SIMON HINDKÆR SEBASTIAN MIKKELSEN LASSE BAK MUHAREM GRADASCEVIC
VIRKSOMHEDSBESKRIVELSE Grundlagt 1948 (1994) Reitangruppen REMA 1000 Danmark A/S 232 butikker Franchise Vision Økonomi
5,2%
KRITISKE SUCCESFAKTORER Bredt sortiment Service og discount Konkurrencedygtige priser Pris/kvalitet Værdistenen Franchising koncept CSR og økologi
VIRKSOMHEDENS UDFORDRINGER Konkurrencepræget discountmarked Uddannelse af medarbejdere Værdierne Decentralisering Koncepter/idéer/tiltag Målgruppe Transport- og lageromkostninger CSR
VIRKSOMHEDENS UDFORDRINGER Bredt/dybt sortiment Markedsandel/markedsposition Forventninger Gældsforpligtelser
UDVALGTE UDFORDRINGER SKABE VÆKST PÅ KONKURRENCEPRÆGET MARKED
UDVALGTE UDFORDRINGER BRED OG UPRÆCISERET MÅLGRUPPE
UDVALGTE UDFORDRINGER DÅRLIG UDNYTTELSE AF CSR-ARBEJDE
UDVALGTE UDFORDRINGER STØRRE MARKEDSANDEL OG BEDRE MARKEDSPOSITION
SKABE VÆKST PÅ KONKURRENCEPRÆGET MARKED
SKABE VÆKST PÅ KONKURRENCEPRÆGET MARKED Udvalgt løsning REMA 1000 kan øge markedsføringsindsatsen Konsekvenser Stigende omkostninger Stigende omsætning Spild af omkostninger Forringet økonomi Handlingsforslag 1 Handlingsforslag 2 Øget markedsføring Satse på nye markeder Handlingsforslag 3 Opkøb (uorganisk vækst)
BRED OG UPRÆCISERET MÅLGRUPPE
BRED OG UPRÆCISERET MÅLGRUPPE
BRED OG UPRÆCISERET MÅLGRUPPE Udvalgt løsning Præcisere målgruppen til mænd /kvinder mellem 18-50 år Konsekvenser Dækker ikke alles behov Handlingsforslag 1 Handlingsforslag 2 Præcisere målgruppen Fastholde målgruppen mænd/kvinder 18-50 år ”Hr. og Fru Danmark”
DÅRLIG UDNYTTELSE AF CSR-ARBEJDE Udvalgt løsning Markedsføring ved hjælp af virksomhedens CSR-arbejde Konsekvenser Bedre image Kundepræferencer Handlingsforslag 1 Handlingsforslag 2 Nedsætte omkostningerne Markedsføring vha. CSR for CSR-arbejdet
DÅRLIG UDNYTTELSE AF CSR-ARBEJDE
STØRRE MARKEDSANDEL OG BEDRE MARKEDSPOSITION Udvalgt løsning REMA 1000 skal benytte sig af differentiering Konsekvenser Billigste metode Større markedsandel Handlingsforslag 1 Handlingsforslag 2 Produktudvikling Integration Handlingsforslag 3 Differentiering
STØRRE MARKEDSANDEL OG BEDRE MARKEDSPOSITION
STØRRE MARKEDSANDEL OG BEDRE MARKEDSPOSITION
INTERNE FORHOLD EKSTERNE FORHOLD STÆRKE SIDER SVAGE SIDER Bredt varesortiment (dækker alle behov) Billige konkurrencedygtige priser Profitabel balance mellem kvalitet og pris Stigende nettoomsætning Stærke værdier i koncernen (værdistenen) Stærk virksomhedsfilosofi/koncept Miljø og samfundsbevidste (CSR i fokus) God markedsføring (fx iRema app til mobil) Ejet af Reitan Group (største spiller indenfor servicehandel i Skandinavien) Meget store gældsforpligtelser (kr. 1,7 mia.) Dårlig likviditet grundet gældsforpligtelser Stort ressourceforbrug på leverandører og distribution af varer til tiden EKSTERNE FORHOLD MULIGHEDER TRUSLER Lavkonjunktur Finanskrise Stigende online handel Discountkæder skaber vækst Lukkelov Højkonjunktur Leverandørfejl Fedtafgift og andre afgiftsstigninger Konkurrenter (fx Fakta, Netto) Priskrig og hård kamp om markedsandele Massemedier
METODE Desk Research Sekundære datakilder Internt/eksternt Afsætning/virksomhedsøkonomi