BA International Erhvervskommunikationfællesfag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tvivl om naturalistisk metodologi
Advertisements

Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Diskursanalyse i samfundsfag
Uddannelse til tværfaglighed
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Tine Studstrup FALS-kursus
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Fokus på den nyhedsfortællende tekst
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Kulturen i forandringsprocesser
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet
Analyse af praksis.
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)
Diskursanalyse som forskningsstrategi
Kulturforståelse niveau C
Samfundsvidenskabelig metode
Sara Mosberg Iversen, MA Opsamling I Medier og Kommunikation, F2005.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Æstetiske læreprocesser
Almen sTudieforberedelse - AT
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Liselotte Ingholt
Forskellige former for magt
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Konstruktivisme versus realisme – en falsk modstilling?
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Disposition.
Formalia ved opgaveskrivning
Oversigt over artikler
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
UniEngelsk Modulet Engelsk i den moderne verden Weekendseminar august.
Sproglig teori og metode (I)
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Sygepleje og fagidentitet
12. oktober 07strategi - semiotik1 Semiotik Et grundlag for en alternativ tilgang til organisationer og adfærd i organisationer.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Sproglig teori og metode (II) Fællesfag: BA i 2 fremmedsprog BA i 1 fremmedsprog, IT og kommunikation.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Sted og rum Kapitel 3 Bergur Rønne Moberg, Brian L. Due, Mie Femø Nielsen.
Bachelorprojektvejledning?
Dronninglund 2/2-05.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Præsentationens transcript:

BA International Erhvervskommunikationfællesfag Sproglig teori og metode UGE 40: Diskursanalyse

Oversigt Hvorfor tekst-, diskurs- og genreanalyse? Hvad er diskurs og diskursfællesskab? Faircloughs tilgang til diskursanalyse Nogle begreber i CDA Fællestræk for tre tilgange til kritisk diskursanalyse Faircloughs analysemodel Kritik af Faircloughs model Analyseeksempel

Hvorfor tekst-, diskurs- og genreanalyse Et redskab til at forstå verden bedre Et redskab til at kommunikere bedre Et redskab til hjælp for oversættelse

Hvad er diskurs og diskursfællesskab? Diskurs ifølge Frandsen, Johansen og Nielsen Diskurs ifølge Jørgensen og Phillips Diskursfællesskab ifølge Swales

Faircloughs tilgang til diskursanalyse Hviler på et socialkonstruktionistisk grundlag Deler her poststrukturalisternes sprogopfattelse (diskurs er med til at skabe den sociale verden = diskurs er konstituerende) Den sociale verden er med til at skabe diskurs = diskurs er konstitueret (men den sociale verden indeholder mere end diskurs)

Faircloughs tilgang til diskursanalyse Sproget er ikke en afspejling af en allerede eksisterende virkelighed Sproget er struktureret i mønstre eller diskurser – altså i et antal systemer, hvor betydningerne skifter fra diskurs til diskurs Mønstrene vedligeholdes og forandres i diskursive praksisser Vedligeholdelsen og forandringen af mønstrene skal søges i konkrete kontekster, hvor sproget er i brug

Nogle begreber i CDA Subjektets rolle (Foucault: subjektet skabes i diskurser) – har subjektet råderum? Interpellation (konstruktion af social identitet) Ideologibegrebet (Fairclough: betydning i magtens tjeneste) Begrebet sandhed Diskursen som konstitueret eller konstituerende (oversigt over 3 tilgange) Diskursorden

Nogle begreber i CDA Hegemoni Intertekstualitet Interdiskursivitet Diskursens teknologisering Markedsliggørelse Refleksivitet (identitet er et refleksivt projekt, hvor subjektet skabes i nye roller) Rekontekstualisering

Fællestræk for tre tilgange til kritisk diskursanalyse Sociale og kulturelle processer og strukturer har en delvis lingvistisk-diskursiv karakter Diskurs er både konstituerende og konstitueret Sprogbrug skal analyseres empirisk i den sociale sammenhæng Diskurs fungerer ideologisk Kritisk forskning

Faircloughs model Formålet med kritisk diskursanalyse Den tre-dimensionelle model

Faircloughs analysemodel Tekst Diskursiv praksis Social praksis Forskellige diskurser (miljødiskurs, management-diskurs, osv.)

Kritik af Faircloughs teori Grænserne mellem diskursanalysen og analysen af den sociale praksis er udflydende Er det muligt at adskille det diskursive og det ikke-diskursive? Uklart hvilke teorier, der egner sig bedst inden for analyseområderne Uklart hvordan man identificerer forskellige diskurser