Faglig læsning og skriftlighed HF-konference Odense 16. november 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Advertisements

Det sure, det salte, det basiske
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Faglig læsning i naturfagene
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Hvordan får vi bedre læsere?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Struktur: ”Quiz og byt”
Metode i AT Religion.
Elsker DU også at læse lektier?
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Årskursus læsevejlederforeningen 2012
Kladde til informationsdias
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Sigrid .
Faglig læsning 2.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Vigtige begreber i naturfag
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Naja Marie Aidt Bavian.
En kompleks opgave for dansklæreren
Vt-9 kursus program 2. møde
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
En kogebog Synopseprøven i dansk.
TEC Frederiksberg Lyd og Lys
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Gymnasiet (Stx)
Bakterie og virus.
Politik og medier.
Skrivning i de store formater
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værkstedsundervisning
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Videnskabsteori & metode
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
SKABELON.
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 4: Fra emnesætning til afsnit – øvelser.
Grundstoffer og kemiske forbindelser
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SRO SKRIV!.
Hvordan motiverer vi de unge?
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Brikker til litteraturhistorien
Den analyserende Artikel
Det sure, det salte og det basiske 2
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Faglig læsning og skriftlighed HF-konference Odense 16. november 2011 Lene Birk Larsen, Thor Gustafsson & Annette Kirketerp Langkær Gymnasium

Faglig læsning på Langkær Gymnasium Tre læsevejledere 1.klasserne er fordelt imellem læsevejlederne Læsevejlederne øver faglig læsning med samfundsfagslærerne i 1. klasserne Kursus for lærerne om faglig læsning. Fokuspunkt på skolen Ledelsen opprioriterer læsevejledningen Vi screener alle 1.klasserne To-sprogede elever og generelt læsesvage elever er et fokusområde

Funktionel læseudvikling Faglig læsning Fleksibel læsning Flydende læsning Teknisk læsning

Trin til faglig læsning Teknisk læsning – afkodning Flydende læsning – nydende læsning fra venstre mod højre à la Harry Potter Fleksibel læsning – mange af vores elever, der ikke har fået undervisning i faglig læsning. Sætter streger, markerer afsnit Faglig læsning – blande flere forskellige strategier. Læsning for at huske

Processen i arbejdet Eleverne skal: Læse en fagtekst Tilegne sig stoffet Videreformidle det med egne ord Skrive om det læste

Tosprogede elever 70% af de tosprogede elever ligger i det felt = Langsomme læsere med usikker forståelse. Svag sprogforståelse Hvis eleven ikke arbejder med faglig læsning, opdager de ikke, at de har en svag sprogforståelse!

Før-faglige ord Hyppige ord - formodes at være kendte af alle elever på det klassetrin som fagbogen henvender sig til Faglige ord – er de ”nye” ord, som fagteksten introducerer til. Men mellem de to poler ligger en hel mængde ord, som benævnes: Før-faglige ord - Disse ord er ikke fagudtryk, men ord som alligevel knytter sig til fagtekster: ” ..ord som flertalseleverne sandsynligvis har stødt på i deres hverdag, men som vi ikke kan regne med, at de læsesvage og de tosprogede elever kender på forhånd Lærerne skal kunne spotte gråzoneordene.

Eksempel på fagtekst Den religiøse middelalder Den vigtigste forskel mellem middelalderen, antikken og renæssancen var den religiøse tankegang, som man havde i middelalderen. Den katolske kristendom var den ubetinget største og dominerende religion, og den prægede alle dele af samfundet.   Alle naturvidenskaber og filosofier var underlagt teologien, og Den Katolske Kirke blev med tiden den største og mægtigste samfundsinstitution. Med Bibelen i hånden forsøgte man at forstå verden, og hele samfundsinddelingen fandt sin berettigelse i Bibelen og den katolske tro. Det enkelte menneske var ikke så interessant, det gjaldt om at finde sandheden bag hele verden.

Fagtekst, hvor de før-faglige ord er fremhævet Den religiøse middelalder Den vigtigste forskel mellem middelalderen, antikken og renæssancen var den religiøse tankegang, som man havde i middelalderen. Den katolske kristendom var den ubetinget største og dominerende religion, og den prægede alle dele af samfundet.   Alle naturvidenskaber og filosofier var underlagt teologien, og Den Katolske Kirke blev med tiden den største og mægtigste samfundsinstitution. Med Bibelen i hånden forsøgte man at forstå verden, og hele samfundsinddelingen fandt sin berettigelse i Bibelen og den katolske tro. Det enkelte menneske var ikke så interessant, det gjaldt om at finde sandheden bag hele verden.

Fagtekst, hvor de før-faglige ord er fjernet Den religiøse middelalder Den vigtigste forskel mellem middelalderen, antikken og renæssancen var den religiøse _____, som man havde i middelalderen. Den katolske kristendom var den _____og dominerende religion, og den _____alle dele af samfundet. Alle naturvidenskaber og filosofier _____ _____ teologien, og Den Katolske Kirke blev med tiden den største og mægtigste samfundsinstitution. Med Bibelen i hånden forsøgte man at forstå verden, og hele samfundsinddelingen _____ _____ _____ i Bibelen og den katolske tro. Det enkelte menneske var ikke så interessant, _____ _____ _____ at finde sandheden bag hele verden.

At lære af det læste

At læse en samfundsfaglig tekst Inden for politisk kommunikation taler man om, at der findes forskellige politiske diskurser. Når et emne er kommet på dagsordenen, giver en politisk diskurs vedhjælp af antagelser, påstande og argumenter en sammenhængende beskrivelse og forståelse af sagen. Fx kan emnet indvandring komme på dagsordenen, og en af de mulige diskurser kan være, at indvandrere forbindes med kriminalitet, burkaer, ghettoer og andre problemer, mens en konkurrerende diskurs kan omtale indvandrerne positivt som del af det multikulturelle samfund. For eleverne er denne tekst uoverskuelig

Emnesætning Inden for politisk kommunikation taler man om, at der findes forskellige politiske diskurser. Når et emne er kommet på dagsordenen, giver en politisk diskurs ved hjælp af antagelser, påstande og argumen ter en sammenhængende beskrivelse og forståelse af sagen. Fx kan emnet indvan- dring komme på dagsordenen, og en af de mulige diskurser kan være, at indvandrere forbindes med kriminalitet, burkaer, ghet- toer og andre problemer, mens en kon- kurrerende diskurs kan omtale indvan- drerne positivt som del af det multikultu- relle samfund.

Definition af emnet Inden for politisk kommunikation taler man om, at der findes forskellige politiske diskurser. Når et emne er kommet på dagsordenen, giver en politisk diskurs ved hjælp af antagelser, påstande og argumen- ter en sammenhængende beskrivelse og forståelse af sagen. Fx kan emnet indvan- dring komme på dagsordenen, og en af de mulige diskurser kan være, at indvandrere forbindes med kriminalitet, burkaer, ghet- toer og andre problemer, mens en kon- kurrerende diskurs kan omtale indvan- drerne positivt som del af det multikultu- relle samfund.

Eksempel på emnet Inden for politisk kommunikation taler man om, at der findes forskellige politiske diskurser. Når et emne er kommet på dagsordenen, giver en politisk diskurs ved hjælp af antagelser, påstande og argumen- ter en sammenhængende beskrivelse og forståelse af sagen. Fx kan emnet indvan- dring komme på dagsordenen, og en af de mulige diskurser kan være, at indvandrere forbindes med kriminalitet, burkaer, ghet- toer og andre problemer, mens en kon- kurrerende diskurs kan omtale indvan- drerne positivt som del af det multikultu- relle samfund. Emnesætning Definition Eksempler

Eksempel 2 Priming og framing er centrale begre- ber i forbindelse med politiske diskurser. Priming vil sige, at en politiker så småt be- gynder at komme med udtalelser i medi- erne om et emne, som han eller hun gerne senere vil sætte fuld power på. Derefter kommer så framingen, hvilket vil sige den vinkel, han eller hun vil lægge ind over emnet. Et eksempel: For nogle år siden be- gyndte eksperter at tale om ændringer i den danske befolkningspyramide på grund af lavere fødselstal og længere leve- alder - det var primingen. Derefter forsøgte man fra forskellig side at "frame" emnet. Nogle talte om det "grå guld", altså en posi- tiv framing med vægt på de ældres erfa- ring og opsamlede viden, men den diskurs blev hurtigt udkonkurreret af den negative diskurs med vægt på "ældrebyrden".

Eksempel 2 Priming og framing er centrale begre- ber i forbindelse med politiske diskurser. Priming vil sige, at en politiker så småt be- gynder at komme med udtalelser i medi- erne om et emne, som han eller hun gerne senere vil sætte fuld power på. Derefter kommer så framingen, hvilket vil sige den vinkel, han eller hun vil lægge ind over emnet. Et eksempel: For nogle år siden be- gyndte eksperter at tale om ændringer i den danske befolkningspyramide på grund af lavere fødselstal og længere leve- alder - det var primingen. Derefter forsøgte man fra forskellig side at "frame" emnet. Nogle talte om det "grå guld", altså en posi- tiv framing med vægt på de ældres erfa- ring og opsamlede viden, men den diskurs blev hurtigt udkonkurreret af den negative diskurs med vægt på "ældrebyrden". Emnesætning Definition Eksempler

Eksempel på overgangssætning ”I det foregående afsnit har vi set på politikernes kommunikation til medierne og gennem disse videre til borgerne/vælgerne. I det følgende er der fokus på mediernes rolle.” Eleverne skal lære at skrive overgangssætninger.

Begrebskort: Medier og Politik

At skrive om det læste 1. Emnesætning 2. Definiton af begrebet Bruge ordkendskabskortet som disposition for skrivningen Bruge metoden fra lærebogen som model for skrivningen: Afsnit: 1. Emnesætning 2. Definiton af begrebet 3. Eksempler 4. Delkonklusion og overgang til næste afsnit

Skriftlighed som Faglig læsning Faglig læsning: Fra passiv slugen ord til aktivt at tygge ordene. Der knyttes nogle aktiviteter til læsningen, så det bliver aktiv læring.

Læseforståelse Ivar Bråten

At læse med blyanten Skrivestrategier aktiverer forståelsen: - Organisering / kategoriseringer (eks. begrebskort) - Hukommelse (eks. nøgleord) - Elaborering (eks. analogier) - Overvågning (eks. spørgsmål) Den gode læser er fleksibel i sin læsning og forstår at variere brugen af de forskellige strategier. .

Begrebshierarki Biologi til tiden s. 14-15 Overskrift Celler Afsnitsoverskrifter eukaryot celle prokaryot celle Figurer mskcelle dyrecelle plantecelle bakteriecelle figur 27 figur 28 figur 29 figur 30  

Celler Biologi til tiden s. 14-15 Brødtekst + figur = samlet viden Tegn/kopier figuren – tilføj den viden, som du får via brødteksten. Hvad er en celle? Hvordan fungerer den? Udsagnsordene som ledetråde: Tilstand/placering (hvad, hvor): er, indeholder, befinder sig, ligger, består, er opbygget, har Proces/handling/funktion (hvordan): opbygger, frigiver energi, bevæger sig og vokser, ånder, transporterer, laver fotosyntese

Kemi: salt (Aurum s. 42-43) Skriftligheden under læsning Lav en liste med udsagnsord, der udtrykker processer: afgive, optage, dele Førfaglige ord: stabil Lav en liste med fagudtrykkene: Atomer, ioner, partikler, grundstoffer, protoner, elektroner, valenselektroner Placer i under- og overbegreber Du skal omformulere afsnittet om ioner: forklar med egne ord s. 42, linje 4-13 Forklar med egne ord tegningerne på side 43, forklar hvorfor det sker og hvorfor der kommer + og – efter henholdsvis Na og Cl.  

Genretræk i multimodale tekster De enkelte tekstdele i en multimodal tekst kontrasterer, supplerer eller fortolker hinanden Det er overladt til læseren at analysere og samle trådene. Eksempel: Liv i Danmark, samf c-niveau, s. 108:

Skema til figurlæsning Hvad karakteriserer hver tekst/ hvert opslag? Hvem siger hvad? Kildekritik Relationen ml. teksterne: Kontrast, Specificering Genfortælling, Fortolkning Samlet mening

Hvorfor skemaer til multimodale tekster? Multimodale teksters ”mellemregninger” foregår ikke i bogen men i læseren. Læseren får ikke en læsevejledning af forfatteren, men skal selv lave en strategi. Teksterne kræver en god arbejdshukommelse, da der er mange bolde i luften på én gang. Skemaer hjælper med at læse, analysere og vurdere informationerne fra den multimodale tekst