Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Generel introduktion DIT-systemet Udvikling og testning 2003-2006 Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Verden ind i undervisningen
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
RefWorks 2.00 Velkommen til Det Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultetsbibliotek - Frederiksberg Campus.
Et teamprojekt Uddannelsesteam C
Grundlæggende PowerPoint
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Undervisningsplanlægning
DIT-systemet et par introducerende eksempler
Ebog.dk – et dansk initiativ Jesper Holm, VD Ebog.dk A/S.
Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
SVS intro 7. december 2010 v/LH Dias 1 Specialeseminarer på Institut for Statskundskab, KU Henrik Jensen Professor, Dr.Scient.Pol. & Ph.D. Department of.
Programmet består af tre dele.  Capture ; at få billeder ind i maskinen  Edit; at redigere billederne  Make movie; afslutte filmen.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Medieforløb 2006 Internettet som offentlighed og læringsrum Udarbejdet af Rie, Nadja, Maha og Mette R.
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Synopsis VIP3/2012.
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Blogging Udvidet design og funktion
SMTTE-modellen Baggrundstekster til evaluering
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Vejledning i testfunktionen på Absalon Testfunktionen er et værktøj som kan bruges til eksamen, status af de studerendes standspunkt eller som de studerende.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
10. og 31. januar 2013 Introduktionsmøde Praktiserende øjenlægers rapportering til Diabasen og redskaber til benchmarking.
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Medier og kommunikation IX Eksamen :o)=. Eksamensform Intern censur, 13-skala, B4: Mundtlig eksamen med skriftlige arbejder men uden forberedelsestid.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
BYGHERRE BYGHERRERÅDGIVER TOTALRÅDGIVER Det Digitale Hospital.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skolen som uddannelsessted Temadag for praktikansvarlige Praktikkontoret på Læreruddannelsen i Aarhus.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Mikael Galmar eeskole.dk 8/4-16
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Workshop for it-supportere i Moodle og PraxisOnline 23. oktober 2015
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Team Undervisning En introduktion til teamets arbejde med Refleksiv praksislæring, Studieaktivitetsmodellen og Canvas v/ Hanne Westerkam & Karen Rask Mortensen,
Deling og samarbejde Skype for Business Give styringen til andre...
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
DIGHUMLAB Forskning i tema1 – Sproglige materialer
Workshop om Den tværkommunale løsning til automatiseringsegnede processer 26. januar 2018.
Præsentationens transcript:

Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Generel introduktion DIT-systemet Udvikling og testning Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab Københavns Universitet

Dansk med it Duncker & Ruus © Mål for denne præsentation give et overblik over systemet og dets intentioner give et overblik over systemet og dets intentioner illustrere undervisers og de studerendes arbejdsprocesser illustrere undervisers og de studerendes arbejdsprocesser give forudsætninger for at afprøve testversionen på CALL-cd-rommen give forudsætninger for at afprøve testversionen på CALL-cd-rommen

Dansk med it Duncker & Ruus © Litteraturhenvisninger En fyldig introduktion til DIT-systemet: Dorthe Duncker: Integreret sprogteknologi, Digital tekst i sprog- og litteraturundervisning, i Nordisk Sprogteknologi 2005, red. Henrik Holmboe, Museum Tusculanum, København Et eksempel på tekstforskning med DIT- systemet: Hanne Ruus: Materialfilologi og xml-opmærkning, Hvem mærker omkvædet? I 10. Møde om Udforskningen af Dansk Sprog, Århus 2004, Peter Widell og Mette Kunøe (udg.), Århus 2005.

Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet er et generelt e-learningsystem beregnet til at afprøve, diskutere og træne alle former for analyse af sprog analyse af fiktive tekster, i bunden eller fri form, fx lyriske digte, folkeviser, noveller, eventyr… analyse af faktive tekster, fx aviskronikker, essays, rejsebreve og udskrevne taledata i form af interviews, dialoger, gruppesamtaler…

Dansk med it Duncker & Ruus © Synopsis Den didaktiske filosofi Den didaktiske filosofi Arbejdsgangen Arbejdsgangen Løsning af opgave Løsning af opgave Opgavestillerens arbejde Opgavestillerens arbejde Kort introduktion til arbejdsgangen i DIT- versionen på CALL-cd-rommen Kort introduktion til arbejdsgangen i DIT- versionen på CALL-cd-rommen

Dansk med it Duncker & Ruus © Didaktisk filosofi 1: Integrering af it i undervisningen Vekslen mellem Vekslen mellem opgaveløsning med DIT-systemet opgaveløsning med DIT-systemet sammenligning af løsninger sammenligning af løsninger diskussion af resultater og problemer diskussion af resultater og problemer Fokus på de studerendes læreproces Fokus på de studerendes læreproces Kobling mellem teori og praksis Kobling mellem teori og praksis Bedre feedback på undervisningen Bedre feedback på undervisningen

Dansk med it Duncker & Ruus © Didaktisk filosofi 2: Fra underviserens synsvinkel Øget indsigt i de studerendes videnstilegnelse Øget indsigt i de studerendes videnstilegnelse Eksplicitering af fagets metoder Eksplicitering af fagets metoder Fastholdelse af de opnåede resultater Fastholdelse af de opnåede resultater Øget mulighed for vidensdeling Øget mulighed for vidensdeling

Dansk med it Duncker & Ruus © Didaktisk filosofi 3: Fra de studerendes synsvinkel Øget indblik i egen læreproces Øget indblik i egen læreproces Konkretisering og fastholdelse af det faglige udbytte Konkretisering og fastholdelse af det faglige udbytte Faglig dialog med medstuderende Faglig dialog med medstuderende Mulighed for at påvirke undervisningen Mulighed for at påvirke undervisningen

Dansk med it Duncker & Ruus © Arbejdsgang __ idealet Læreren vælger, redigerer eller implementerer en analysemetode Læreren analyserer teksten og formulerer opgavespørgsmål Læreren vælger en tekst Læreren lægger rå tekst, model og opgave på holdets e-opslagstavle De studerende henter tekst, model og opgave på opslagstavlen De studerende ar- bejder med opgaven og sammenligner deres resultater De studerende lægger løsninger på opslagstavlen inden aftalt frist Efter fristen lægger læreren sin løsning op og henter de studerendes Læreren går de studerendes løsninger gennem til brug for næste time

Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet: Moduler __ status pr. januar 2005 DIT værk DIT værk Brugere: studerende Brugere: studerende Version: beta Version: beta DIT projekt DIT projekt Brugere: undervisere og videregående studerende Brugere: undervisere og videregående studerende Version: beta Version: beta DIT forskningsværktøj DIT forskningsværktøj Brugere: undervisere og forskere Brugere: undervisere og forskere Version: test Version: test

Dansk med it Duncker & Ruus © De studerendes arbejde (1) Når man arbejder med DIT værk, bruger man den tekst man vil analysere en beskrivelse af de kategorier man skal arbejde med i teksten, evt. med henvisning til den teori som kategorierne er inspireret af et DIT-analyseskema som styrer analysen et DIT-layout som visualiserer kategoriernes forekomster i den analyserede tekst

Dansk med it Duncker & Ruus © De studerendes arbejde (2) Når man arbejder med DIT værk, kan man kan man analysere autentiske tekster analysere autentiske tekster sammenligne sin egen analyse med andre analyser af samme tekst sammenligne sin egen analyse med andre analyser af samme tekst søge efter bestemte kategoriers forekomster i den analyserede tekst søge efter bestemte kategoriers forekomster i den analyserede tekst få overblik over kategoriernes fordeling i den analyserede tekst få overblik over kategoriernes fordeling i den analyserede tekst

Dansk med it Duncker & Ruus © Opgavestillerens arbejde Når man arbejder med DIT projekt, kan man importere en tekst fra fx tekstbehandling importere en tekst fra fx tekstbehandling markere og frit navngive kategorier og egenskaber markere og frit navngive kategorier og egenskaber  generere DIT-analyseskema bestemme hvordan kategorierne skal præsenteres bestemme hvordan kategorierne skal præsenteres  generere DIT-layout

Dansk med it Duncker & Ruus © Følgende rutediagram viser hvordan man arbejder i DIT-systemet Man markerer et tekstudsnit Man markerer et tekstudsnit Bestemmer dets kategori Bestemmer dets kategori Bestemmer dets egenskaber Bestemmer dets egenskaber Går videre til næste tekstudsnit der skal kategoriseres Går videre til næste tekstudsnit der skal kategoriseres

Dansk med it Duncker & Ruus © marker et tekstudsnit bestem kategori skal kategorien kvalificeres ? bestem egenskab flere egenskaber ? er der mere tekst ? start analyseanalyse færdig ja nej ja nej

Dansk med it Duncker & Ruus © SE medfølgende diasshow: Et eksempel på dansk, norsk og svensk DIT-opgave – ordklasser og bøjning og syntaktisk analyse af et stykke H.C. Andersen Et eksempel på dansk, norsk og svensk DIT-opgave – ordklasser og bøjning og syntaktisk analyse af et stykke H.C. Andersen Vejledning i at kopiere DIT-systemet til egen pc (i filen Vejledning i installation af DIT-systemet.pdf) Vejledning i at kopiere DIT-systemet til egen pc (i filen Vejledning i installation af DIT-systemet.pdf)