Bibelens syn på homoseksualitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Livets Ord November 2008.
Advertisements

Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Johannesevangeliet kap 15,1-11.
”Du må ikke bryde et ægteskab!”
”Åndelige discipliner for disciple”!
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Økonomi og Bøn Søndag den 27. marts Repetition • Vi har lært at: • Gud ejer alt sølv og guld • Han ønsker at søger for os på alle livets områder.
Livets Ord April 2012.
Loven om skilsmisse Matt 5,31-32
Opstandelsesfest.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
Nøgler til menighedens vækst
Tid til lægetjek! Kaldet fra Kristus til den trofaste kirke! Filadelfia.
Menneskets fald og genoprejsning
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Loven om forholdet til penge Matt 6,19-24
Håbets folk. Møde Jesus igen for første gang Er vi tro mod dét, han var tro imod? Prædiker vi det evangelium, han prædikede? Lever vi evangeliet, som.
Livets Ord Tekst af Chiara Lubich Januar 2009.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
Å.
Skabelsen Da Gud i sin kærlighed havde skabt manden og kvinden – betragtede han sit værk , og sagde:
”Kaldet til kærlighed”
Paulus’ brev til de kristne i Efesus
Livets Ord September 2009.
Bjergprædikenen – kongens frihedsbrev til dig
At leve i Guds ubetingede kærlighed!
”Religion er opium til folket”
”Kaldet til kærlighed”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
En menighed, der søger enhed
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Vokse gennem venskab!.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Korsets kald og kraft i syv sætninger: 1.Total tilgivelse Soning for synd! 2.Retfærdiggørelse nuFællesskab med Gud! 3.Ny familieKirken kaldes frem! 4.Frihed.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
”…stil jer til rådighed for Gud… som redskaber for retfærdighed!”
Kate-QUIZ-mus.
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
Skabt i Guds billede Tema: Gud Skaber Titel: Skabt i Guds billede
Kære Gud. Tak for livet du har givet os, og denne gudstjeneste.
De teologiske og kirkelige konsekvenser af et vielsesritual for homoseksuelle parforhold Mandag d. 31. maj 2010 Foredrag ved rektor på Dansk Bibel-Institut,
Prisen for efterfølgelse – vi du betale den?. Teksten til 3. søndag eft. Trinitatis v25 Store skarer fulgtes med Jesus, og han vendte sig om og sagde.
Kaldet til at være kanal for kærligheden!. Menigheden i Korinth ville hellere synge solo end synge i kor! Korinth lektien svarer to spørgsmål: 1. Hvad.
Lidelsens problem (teodicé)
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Guds glæde gennem generøsitet
Den vidunderlige Gud Lektion 1: Den vidunderlige treenige Gud
Skabt som mand og kvinde
Dommen og Evangeliet …………….. 1.Mosebog 3:8-13 Ved aftenstid hørte de Gud Herren gå rundt i haven. Da gemte Adam og hans hustru sig for Gud Herren mellem.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Jesus på korset Lektion 1: Hvorfor alt det blod? Lektion 2: Hvordan blev det en sejr?
Temaer i Johannes Evangeliet Kap. 13, 1-11 Søndag d. 13. september 2015.
Kristen identitet i arbejdslivet
Pilgrimsvandring.
Guds arvinger og Kristi medarvinger
Præsentationens transcript:

Bibelens syn på homoseksualitet

Bibelen: Kroppen er et tempel Samtiden: Kroppen er et tivoli

Homovielser I 1989 var Danmark det første land i verden, som tillod registrerede partnerskaber mellem homoseksuelle. I 2001 blev Danmark overhalet af Holland, der som første land i verden gav homoseksuelle par lov til at indgå ægteskab. Siden er ægteskaber mellem homoseksuelle blevet tilladt i Belgien (2003), Spanien og Canada (2005), Sydafrika (2006), Norge og Sverige (2009) samt Portugal, Island og Argentina (2010). Visse delstater i USA og Mexico har også tilladt ægteskaber mellem homoseksuelle. Kilde: Out & About

Hvad er homoseksualitet Hvor udbredt er homoseksualitet? Hvad siger Bibelen om det? Den kirkelige strid om holdningen til homoseksuel praksis Homofile i det kristne fællesskab Indvendinger mod kirkens klassiske tolkning

Hvad er homoseksualitet? Homofili eller homoseksualitet Homo: ens, det samme, -fili, at elske, dvs at elske det samme som én selv. Man føler sig tiltrukket af sit eget køn. Der skal skelnes mellem homoseksuel tilbøjelighed/orientering og homoseksuel praksis/adfærd

Alfreds Kinseys skala 0 Udelukkende heteroseksuel 1 Overvejende heteroseksuel 2 Mere heteroseksuel end homoseksuel 3 Lige meget heteroseksuel og homoseksuel (biseksuel) 4 Mere homoseksuel end heteroseksuel 5 Overvejende homoseksuel 6 Udelukkende homoseksuel

Hvor udbredt er homoseksualitet i befolkningen? Af gode grunde ingen præcise tal! Nogle siger 3, 5 eller 10 procent (LBGT) Andre siger 1-2½ % Andre siger 1,3 % for kvinder og 2,4 % for mænd

Hvad siger Bibelen om det? 1 Mos 1,27-28: Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. Og Gud velsignede dem og sagde til dem: »Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlens fugle og alle dyr, der rører sig på jorden! 1 Mos 2,24: Derfor forlader en mand sin far og mor og binder sig til sin hustru, og de bliver ét kød.

Forbudt i GT 3 Mos 18, 22: Du må ikke have samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde. Det er en vederstyggelighed. 3 Mos 20,13: Hvis en mand har samleje med en mand, som man har samleje med en kvinde, har de begge to begået en vederstyggelighed. De skal lide døden. De har selv skylden for deres død. Gælder det i dag?

Er den etiske norm fastholdt i NT? Ja, men ikke strafferammen. Homoseksuel praksis er stadigvæk synd imod Gud, men samfundet skal ikke straffe det. Jesus foretager en sondring mellem skyld og straf.

Forbudt i NT Rom 1, 26-27: Derfor prisgav Gud dem til vanærende lidenskaber: Deres kvinder udskiftede den naturlige omgang med den naturstridige, og ligeså opgav mændene den naturlige omgang med kvinden og optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med mænd og pådrog sig derved den straf for deres vildfarelse, som de fortjente.

Taler teksterne om det, vi forstår ved homoseksualitet i dag? Fortalere for kirkelig velsignelse/vielse har hævdet, 1) at man i oldtiden ikke kendte den homoseksuelle identitet, 2) at man dengang ikke kendte vedvarende homoseksuelle forhold, eller 3) at homoseksuelle forhold dengang var udtryk for en persons dominans over den anden.

Livslange, homoseksuelle forhold var kendt i oldtiden Af Platons skrift Symposion fremgår det af Pausanias’ tale, at han taler om forhold mellem to personer af mandskøn: ”Når de afventer dette tidspunkt, tror jeg, er det for at vise, at de agter at være sammen med deres udvalgte hele livet og ikke blot ser deres fordel i at bedåre en ung dreng for bagefter at le ham ud og stikke af for at løbe med en anden”. Her er der tale om et ideelt, livslangt forhold mellem to voksne mænd

”Homoseksuelle forhold bliver omtalt som en synd i Bibelen, men vi opfatter det som kærlighedsforhold” Biskop Peter Skov Jacobsen, Politiken, september 2010

Forbudt i NT 1 Kor 6,9-11: Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke vild! Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller mænd, der ligger i med mænd, eller tyve eller griske mennesker, ingen drukkenbolte, ingen spottere, ingen røvere skal arve Guds rige. Sådan var nogle af jer engang, men I blev vasket rene, I blev helliget, I blev gjort retfærdige ved Herren Jesu Kristi navn og ved vor Guds ånd.

Hvorfor reagerer heteroseksuelle imod homo­seksualitet?

Forbudt i NT 1 Tim 1,8-11: Men vi ved, at loven er god, hvis man bruger den, som lov skal bruges, og når man ved, at en lov ikke er bestemt for retskafne, men for lovbrydere og genstridige, for gudløse og syndige, for spottere og ugudelige, for dem, der slår deres far eller mor ihjel, for drabsmænd, utugtige, mænd der ligger i med mænd, bortførere, løgnere, menedere, og hvad der ellers strider mod den sunde lære efter det evangelium om herligheden hos den salige Gud, som jeg har fået betroet.

Konklusion Gud elsker homoseksuelle Homoseksuel praksis er synd. Der er ingen steder i Bibelen, hvor det fremhæves som noget naturligt eller godt eller kærligt, men der er altid tale om synd imod Gud.

Uenigheden i Folkekirken Den konservative fløj: Bibelen siger, at homoseksuel praksis er synd imod Gud, og Kirken har ikke mandat til at velsigne det, som Bibelen kalder syndig levevis. Den liberale fløj: Homoseksuel praksis er ikke synd imod Gud, og de homoseksuelle par skal have Guds velsignelse over deres forhold

Uenigheden om homofili hænger tæt sammen med uenigheden om: Skriftsyn eller bibelsyn: Hvilket autoritet har Bibelen? Er det Guds Ord, som vi skal leve efter? Er Paulus Guds apostel eller bare et menneske? Evangeliet: Hvis man ikke kan blive enige om, hvad der er synd og hvad der ikke er, så er vi heller ikke enige om, hvad vi trænger til tilgivelse for.

Homofile i det kristne fællesskab Hvad vil du gøre, hvis én af dine venner fortalte dig, at han/hun er homoseksuel? Hvordan vil du reagere? Hvad vil du sige? Hvad vil du råde vedkommende til at gøre? Gør det nogen forskel, om vennen er kristen eller ikke-kristen? om det er én af dit eget køn eller af det modsatte køn?

Der skal være plads til homofile i det kristne fællesskab Der skal være mulighed for at tale med en sjælesørger om det.

Indvendinger imod Kirkens klassiske standpunkt Homoseksualitet er medfødt, og dermed er det naturligt ”De er jo skabt sådan”

Du er den jeg elsker! Kom, tag min hånd, som jeg har rakt og lad os gå i engletakt velsignet af en hjertepagt i kærligheden Gud har vakt: Gud elsker alt skabt! Anne Vad

Ja, alle mennesker er skabt i Guds billede, men syndefaldet har haft konsekvenser. Der er meget i menneskers liv, som aldrig har været Guds plan og som ikke er under hans velsignelse.

Hvad er årsagen: Arv eller miljø? Genetisk/hormonel/biologisk tolkning (essentialister): det skyldes f.eks. et endnu ikke opdaget gen, som kan føre til homoseksualitet. Psykologisk tolkning (konstruktivister): det skyldes miljøet, fx hvis en dreng har boet sammen med en dominerende enlig mor (Freud)

Indvendinger imod Kirkens klassiske standpunkt Når de elsker hinanden, så er det jo et godt parforhold. Hvorfor må de ikke få hinanden, hvis de virkelig elsker hinanden. Hvis de nu føler, at det er godt, hvorfor skal kirken så blande sig?

Indvendinger imod Kirkens klassiske standpunkt ”Gud er kærlighed og Gud accepterer de homoseksuelle”

En ugift hetero kan heller ikke leve sin seksualitet ud. Ja, Gud elsker homoseksuelle, men det betyder ikke, at de kan leve deres seksualitet ud. En ugift hetero kan heller ikke leve sin seksualitet ud.

Indvendinger imod Kirkens klassiske standpunkt Kirken fordømmer de homofile

Indvendinger imod Kirkens klassiske standpunkt Kirken bør følge med tiden

Links og materiale www.basis.nu Dansk hjemmeside med materiale og links ”Mine homoseksuelle venner” af Esben Ottesen www.luthersk-netvaerk.dk

og åbenlyst at bekæmpe det misbrug af Guds navn 1) Hvis Folketinget vil forpligte folkekirken på at udarbejde et ritual til vielse af homoseksuelle par, svigter den sin pligt til ifølge grundloven at understøtte den evangelisk-lutherske kirke og svigter sin tradition med ikke at blande sig i folkekirkens indre anliggender. 2) Hvis et bispeflertal gennemtvinger et autoriseret ritual, kommer de i strid med væsentlige formuleringer i selve bispeløftet, og det får vidtrækkende konsekvenser for kirkens enhed og fællesskab. 3) Hvis folkekirken påtvinges et ritual, har den enkelte præst ud fra sit præsteløfte pligt til at afvise at gøre brug af det og åbenlyst at bekæmpe det misbrug af Guds navn og kirkens rum, som ritualet er udtryk for. 4) Hvis folkekirken påtvinges et ritual, bliver kirkepersonalet gidsler, med mindre det får den samme samvittighedsfrihed, som præsten har.

5) Hvis præsten i den lokale sognekirke vil praktisere det nye ritual, er gudstjeneste-fællesskabet brudt, og kirkegængere er tvunget til at søge til en anden lokal præst og menighed, der står på kirkens grund. 6) I den kirkelige debat er det en indgroet misforståelse, at man kan skelne mellem homoseksuelle forhold, som er i strid med Guds vilje, og andre forhold, som er etisk neutrale. 7) Man kan ikke fastholde det syn på ægteskab, som er i Bibelen og traditionen, og samtidig indføre et velsignelses- eller vielsesritual for homoseksuelle par. 8) At forkaste Bibelens etiske vejledning om homoseksuelle parforhold og samtidig at ville inddrage Bibelen i et ritual for homoseksuelle par er misbrug af Guds navn og Guds ord. 9) Et livsbekræftende menneskeliv kan realiseres inden for rammerne af en bibelsk og luthersk vejledning omkring enlig stand, ægteskab og seksualitet.

10) En kristen kirke må være omsorgsfuld og inkluderende uden at gå på kompromis med bibelske etiske retningslinjer. 11) At indføre et ritual til velsignelse eller vielse af homoseksuelle par har vidtrækkende konsekvenser for det kirkelige fællesskab. 12) At indføre et ritual til velsignelse eller vielse af homoseksuelle par har vidtrækkende sociale og samfundsmæssige konsekvenser. 13) En ritualiseret ulydighed mod Guds ord er at ændre evangeliet om syndernes forladelse til evangeliet om syndernes tilladelse. 14) En accept af ægteskabsindgåelse i kirken mellem to af samme køn vil på sigt medføre, at der lægges afstand til den del af kirken, der fastholder kirkens oprindelige syn.

Hvad gør I, når vi får et ritual i Folkekirken? Ritualer er kirkens bekendelse udfoldet i gudstjenestelig praksis, og dermed er det reelt kirkesplittende.