Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Center for Grundskoleforskning
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Digital læremiddelkompetence i fagene
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Kompetencemål som didaktisk udviklingsværktøj
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
iBøger og didaktisk design
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Aarhus School of Business. Trends i Europa 2010 – 2020 i universitetsverdenen Europa 2020 strategien (EU Commissionen 2010) Mål: Europa skal være verdensleder.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Blended Learning - en introduktion
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
SkoleIntra og klimaforandringerne - om hvordan forskellige værktøjer fra ElevIntra inddrages i undervisningen Jacob Kjær Hansen Lærer og pæd. IT vejleder.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Sundhedsfremme i skolehaver?
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Ny læreruddannelse og Learning Museum Niels Grønbæk Nielsen.
Planlægning, proces og evaluering
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Forskning på tværs af demonstrationsskoleprojekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Læring og digitalt billedarbejde
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
DPU – Aarhus Universitet
”Blog som læringsplatform”
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
KOMPIS Årsmøde april 2010 Årsplaner Med udgangspunkt i situationer Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus.
Modul 1 Rød løber (C).
It i undervisning og læring
Digital dannelse i dansk
Rasmus Fink Lorentzen, PHD, Associate Professor
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Projekt: Koncept til formidling
Præsentationens transcript:

Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.

Det moderne kommunikations- og videnssamfund

Behov for nye kompetencer i kommunikations- og videnssamfundet Vi kan blive bedre til at integrere it fagdidaktisk i skolen (EVA 2009, PISA 2011) Der er forskningsmæssigt belæg for at udvikle innovativ undervisning med it (ITL- research 2011, OECD, 2010))

Hvordan kan it anvendes mere innovativt i undervisningen, så it understøtter at eleverne udvikler relevante kompetencer i forhold til det 21. århundredes kommunikations- og videnssamfund?

Hvad arbejder vi med? Udviklingsprojektet i Odder om iPads ( )

Hvad arbejder vi med? Udviklingsprojektet i Odder om iPads ( ) 4:10 konsortiet – praksisnær udvikling

Fremadrettet… Et interventionsforskningsprojekt Principper for didaktisk design med innovativ undervisning Hvad er det for nogle faktorer som udgør udfordringerne for lærerne? – Lærerens faglighed – Læringsmiljøet – Omverdenens forventninger – Evaluering

Pædagogiske og faglige perspektiver Projektet vil udvikle generaliserbar viden i form af designprincipper for didaktisk design og case-beskrivelser Som kan anvendes konkret i læreruddannelsen og folkeskolen

Referencer Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries, OECD Education Working Papers, no. 41. OECD Publishing Bundsgaard, J. (2011). The missing link – prototypiske situationer som didaktisk kategori. Nordic Journal of Digital Literacy, Vol 6. EVA. (2009). It i skolen - Undersøgelse af erfaringer og perspektiver. Kbh.: Danmarks Evalueringsinstitut. ITL. (2011). Innovative Teaching And Learning 2011 Findings and Implications Lorentzen, R. F. (2009). Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive. In B. e. al., Kompetencer i dansk. Kbh.: Gyldendal. Lorentzen, R. F. (2012). Tablets i skolen - et udviklingsprojekt i Odder Kommune. Aarhus: CELM, Via University College. Løvland, A. (2009). Sammensatte fagtekster - en multimodal udfordring. In At læse i alle fag. Aarhus: Klim. Mejding, J. (2011): PISA 2009, bind 3 – Læsning af elektroniske tekster, Kbh: DPU, Aarhus Universitet OECD. (2010). Nature of learning. Using Research to Inspire Practice. OECD.