Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Lidt om vejleder rollen
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Arkitektur - data.
KKR Studietur Californien. Deltagere Program I • San Francisco, Jay Nath, Innovation Director • CITRIS, Berkeley University • Innovation Center Denmark.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
Innovation i en krisetid Hvad får man som bibliotek ud af at deltage i Innovation Cup? Tine Vind – Ballerup Bibliotekerne.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Procesværktøjer.
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
© DIEU Skriv i Sidefod for dias 1 Fastholdelse på det danske arbejdsmarked En fortælling om det gode arbejdsliv, der kræver vi river.
Skraldeeksperiment i Københavns Kommune TMFs Innovationsforum
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Håndtering af en møgsag
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Den lærende organisation
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Undervisningsministeriet
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Formål og mål for dagen Viden om og forståelse for, hvad det vil sige at se sin arbejdsplads ud fra et arbejdsgangs- eller procesperspektiv Kendskab til.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
v/ Henrik Skovdal – Partner i Promentum
SUF - gevinstrealisering
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Innovation på Viden Djurs
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Præsentationens transcript:

Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej NOTE! For at ændre billedet på denne side gøres følgende: Slet det nuværende billede ved at klikke på det og tryk ”Delete” på tastaturet. Gå i hovedmenuen og vælg ”Indsæt/ Billede/ Fra fil...” Billedet skal have samme størrelse som præsentationsformatet: 25,4 x 19,05 cm (1280 x 960 pixels). Skalér evt. billedet så det får samme størrelse som siden. Højreklik på billedet og vælg ”Rækkefølge/ Placér bagerst” TMFs Innovationsforum september 2013

Ulla Dan Innovation over tid i CKI Uddannelse i innovation – version CKI Erfaringer og gode råd

Innovation over tid i CKI – i forsøget på at skabe den røde tråd Eksperiment Østre Kapel – frit fald, risikovillighed og hvad er udfordringen Diplomledermodul i innovation og forandringsledelse – blod på tanden, kendskab til metoder og værktøjer (vidensvæg, designstjernen og forandringscirklen) Vidensseminar i ft HOD læring – forsøg på forankring af værktøjet vidensvæg TMF lederseminar – hvorfor innovation og hvordan Innovationsseminar feb ´13 – vores medarbejdere deltager! Indsigt i begrebet Strategikort-initiativer – medarbejder- og samarbejdsdrevet innovation (eksperimentet bænken og udviklingsplanen søsættes)

Uddannelse i innovation – version CKI Innovationsuddannelse for områdechefer og medarbejdere fra alle områder: 3 udfordringer: 1) Hvordan kan vi få mere videndeling blandt medarbejderne i /imellem områderne? 2) Hvordan kan betjentene en bedre fordeling af deres arbejdsopgaver i løbet af en helt dag? Hvordan får vi minimeret betjentenes spildtid? 3) Hvordan kan CKI gøre brug af området cirklerne på Bispebjerg? Formål at involvere eksterne samarbejdspartnere og erfaringerne med det. Metode og værktøjer: Interviews internt og ekstern samt fotodokumentation. Ledelsen har forpligtet sig til at afprøve løsninger. Alle er 'høje' af oplevelsen dag 1 og 2 

Hvilke argumenter anvender vi i CKI for at fremme innovativt arbejde? Nye blikke – invitér din nabo! – fortællingen om bænken og udviklingsplanen Nye og flere ideer; 80% af ideerne kommer fra medarbejderne (centerdag 2013) Sammen om byen 2.0 – sammenhængende by med Kirkegårdene som rekreative arealer, vi sætter os selv på dagsordnen

Hvordan får vi vores læring ind i organisationen? Samskabelse Forandringscirklen - alle skal opleve et ejerskab Designstjernen

Videns- og inspirationskonference 14. marts 2013

Interessenterne og forandringens cyklus (Rick Maurer "Circle of change“)

Videns- og inspirationskonference 14. marts 2013

Hvorfor og hvad leveres? Designstjernen 2. DELTAGERE Hvem? At bringe deltagerne i spil på en optimal måde med hensyn til deres præferencer, relationer, kontekst og læringsstile 1. FORMÅL Hvorfor og hvad leveres? 5. ROLLER Hvem har hvilke roller? At designe processen med fokus på alle de vigtigste interessenters rolle i processen og på dagen 3. MILJØ Hvor og hvilken stemning? At skabe det passende fysiske og mentale miljø for arrangementet 4. FORM Hvordan? At trække på de optimale procesmetoder

Hvordan får vi vores kolleger og ledere til at købe ind på de nye arbejdsformer og praksisser? Gå foran og skab fortællingerne Det kræver mod og insisteren (den røde tråd) Brug din MUS! Brug ’før, under, efter’ og ’ved, kan, vil, gør’ WALK THE TALK

Hvordan iscenesætter CKI eksperimenter og interventioner? Bænken – fokus på FØR UNDER EFTER for at sikre alles ejerskab Plads til eksperimenter i 2014 i Udviklingsplanen, Videreføre andres eksperimenter ex skraldeeksperiment på Assistens (videre udvikling og overlevering)

Hvad har vi lært af Peter? Hvad er udfordringen? ALTID!

Så hvad skal der til? TÅLMODIGHED MOD RISIKOVILLIGHED TID OG TIMING MEDARBEJDERNE SKAL DELTAGE - HVERDAGSINNOVATION SKAL GIVE MENING (NED PÅ JORDEN MED DET) RUM - EKS CENTERDAGEN MED UDVIKLINGSPLANEN

…og hvor kan vi blive bedre? HVAD ER UDFORDRINGEN! OG HVILKET PERSPEKTIV HOLD FAST I EKSPERIMENTET; FÅ NU BARE NOGLE BÆNKE UD SYSTEMATISK ARBEJDE MED INNOVATION ; SKABE INDSIGT (ANTROPOLOG), OG VIDERE BEARBEJDNING MED 'NYE, UPRØVEDE' VÆRKTØJER PRIORITÉR OG INSISTÉR: DER GÅR DRIFT I DEN OG DER ER KONKURRERENDE PROJEKTER /DAGSORDENER BRUG MEDARBEJDERNES IDEER – ’TAL DEM OP’ MUS - INDSATSOMRÅDE NU OG NÆSTE ÅR (FORANKRING)