I believe in Drama!
Hvad er PhyEmoC? Action! Dynamik og god stemning fanger elevernes opmærksomhed Fremme spontanitet og kreativitet Fjerne elevens selvbevidsthed og frygt for at lave fejl Lægge vægt på relevans i elevens eget liv Engagere eleven på det emotionelle
Fordelene? Så mange! Kontekstuel læring Holistisk tilgang, Sprog og kultur som en Eleverne lærer at sætte pris på hele den kulturelle oplevelse Kommunikation med krop, humor, følelser og drama Social & kulturel interaktion.
I klasseværelset? Ikke nødvendigvis… Mindre support grupper Strukturerede aktiviteter Real-life kontekst – gå ud i den virkelige verden! Scenekunst og lignende strategier Feedback kommunikationsteknikker. Varierende tilgange og metoder: fysisk, emotionel, kulturel. Choral repetition - backwards build-up – belønning. Jævnlig evaluering af eleverne
Mærk det på egen krop!
Appetitvækkeren Formål og metodeAktiviteten Have det SJOVT! Indlære basis ordforråd for den efterfølgende aktivitet Kropslig/kinæstetisk og kontekstuel læring 1. choral repetition 2. I par øver eleverne ordene 3. Skriver ord på post-its og sætter dem på kropsdelene. Gentag ord bevæg den omtalte kropsdel 4. Backwards build-up - læreren læer sætningerne højt- eleverne gentager 5. Eleverne øver i par. Sig retningen/ordren, samtidig med man fysisk udører handlingen
Tête Bras Jambe Pied Genou Main Gauche (V) Droite (H)
GPS-en A gauche (Gå til venstre) A Droite (Gå til højre) Attention! (Pas på!) Tout droit (Fortsæt lige ud) Reviens (kom tilbage) Non (nej) Oui (ja) Remonte (kom op) Descend (gå ned) Arrête! (stop!) Penche toi (Buk dig) Ramasse-le (saml op) Vers le pied gauche (ved venstre fod) Vers le pied droite (ved højre fod) Avec la main gauche (med venstre hånd) Avec la main droite (med højre hånd)
Øvelsen Eleverne arbejder i par 1. En har bind for øjnene 2. En er gps-guide Guiden skal føre den blinde elev igennem rummet til at samle gaver op - uden at vælte flaskerne! Det gælder om at samle flest gaver, en væltet flaske = straffe point (kan tilpasses efter smag)