Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Det moderne kommunikations- og videnssamfund
Behov for nye kompetencer i kommunikations- og videnssamfundet Vi kan blive bedre til at integrere it fagdidaktisk i skolen (EVA 2009, PISA 2011) Der er forskningsmæssigt belæg for at udvikle innovativ undervisning med it (ITL- research 2011, OECD, 2010))
Hvordan kan it anvendes mere innovativt i undervisningen, så it understøtter at eleverne udvikler relevante kompetencer i forhold til det 21. århundredes kommunikations- og videnssamfund?
Hvad arbejder vi med? Udviklingsprojektet i Odder om iPads ( )
Hvad arbejder vi med? Udviklingsprojektet i Odder om iPads ( ) 4:10 konsortiet – praksisnær udvikling
Fremadrettet… Et interventionsforskningsprojekt Principper for didaktisk design med innovativ undervisning Hvad er det for nogle faktorer som udgør udfordringerne for lærerne? – Lærerens faglighed – Læringsmiljøet – Omverdenens forventninger – Evaluering
Pædagogiske og faglige perspektiver Projektet vil udvikle generaliserbar viden i form af designprincipper for didaktisk design og case-beskrivelser Som kan anvendes konkret i læreruddannelsen og folkeskolen
Referencer Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries, OECD Education Working Papers, no. 41. OECD Publishing Bundsgaard, J. (2011). The missing link – prototypiske situationer som didaktisk kategori. Nordic Journal of Digital Literacy, Vol 6. EVA. (2009). It i skolen - Undersøgelse af erfaringer og perspektiver. Kbh.: Danmarks Evalueringsinstitut. ITL. (2011). Innovative Teaching And Learning 2011 Findings and Implications Lorentzen, R. F. (2009). Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive. In B. e. al., Kompetencer i dansk. Kbh.: Gyldendal. Lorentzen, R. F. (2012). Tablets i skolen - et udviklingsprojekt i Odder Kommune. Aarhus: CELM, Via University College. Løvland, A. (2009). Sammensatte fagtekster - en multimodal udfordring. In At læse i alle fag. Aarhus: Klim. Mejding, J. (2011): PISA 2009, bind 3 – Læsning af elektroniske tekster, Kbh: DPU, Aarhus Universitet OECD. (2010). Nature of learning. Using Research to Inspire Practice. OECD.