unges online kommunikation
Har en profil på nettet: 86% af årige og 61% af årige Lægger billeder og video ud på nettet: 66% af årige og 32% af årige Har en mobiltelefon: 99% af årige og 98% af årige (Medierådets undersøgelse 2009) Her er fakta fra Medierådets undersøgelse fra 2009. Tallene er taget med for at vise at online kommunikation er en væsentlig del af børns sociale liv i dag– det er nærmest nødvendigt af være online for at være med... For de unge er mobil og internet ofte to sider af samme sag. Man kan chatte eller gå på Messenger via mobilen, og man kan bruge sin mobil til at købe adgang til sider på nettet. Det er tydeligt, at der er en kløft mellem forældre og børns viden på dette område. Det vil der sikkert også være fremover, fordi de unge er frontløbere i brugen af digitale medier.

5 Ny kommunikationskultur blandt børn og unge
Børn er eksperter i at netværke Internet og mobil er redskaber i børns sociale liv Børn og unge er vokset op med brugen af digitale kommunikationsmedier.”Generation netværk” eller ”online-generationen” siger man. De har adgang til et univers og en kommunikationsform, som mange voksne slet ikke kender Mobil og internet er vigtige redskaber i det sociale liv. Man skal være online for at være med… Til gengæld behøver man ikke at sige så meget - ”hva’ laver du?” er tilstrækkeligt på Messenger. Betydningen ligger nemlig ikke så meget i det, der bliver sagt, men om bekræftelse af det sociale fællesskab.

6 Netmødesteder har profiler, nyheder, debat mm
Hvad er et netmødested? (billedet viser forsiden på DRs netmødested Skum) De unge bidrager selv med indhold til de store netmødesteder, så det er ikke passiv underholdning at være online på Arto, Skum eller andre af de store danske netmødesteder. Eksempler på, hvad man kan lave på forskellige netmødesteder: Udvikle sin egen profil med billeder og tekst og design Kigge på andres profiler Skrive kommentarer i andres gæstebøger Chatte live i chatrum Skrive om sine oplevelser eller meninger i sin blog (elektroniske dagbog) Diskutere alle mulige emner med andre i debatter eller klubber Læse nyheder Spille spil

7 Profiler har billede, profiltekst, gæstebog mm
Hvad er en profil? (Billedet viser en profil på Danmarks største børnesite Arto) En profil er en slags mini-hjemmeside, som man skal oprette for at blive bruger på de store netmødesteder. En profil indeholder typisk brugernavn, alder, billede, by og en kort beskrivelse af personen bag profilen. Børnenes valg af brugernavn og billede signalerer, hvordan de ønsker at blive opfattet. Mange børn har faktisk tit mere end én profil. Derfor kan ”Dansemusen” og ”ILoveYou” nemt være den samme person. Venner kender hinandens profiler og skriver kommentarer i hinandens gæstebøger. Profiler har billede, profiltekst, gæstebog mm

8 Chat kan foregå i chatrum eller på messenger
Messenger-eksempel Chat kan foregå i chatrum eller på messenger Chat (Billedet viser chatsiden Habbohotel, mens messengerboks er åben samtidig. I nettets chatrum er der fri snak. De fleste børn og unge foretrækker dog at chatte med messenger, som er én-til-én chat med personer, man først har godkendt. Hvad er Messenger? Microsofts chatprogram, hvor man kun chatter med personer, man har godkendt på sin ”venneliste” Man kan se, hvem der er online. Man kan nemt koble web kamera (cam) til Messenger Man kan vedhæfte filer og sende sjove animationer

9 – invitér vennerne ind i din digitale dagligstue
Facebook hitter – invitér vennerne ind i din digitale dagligstue Facebook – følg med i dine venners hverdag (Billedet viser en profil på Facebook) Det sociale netværk ”Facebook” har for alvor indtaget Danmark i 2008. Her profilerer man sig med billeder og oplysninger om sit liv lige nu. Kun personer, man inviterer eller accepterer kan se de private oplysninger. Medierådets 2009 undersøgelse viser, at Facebook er populært blandt de 9-16-årige. Især er rigtig mange teenagepiger i hovedstadsområdet er på Facebook. Hittet på facebook er, at man kan skrive på sin egen eller sine venners ”væg”. Dine venner kan altså følge med og kommentere hændelser i dit liv: Skriver du for eksempel ”Rejser på ferie til Spanien i dag”, så får du sikkert en masse kommentarer tilbage.

10 Poker eller Warcraft – online spil er populære
Online spil – spil med folk fra hele verden (Billedet viser en side fra World of Warcraft-universet) Familiens x-box eller playstation-spil giver nu mulighed for at spille online med folk fra hele verden. At spil foregår online har først og fremmest den fordel, at man ikke behøver være i samme stue for at spille sammen. Der er næsten altid koblet chat på online spil, så man i en pause kan chatte med sine medspillere. Her gælder de samme risici og regler, som når børn chatter i chatrum. Der er mange holdninger til om det er godt eller skidt, at børn og unge (især drenge) bruger deres tid på at spille på nettet. Medierådet har lavet flere undersøgelser om børn og online-spil, hvor de positive aspekter fremhæves. For eksempel ser det ikke ud til, at onlinespil virker socialt isolerende for den store gruppe børn og unge.

11 Populære netmødesteder – et udpluk
En liste over nogle af de websider, der er mest kendt blandt børn og unge. Hvis du som oplægsholder har muligheden, er det rigtigt godt at vise online, hvordan et netmødested virker Et af børnenes foretrukne netmødesteder, hvor man kan udvikle sin egen profil, se video eller søge på andres profiler, billedgallerier, gæstebøger osv. Som sagt : den nye digitale dagligstue Her kan man gratis lægge videoklip ud på nettet – og se sjove og groteske videoer Univers for børn og unge med mulighed for chat og konkurrencer. Man kan lave sin egen habbo-figur, deltage i klubber eller købe møbler til sit hotelværelse med habbo-mønter. Henvender sig mest til piger – især de yngre – med et univers, hvor man laver sin egen figur og klæder den på til at blive super-model. DRs univers for unge med klubber, debatter, profiler, video mm. Skum har en chat, som hedder hundeparken.

12 Hvad er det gode ved at chatte* iflg. børn og unge?
At holde kontakt med mine venner At folk ved, hvem jeg er – kan gå ind og se, hvem jeg er Vise min profil – vise hvem jeg er Jeg kan få venner hurtigere” (tilflytter) Jeg er ikke så genert på chatten Større mulighed for at få kærester Det er billigere end mobilen *Chat er her fællesbetegnelse for at bruge nettet som mødested Kilde: AMOK stikprøve-undersøgelse om børn og unges chattrafik Hvorfor bruger de unge så meget tid på nettet? Her er udsagn fra unge selv: Kontakt Chat kan styrke følelse af gruppetilhørsforhold Det vigtigste handler om kontakten med de nærmeste venner. Chat kommunikationen styrker oplevelsen af at høre med i en gruppe. Eksempler: ”Holde kontakt med mine venner”, ”På nettet er der lots of love mellem venner” Identitet Nettet som brug til til at fremstille sig selv spiller også en vigtig rolle. At have sin profil på nettet er en del af ens identitet. Eksempel : ” At folk ved, hvem jeg er – kan gå ind og se, hvem jeg er” Nye venner Nettet bruges til at skabe nye kontakter. Eksempler: ”At snakke med nogle, jeg møder på ferier eller i byen”, ”Jeg kan få venner hurtigere” (tilflytter) Flirt og kærester Nettet bruges til at prøve grænser og møde kærester. Eksempler: ”Der et større mulighed for at få kærester”, ”Man kan flirte helt vildt – det ville jeg aldrig gøre ”face to face”, ”På chatten kan jeg være mere modig”.

13 Negative online oplevelser
En stikprøveundersøgelse 4 ud af 10 børn og unge har haft voldsomme negative chatoplevelser med andre børn som afsender. Flest negative oplevelser i relationen til andre børn og unge 23% af de adspurgte har oplevet chatchikane som en del af mobning eller konflikt med klasse- og skolekammerater Kilde: AMOK stikprøve undersøgelse om børn og unges chattrafik 2006 På den ene side betyder brugen af chat og mobil, at børn og unge kan være i kontakt med deres venner og bekendte hele tiden og let søge nye bekendtskaber og interessefællesskaber. På den anden side kan enkelte børn stå i en sårbar og ubeskyttet situation, når chat og sms bruges til negativ interaktion som mobning, trusler og seksuel chikane. En stikprøveundersøgelse fra AMOK Antimobbekonsulenterne viser, at hvert fjerde barn har haft voldsomme, negative chatoplevelser. Undersøgelsen viser, at de fleste negative oplevelser, børn og unge har på chatten, er i relationen til andre børn og unge. Negative chaterfaringer er eksempelvis: Trusler om bank, dødstrusler, seksuel chikane, chikane der kører på udseende osv.

14 Hvad handler negative online oplevelser om?
Konflikter Mobning Trusler og chikane Seksuelt grænseoverskridende oplevelser Her er 4 former for negativ trafik i chatkulturen. Der er tale om former for social udveksling, der i deres udgangspunkt er forskellige – hvad de næste slides uddyber. Det er vigtigt at tale om hovedtyper, fordi motivationer, intentioner og løsninger vil være forskellige alt efter, hvilken type udveksling, der er tale om. De to første former - mobning og konflikt - kræver, at der udvikles fælles færdselsregler i skolen/fritidstilbud. Chikane kræver, at man diskuterer og udvikler etiske holdninger, Seksuelt grænseoverskridende oplevelser - kræver oplysning og dialog om seksualitet.

15 Forstå begreberne Konflikt – uoverensstemmelse mellem to personer, eller to grupper, der kommer til udtryk i den digitale kommunikation Mobning – gruppens systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en person i en formel-social sammenhæng, der kommer til udtryk i den digitale kommunikation Chikane – sårende, intimiderende handlinger fra en person til en anden udenfor eller i online bekendtskaber Mobning: Det systematiske indikerer, at vi ikke taler om enkeltstående handlinger, men om handlinger, der udspiller sig henover en given periode. Mobning foregår i børnefællesskaberne i skoler, fritidstilbud og sportsforeninger og andre steder, hvor børnegruppen sammensættes i formel forstand. Mobil, chat og netmødesteder er nye arenaer hvor mobbemønstrene kan udfolde sig. Konflikter eksisterer i alle menneskelige forhold. Konflikter kan ende positivt eller negativt, hvorimod mobning som udgangspunkt er negativ social interaktion med alvorlige konsekvenser for den, det går ud over. Mobil og internet bliver redskaber i konflikten. Chikane er sårende, intimiderende negative handlinger/forfølgelse fra person A til person B enten i ”irl” (in real life) og derefter båret ind i det digitale rum eller udelukkende mellem digitale bekendte. Ikke nødvendigvis gruppe afhængigt. Chikane kan også være et element i mobning: ”Koordineret chikane” over tid mod en person fra gruppen er mobning.

16 Konflikter på net og mobil
Konflikter mellem børn og unge kan optrappes på net og mobil Konflikter, der kører online, bliver usynlige for de voksne Konflikter Der er mange eksempler på, at børn og unge bliver uvenner i skolen og bruger net og mobil som et redskab i konflikten. Skænderiet fortsætter på chatten eller mobilen når de kommer hjem. Når konflikter foregår digitalt er det sværere for forældre og lærere at opdage konflikten og følge med. Udveksling af beskeder på sms kan foregå i det skjulte, og små konflikter kan vokse sig store meget hurtigt. Svært for en voksen at vide, om der skal gribes ind eller ej. Eksempel: Det sker ofte, at veninder udleverer password til deres profil, som del af venindekultur og fortrolighed. Når det så går galt i venskabet misbruges passwordet til at lave om i profilen, og konflikten har udviklet sig til chikane.

17 Mobning – nye dimensioner
Digitale kendetegn kan ændre mobbemønstre: Afstand mellem afsender og modtager Ingen ”helle” nogen steder Øget acceleration Offentliggørelse Digital mobning Mobiltelefon og chat har givet nye arenaer, hvor mobning kan udfolde sig. Kendetegnene ved de digitale medier betyder, at mobbemønstre ændrer sig – nogle gange til det værre. Afstand: Parterne står ikke ansigt til ansigt som i ”traditionelle” mobbesituationer. Uden kropssprog, stemmeføring mv. går meget af kommunikationen tabt. Det gør, at det, der kommunikeres kan virke meget hårdt. Konsekvens: Man hopper lettere med på ”legen” - også børn/unge der normalt ikke ville gøre det i ansigt til ansigt situationer. Ingen ”helle”: De unge er konstant online og derfor konstant udsat, hvis de udsættes for mobning. Den kan foregå hvor som helst og når som helst. At slukke er også ensbetydende med at man udelukker sig yderligere fra det sociale fællesskab. Acceleration og offentliggørelse: Brugen af internet og mobil betyder, at et mobbeoffers udsatte position forstærkes ved, at øgenavne eller fotos mv. meget hurtigt kan spredes til mange. Samtidig kan offeret og offerets position og lavstatus offentliggørelse i f.eks. gæstebøger eller afstemninger på nettet.

18 Online trusler og chikane
Børn udsættes for trusler online: ”Jeg smadrer dig!” eller ”Du skal dø!” Chikane kan komme fra fremmede eller fra kammerater Trusler og chikane står i straffeloven Trusler Trusler anvendes både i en optrapning af en konflikt, som del af et mobbemønster, eller som chikane. SSP-medarbejdere har oplevet en stigning af antallet af trusler på net/sms i de sidste år Alvorlige trusler kan omhandle trusler om bank: ”Du får bank næste gang vi ser dig” eller dødstrusler: ”Du skal dø” Eksempel: SSP-medarbejdere oplever, at sms bruges til at true skolekammerater med bank. Efter skoletid samles ”tæskehold” via sms. Chikane Chikane kører tit på udsagn om ofrets seksualitet da det er et meget sårbart område – især for teenagere. Eksempler: - En 13-årig pige oplevede, at der var lagt en scoreliste ind med konkrete navne på drenge i parallelklassen. - En 17 årig dreng oplevede, at nogle kammerater hackede sig ind på hans profil og skrev, at han var bøsse. Rygtet genlød i omgangskredsen flere år efter. Hvad siger loven? Både trusler og chikane på mobil og internet omfatter handlinger, der kan være ulovlige i strafferetslig henseende.

19 Seksuelle krænkelser Internettet giver anonym adgang til unges privatsfære. En række børn og unge udsættes for seksuelt grænseoverskridende adfærd Seksuel chikane Blufærdighedskrænkelse Presset til cybersex Kontakt, der fører til fysiske seksuelle overgreb På denne side vises, hvad seksuelle krænkelser kan være. - Seksuel chikane kan være sproglig chikane, hvor en ung pige oplever, at nogen skriver, at de gerne vil se hendes bryster eller at de har lyst til at kneppe hende. Det har mange unge været udsat på i chatrum. Blufærdighedskrænkelse er mere alvorlig. Flere unge har for eksempel oplevet at gå på webcam med en, de har chattet med, som så sidder og onanerer. Her begynder handlingerne at være ulovlige. - Presset til cybersex er, når et barn eller ung lokkes til at deltage i sex på nettet, det vil sige at ophidse hinanden seksuelt ved skrive om seksuelle handlinger, sende billeder af sig selv eller vise sin krop/ bryster/kønsdele på webcam. - Seksuelle overgreb sker, når seksuelle krænkere kontakter børn for at møde dem og begå fysiske seksuelle overgreb. Seksuelle krænkere søger især helt unge teenagere, der er i gang med at udvikle egen seksualitet og derfor er lettere at manipulere. Det er en god ide at illustrere dette slide med den korte video om Ks historie fra

20 Profil-billeder og leg med identitet
Unge bruger netmødesteder til at lege med identitet Rå, sexet eller sjov ? Der er forskellige måder at iscenesætte sig selv på Nogle unge har brug for vejledning til at sætte grænsen Leg med identitet og seksuelle grænser ”At kunne vise, hvem jeg er” er en central del af det at være på internetmødesteder. De unge iscenesætter sig selv i deres profiler. Her kan der være en risiko for, at man forsøger at tilpasse sig en kultur, hvor man skal virke lidt mere rå og lidt mere fræk end man egentlig er. Brutal og rå: Nogle drenge iscenesætter sig selv i en cool og rå ”gansta” rap attitude, man eksempelvis. ser i rap kulturen på MTV. Sexet og fræk: Nogle helt unge piger iscenesætter sig selv med kavalergang, trutmund eller henslængt på sin seng. Og drengene er også på banen f.eks. fotograferet i bar overkrop. Det er relevant at have dialog med de helt unge om grænser: Hvad ønsker de at signalere, og er det faktisk de signaler, de udsender? Føler de sig presset til at overtage en kultur, de egentlig ikke har lyst til at overtage? Er de bevidste om, at billeder på nettet kan kopieres og misbruges i andre sammenhænge?

21 Brug for voksne i børns sociale liv online
Har forældre berøringsangst? Medierne er kun redskaber – det handler om sociale værdier Dialog virker bedre end forbud Mange børn mener, at det er svært at tale med voksne, når de støder på vanskeligheder og udfordringer i det digitale rum. Mange voksne har berøringsangst i forhold til børnenes sociale liv på chat, netmødesteder og mobil. De er så imponerede over, hvad deres børn kan rent teknisk, at de tænker: ”Det har du fuldstændig styr på”. De glemmer den umodenhed, en 12-årig har overfor det sociale spil der foregår på nettet. Det er vigtigt at se bagom medierne. Internet og mobil skaber nok forandringer i kommunikation og kultur, men det er kun redskaber. Mange voksne ønsker forbud mod mobiler og internet på skoler og i klubber. Men hvis man vælger forbud og ikke engagerer sig i børn og unges ”digitale liv”, hvem skal så påvirke sms-stilen og inspirere til god tone i gæstebøgerne? Hvor skal børnene så henvende sig, hvis de har dårlige oplevelser på Arto?

22 Diskussion Hvad er fordele og ulemper ved forbud?
Hvordan skabes dialog - i skolen og i familien? Diskuter spørgsmål

23 Case – ”jeg slår dig ihjel”
En dag fik Valdemar på 10 år en sms fra et ukendt telefonnummer, hvor der står ”Jeg slår dig ihjel – du kan ikke gemme dig”. Han tror selv, beskeden kommer fra en dreng fra klubben, som han har haft et enkelt sammenstød med. Hvad gør klubmedarbejderen? Brug case som oplæg til diskussion. Hvad gør personalet? Bud på forskellige reaktioner: Sørger for at mobiltelefon forbydes på SFO/Klub Underretter forældrene Sørger for, at den ansvarlige får en advarsel Samarbejder med kolleger om en indsats, der skal arbejde med elevernes mobilkultur Se situationen med løsningsforslag her. Løsningsforslagene kan omskrives, så de passer til de konkrete forhold i klubben.

24 Overvejelser for klubmedarbejdere
Interesser dig for børnenes sociale liv online Kig på de unges foretrukne sites - opret en profil Mød børnene hvor de er, hvis de er i computerrummet eller på nettet må I møde dem der Mobil og chat mobning/- etik bør indgå i tilbuddets mobbepolitik Hav en videns- og hovedansvarlig på området Brug evt. filterprogrammer, men det primære filter skal ligge hos børnene selv og den kultur I har. De gode råd er inspiration til at arbejde med børns sociale liv online. Spørgsmål til diskussion: Er der behov for en pædagogik og politik, der omfatter børns online kommunikation? Hvilke elementer skal en politik indeholde? Hvordan kan klubbens medarbejdere starte processen?

25 Forslag til aktiviteter i klubben
Inspirationsmateriale på Lav fælles regler for klubben 24 timer uden mobil Ridder-tema i klubbens teaterprojekt Børnenes digitale landkort Ideer til aktiviteter, der involverer børns sociale liv online. Referer til de uddybende beskrivelser i inspirationskataloget på


Download ppt "Børn og unges sociale liv online"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google