Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Klasseledelse PIE 18/
Et kritisk-analytisk blik på positiv psykologi
* 07/16/96 Sundhedsteknologi og fremtidens sundhedsvæsen i Danmark: Etiske problemstillinger Seminar om Etik og Velfærdsteknologi UNIK og MedicNet Syddansk.
Ansatser til et teoretisk fundament for den praktisk-musiske dimension
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Giv vejledningen vinger!
I anledning af John Deweys 150 års fødselsdag Hans Dorf og Per Munch
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Indsatser med marginaliserede unge
BA International Erhvervskommunikationfællesfag
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Æstetiske læreprocesser
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE KRITISK? Hans Siggaard Jensen Professor – Institutleder Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet.
Socialt arbejde som fremstilling af subjekter i velfærdsstaten
Morten Nissen Interventionsformer og fællesskabsformer
Prototyper – mellem hverdag og videnskab
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Liselotte Ingholt
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Prototyper i praksisforskning i socialt arbejde
Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi 30. september Morten.
Fremstilling af vilde unge Case: Grupper Case: Plenum Planlægning Socialt arbejde og misbrug SUI seminarhold februar 2008 Morten Nissen Københavns.
Instituttet for Blinde og Svagsynede
Undervisningsevaluering Morten Nissen
Refleksioner over post- / moderne videnskabsteori for psykologien
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Statens frivillighedspolitik
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
IMODUS Faser og nøglebegreber Karsten Gynther Leder af Educationlab Forskningsprogram for TEKNOLOGI, UDDANNELSE og VELFÆRD Forskning og Innovation University.
Disposition.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Politiske strømninger og modersmålsundervisning for tosprogede børn Prof. Jan Kampmann Center i Barndoms-, Ungdoms- og Familielivsforskning forskning,
Frivillighed på kommando findes ikke
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
S søjle: ”Community i ord og praksis” Jacob A Cornett Morten Nissen
Sundhedsvæsenet: Nationalt projekt eller kamparena –
Videnskabsteori En Introduktion Ved/Nicki Leding Olesen,
Marc Berg og afgrunden Hollandsk læge Teknologisociolog Positivisme Rationalisme.
Community som intervention
Dagsorden Intro Oplæg: Virksomhedsteori og kripsy I v. MN
Grænsefællesskaber som mulighed for marginaliserede unge
Stop Stress Konference Forskning og samhandling Ved workshop: Organisationsudvikling på kvindedominerede arbejdspladser Oplæg ved Mia Husted og Ditte Tofteng.
Grænsefællesskaber Overskridende læring med udsatte unge
Praksisforskning i socialt arbejde
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Narrativitet i teori &praksis
Viden - i - praksis Praksisudviklende humanistisk sundhedsforskning i et biomedicinsk domineret miljø Ved: Tove Borg. 5. december 2008 Viden, Politik og.
SUI seminarhold: Intervention i unges fællesskaber Liselotte Ingholt Morten Nissen
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Forebyggelse - dilemmaer og handlemuligheder
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Præsentationens transcript:

Pædagogisk psykologi 18. november Slides er i Absalon Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Pædagogisk psykologi 18. november Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk Slides er i Absalon

Projekter Fællestræk Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Projekter Ama’r Total Teater Brugerservice, Økologiske Igangsættere Sjakket / Projekt Gadebørn 1. Ungdomsperspektivet 2. De mest udsatte 3. Brobygning 4. Partnerskab 5. Frivillige Vilde Læreprocesser U-Turn (www.uturn.dk) Fællestræk Græsrodsdemokrati - Fra opposition til institution Knopskydning, klunseri Mobilisering til grænsefællesskaber (LL Mørck, 2006) Anti-metode Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

Behandling Pædagogik Forebyggelse Omsorg Socialt arbejde: Det hele! Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Socialt arbejde: Det hele! Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk Behandling Pædagogik Udvikling (opnå / ophæve) Forebyggelse Omsorg Reproduktion (fastholde / undgå) Negativt (ophæve / undgå) Positivt (opnå / fastholde)

Disciplin eller tilgang? Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Kontekst Lewin’s formel B = f ( P; E) Fællesskaber Hvad er et ”community”? “… an evocative term with an illocutionary force of pronouncement that has the potential to galvanize individuals into collective action” (Thorne, 2009). Disciplin eller tilgang? Praktiseret socialpsykologi SUI? Disciplin som tilgang? Tilgange Socialmedicinsk tænkning (Orford) Empowerment / politisering– (Freire) Narrativitet – diskurs og metafor (P Berliner) Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

Aktionsforskning Kurt Lewin: Action Research Praksisfilosofi Grundtræk Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Kurt Lewin: Action Research Enheden af forskning, udvikling og undervisning Solving social problems Praksisfilosofi Aristoteles, Hegel, Dewey, Horkheimer, - og Marx: Spørgsmålet om, hvorvidt det tilkommer den menneskelige tænkning objektiv sandhed, er ikke et teoretisk, men et praktisk spørgsmål. Det er i praksis, mennesket må bevise sin tænknings sandhed, dvs. dens virkelighed og magt, dens dennesidighed (3. Feuerbachtese, 1845) Mange traditioner: PAR, Action Science, Praksisforskning, deltagerorienteret forskning, Developmental Work Research osv. Grundtræk Forskningen i samfundet: Relevans, lokale samfunds-eksperimenter (community?) Demokratisering – professionelle og brugere Spiralsekvenser: Fx problem, teoretisk omformulering, undersøgelse, plan, afprøvning, evaluering, problem osv., Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk Aktionsforskning

Narrativ rådgivning (White, Winslade, Holmgren) Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Filosofisk baggrund Aristoteles: Techne, Theoria, Phronesis (+ kunst og intuition) Lyotard, MacIntyre m.fl. – fortælling mere almen end viden Jerome Bruner 1. Committed time 2. Generative particulars 3. Intentional states 4. Hermeneutic composition 5. Implied canonicity 6. Ambiguity of reference 7. Trouble 8. Negotiabililty 9. Expansion into history Narrativ rådgivning (White, Winslade, Holmgren) Agency, eksternalisering, tykke narrativer, undtagelser, bevidning, stilladsering, fællesskabende Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

Anerkendelsens forløb Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Opr.: Louis Althusser: Ideologier og ideologiske statsapparater Ideologien (fællesskabet) taler til, påkalder subjektet Prajning – at ”mellem-kalde”: An-svar Navnet: Partikulær, unik Interpellation er gensidig! Temporalitet ”Altid-allerede” Preskriptiv / utopisk identitet Past futures – man er altid-allerede det man stræber imod Anerkendelsens forløb Potentiale (forskel ophæves i identitet, selvbevidsthedensNUZO) Substantialisering (identitet realiseres som forskel) Responsivitet (forskel transformerer selv) Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

Kritik af narrativitet Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid Kritik af narrativitet Sprog i stedet for liv? Begreber i praksis – ”emergente narrativer” (Mattingly) Konservatisme – mgl. evne til kritik Tilbage til det førmoderne? Uffe Juul Jensen Sygdomsbegreber i praksis (1983) Prototype 1. Prototypisk praksis 2. Model 3. Relevans Kritisk artikulation Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk

Feltet Community psykologi Aktions-forskning Narrativitet Interpellation Kritik og teori Spørgetid …Husk også Absalon Morten Nissen University of Copenhagen mnissen.psy.ku.dk