INDUSTRISAMARBEJDE I DANMARK Sonja Siegismund Tirsdag den 23. maj 2006
DISPOSITION 1. Baggrund Danske aktører Aktuel status i Danmark 2. Retningslinjer (lov) Gamle og nye retningslinjer: Indhold og ændringer 3. Daglig administration af industrisamarbejdsaftaler Proces Erfaringer med danske virksomheder
Følgegruppe for Industrisamarbejdsaftaler Hovedaktører NAEC Følgegruppe for Industrisamarbejdsaftaler Dansk Metal FAD/DI EBST Forsvaret Danske virksomheder Agenter Udenlandske leverandører
IC ORGANISATION Erhvervs- og Byggestyreslen National IC authority = NAEC IC temaet består af tre personer Mere information: www.ebst.dk og www.naec.dk
Status i Danmark – nogle nøgletal 36 industrisamarbejdsaftaler med udenlandske leverandører Aktuelt udestående på knap 7 mia. kr., som skal afvikles over de næste 8 år ”Balance” i regnskabet: For nærværende indgås nye aftaler for 4 mia. kr./år (+) Traditionel afvikling for ca. 1,5. mia. kr./år Udestående beløb ca. 7 mia. kr. forventes at stige til over 9 mia. kr. p.g.a. det nye forsvarsforlig 2005-2009 Industriens forsvarsrelaterede omsætning ca. 1,8 mia./år Der er derfor gode muligheder for udviklingsprojekter og vækst!
UDVIKLING I INDUSTRISAMARBEJDE
TOP 10 OBLIGORS AgustaWestland (UK/I) $ 386 m/ EURO 320 m BAE Häggelund (S) $ 228 m/ EURO 189 m MOWAG (CH) $ 137 m/ EURO 113 m LM Aeronautics (USA) $ 103 m/ EURO 85 m Colt (USA/CAN) $ 50 m/ EURO 42 m LM Radar System (USA) $ 45 m/ EURO 37 m KMW (T) $ 26 m/ EURO 22 m Rheinmetall (T) $ 25 m/ EURO 21 m LM Missiles (USA) $ 24 m/ EURO 20 m G.E.I.E. Eurotorp (F) $ 23 m/ EURO 20 m
Retningslinjer (lov) 1996-retningslinjer ændret pr. 1. juni 2004 Drøftet i Følgegruppen for Industrisamarbejdsaftaler Formålet med de nye retningslinjer: Justere det såkaldte 30 % krav Styrke sanktionsmulighederne Øge kontrollen med årsrapporter fra leverandører Tydeliggøre anvendelsen af faktorer Øge åbenheden om administrationen af aftalerne
Nye retningslinjer, 2004 1996 2004 Juridisk ramme Adm. retningslinjer Lov Fokus Forsvar, dual use, civil Forsvarsrelateret Incitamenter Blacklisting Bankgaranti/ Belønning ”stok og gulerod” Blacklisting Faktorer Implicit Eksplicit Kontrol Stikprøvekontrol Omfattende kontrol
Erfaringer med de nye regler For tidligt at måle effekten af bankgarantiordningen Vis skepsis over for 30 % kravet (bankgaranti) Meget strengere end i andre lande Giver danske virksomheder er urimeligt forhandlingsinstrument De fleste regner med, at 30 % kravet kan nås, men til hvilken pris – for dem selv og for det danske forsvar? Forsvarsrelateret fokus – indsnævring af muligheder for afvikling?
Faktorsager - generelt Gælder typisk udviklingsprojekter, CMMI opgraderinger, kapitaltilførsler, teknologi-overførsler o. lign. Eks.: Lockheed Martin finansierer CMMI-opgradering hos DK virksomhed. Kapitaltilførsel på 3 mio. USD. Kravet om nedskrivning er 60 mio. USD (faktor 20) Alle krav, der indeholder faktorer skal forhandles og forhåndsgodkendes af EBST inden fremsendelse af årsrapporter I alle væsentlige sager eller ved faktorkrav over 3 høres Følgegruppen for Industrisamarbejdsaftaler
Faktorsager - proces Leverandør og dansk virksomhed enig om projekt Leverandør fremsender offset proposal til EBST EBST indhenter skr. kommentarer fra dansk virksomhed EBST forhandler med leverandør om faktorniveau EBST hører Følgegruppen for Industrisamarbejdsaftaler EBST forhåndsgodkender projektet Projektet gennemføres Offset kredit udløses når den danske CEO bekræfter, at projektet er gennemført efter aftalte milestones
Erfaringer med danske virksomheder Forskel på traditionel forsvarsindustri og virksomheder ”på vej ind i systemet” Sovepude-syndrom lever fortsat Laid back position – hvad kan I gøre for os? Kunden vigtigst for de danske virksomheder Succes med god offset business: vedholdende konkurrencedygtige innovative/kreative/proaktive forklare kunden, hvorfor og hvordan løsninger passer bedre end konkurrenten (kvalitet og pris) er levedygtig også om 10 år