Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Loyalitet – hvad siger juraen?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Loyalitet – hvad siger juraen?"— Præsentationens transcript:

1 Loyalitet – hvad siger juraen?
Sanne Weidner Vice President Legal Advokat SAS

2 Loyalitet – hvad betyder ordet?
Loyal : (fr., af lat. legalis, egl. lovlydig), som retter sig efter de gældende regler; som er tro over for sine foresatte el. øvrigheden; lovlydig; kongetro. Kilde: Gyldendal, Den Store Danske ….men er det lovligt at skabe loyalitet? ….og at forsøge at fastholde loyalitet?

3 Loyalitet – hvad siger juraen?
Hvad er vigtigt at tage stilling til? Det er helt ok at have loyale kunder – særligt hvis det er fordi, man har det bedste produkt Det er metoderne til at skaffe – eller fastholde - kunderne , der skal overvejes Frequent Flyer Programmer/bonusprogrammer Agentprogrammer Virksomhedsprogrammer Forhandlede aftaler SAS Credits

4 Loyalitet – hvad siger juraen?
Frequent Flyer programmer/bonusprogrammer Er i udgangspunktet helt OK Startet i USA Alle har dem = anses (næsten) for konkurrence neutrale Geografi er dog vigtig Norge har et særligt syn på sådanne programmer Registrering og behandling af oplysningerne – skal se i overensstemmelse med de persondataretlige regler Anmeldelse til Datatilsynet Hvem? - Hvorfor? – Hvorlænge? Hvis informationerne ønskes brugt til markedsføring = også særlige beskyttelsesmæssige regler for forbrugerne (udgangspunktet er samtykke) …..bare fordi man kan – er det ikke sikkert, at man skal……og må

5 Loyalitet – hvad siger juraen?
Aftaler med distributionsleddet – eller virksomheden Det relevante marked – hvad er det? Den enkelte rute? Den enkelte virksomhed? Det enkelte land? Business vs leisure? Aktørernes markedsandele Alle de aktører, der indgår på det relevante marked Dominans Ved >40% markedsandel – formodning for dominans Ved >50% markedsandel – klart dominans (dog ikke hvis kun 2 aktører)

6 Loyalitet – hvad siger juraen?
Hvad må man – hvis man har en dominerende markedsandel? Give rene volumen/kvantumsrabatter Standardiserede rabatter Objektive rabatter Være baseret på/begrundet i effektiviseringer og omkostningsbesparelser Skal være proportionale – dvs. 0-5% ”rule of thumb” Må ikke medføre, at prisen kommer under de variable omkostninger

7 Loyalitet – hvad siger juraen?
Hvad må man IKKE – hvis man har en dominerende markedsandel? Give loyalitetsbaseret rabat/betinget rabat (dvs. fremmer en vis købsmæssig adfærd) Merkøbsrabat rabatter Retroaktive rabatter (rabatten gives tilbage til 0, når målet opnås, f.eks. BA-sagen) Give rabat baseret på Market Share Individualiserede rabatter (diskriminations aspektet) Binde en kunde til at aftage hele eller væsentlige dele af sit forbrug samme sted (eksklusivitet) Rabatter der er egnede til at påvirke konkurrencen Bindende videresalgspriser – er uanset dominans – IKKE ok

8 The Damage Spam – uanmodet markedsførelse = 100 DKK pr. mail – minimum DKK (Markedsføringsloven) Registre/samkøring/videregivelse = fængsel eller bøde. Højeste bøde til dato i Danmark er DKK (Persondataloven) NB – vigtig skærpelse undervejs – Kommissionen overvejer bøder op til 5% af virksomhedens omsætning Ulovlige konkurrenceretlige aftaler = mulighed for fængsel, bøder – og personlig hæftelse (Konkurrenceloven) Tomra – September Bøde 24 MEUR (omsætning 300 Meur) Solvay – December 2009 – bøde 21 MEUR Intel – 2009 – bøde 1,06 Milliarder Euro (største til dato)

9 Loyalitet – hvad siger juraen?
Spørgsmål??????


Download ppt "Loyalitet – hvad siger juraen?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google