Reality-tv – konstrueret virkelighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Scenografi og iscenesættelse Elektronisk Billedarbejde
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Energi- & Vandværkstedet
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Undervisningsplanlægning
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Opgaver og svarark – til individuel brug
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Fagets formål, fokus og fagmål
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Videnskabsteori og faglige metoder
Fagdidaktisk kursus i religion
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Karl Henrik Flyums model
At udforske sin egen praksis
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Dannelse og kompetencer
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Innovation i AT/SO.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Læringskultur og elevinddragelse
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Om brug af empiri i bachelorprojektet
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Udvikling af fiktionskompetence
SKABELON.
Vision mission værdier handleplaner
DANSK Intro Dagens program.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Modul 2.
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Brikker til litteraturhistorien
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Hvorfor dansk på GF1?.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Reality-tv – konstrueret virkelighed I et kommunikationskritisk perspektiv

Program Konkurrence – den bedste idé kåres Reality-tv – eksempler og teori Gruppeopgave omkring Gustav og Linse på udebane

Konkurrence Med baggrund i teksten ”En forandret skole i en forandret verden” skal I sælge en idé til danskundervisningen i en 8.klasse. Jeres idé skal opfylde nogle kriterier: Eleverne skal være i autentiske kommunikationssituatione r (Jf. s.210 ff.) Eleverne skal inddrage digitale medier i deres arbejde Eleverne skal opnå viden omkring mediernes rolle i netværkssamfundet Proces: Ideudvikling i grupper 5 min. Individuel hurtigskrivning 15 min. Fælles idegenerering 5 min. Ideen udvælges og formuleres 3 min. Pr. gruppe ideen præsenteres for resten af holdet – overskrifter på ideerne noteres på tavlen og vi stemmer om den bedste ide – vinderes kåres

Følelses-tv X-Factor semifinale 2010 Det store drama – virkelige følelser – den konstruerede virkelighed – henrettelsen af taberen og kroningen af vinderen – metaniveauet

Reality-dokumentaren Reality game-showet Reality-magasinet Reality-tv Reality-dokumentaren Reality game-showet Reality-magasinet

Reality-dokumentaren ”De unge mødre” Er fakta fordi den viser en del af virkeligheden, der findes, uanset om den fortælles i form af en dokumentar eller ej Blander faktakoder (eks. den eksplicitte fortæller/ voiceover) og fiktionskoder (intimiteten, musikken)

De unge mødre Er ”de unge mødre” et social-change koncept? Tager et reelt problem op, og forsøger at fremstille det, så problemet kan tages op og de unge mødre møder mere forståelse og accept?? Hmm…

Reality-tv Goffmann: Front region adfærd og back region adfærd Meyrowitz: Middel region adfærd Intimiteten rykker ind i det offentlige rum - grænserne for det private og det offentlige forrykkes Intimitetstyranni – flytter fokus fra selve indholdet/ handlingerne til motiver og følelserne bag handlingerne

Reality-tv i et kommunikationskritisk perspektiv ”De unge mødre” som medietekst er konstrueret over en del af virkeligheden Programmet fremmer og fremstiller karaktertræk og handlinger på en særlig måde Programmet fremmer og fremstiller sociale relationer på en særlig måde På hvilken måde fremstilles virkeligheden, og hvordan sker dette?

Reality-tv i et kommunikationskritisk perspektiv Igennem den særlige fremstilling er programmet med til at konstruere virkeligheden ved at: Rumme et bestemt menneske- og værdisyn Subjektpositionere karaktererne på en særlig måde ( eks. Brian og de andre ansvarsløse mænd i ”De unge mødre”) Vise, hvordan vi skal forholde os i de relationer, vi er i (eks. Paradise Hotel, X-factor)

Reality-tv i et kommunikationskritisk perspektiv At arbejde med Reality i et kommunikationskritisk perspektiv betyder, at eleverne skal forholde sig kritisk, spørgende og undrende til den ”virkelighed”, de præsenteres for i medieteksterne

Studieopgave – ”Gustav og Linse på udebane” (Flarup Damkjer 2012) Programmets konstruktion Hvem har produceret/konstrueret programmet - og hvem henvender det sig til? Hvordan er programmet bygget op? Ses en fast opbygning af afsnittene? Ses der i afsnittene elementer fra berettermodellen eller kontraktmodellen? Hvilken sammenhæng ses der mellem programmets billede – og lydside?

Studieopgave – ”Gustav og Linse på udebane” (Flarup Damkjer 2012) Programmets værdier Hvilket fokus er der i programmet? Er der vinkler eller personlige historier, som der i programmet ofte fokuseres på? Hvordan ser den gode personkarakter ud i programmet? Hvilken adfærd ”belønnes” i programmet? Hvilken type af sociale relationer fremmer programmet?

Studieopgave – ”Gustav og Linse på udebane” (Flarup Damkjer 2012) Programmets konsekvenser Hvilke konsekvenser har programmet for os selv og for andre? Hvad kan vi ”lære” af programmet, og hvilke konsekvenser har denne læring for den måde, vi er sammen med andre på? Tag stilling til programmets etiske grundlag. Hvilke etiske forpligtelser har programmet over for deltagerne, når de selv har valgt at deltage i programmet?

Gustav og Linse på udebane Hvad kan vi egentligt sige om genren?

Reality-tv i et kommunikationskritisk perspektiv ”Gustav og Linse på udebane” som medietekst er konstrueret over en del af virkeligheden Programmet fremmer og fremstiller karaktertræk og handlinger på en særlig måde Programmet fremmer og fremstiller sociale relationer på en særlig måde På hvilken måde fremstilles virkeligheden, og hvordan sker dette?

Undervisning i og med reality-tv Program: Sløjfe til sidste gang – medier konstruerer virkelighed – hvilken del af virkeligheden fremstilles og hvordan? Hvilke konsekvenser har dette? På vores måder at være mennesker på, de relationer vi har til hinanden osv. Kort præsentation af analyseredskaber ud fra Mariannes termer Fælles gennemgang af gyldendals materiale på smart-board – rabo giver en vurdering af materialet i forhold til de skitserede kriterier 2. Gruppearbejde omkring det andet materiale Giv en vurdering efter kriterierne Sammenlign med det andet Vil I bruge materialerne som de er, eller hvordan kunne de indgår i danskundervisning omkring reality, som I forestiller jer den kan tage sig ud? Vurdering af didaktiske læremidler omkring genren – fokus på kommunikationskritiske kompetencer

Undervisning i og med reality-tv http://www.danskfaget.dk/udskoling/medier/tv-og- drama/reality-tv-fakta-eller-fiktion/ http://www.dansk.gyldendal.dk/Indgange/forloeb/genrer/reali ty-tv.aspx

Vurdering af didaktiske læremidler i dansk: Læringssyn (Marianne Oksbjerg 2012) Lægges der i elevopgaverne overvejende op til elevsamarbejde eller til individuelle arbejdsprocesser? Tese: Læring foregår i samspillet og den dialogiske udveksling mellem eleverne: socialkonstruktivistisk læringsteori Rummer elevopgaverne muligheder for flere forskellige svar? Tese: opgaver, der lægger op til diversitet i elevsvar åbner op for elevernes egne konstruktioner af viden og erkendelse Lægges der op til, at tekstlæsningen indgår i en for eleverne meningsfuld undervisningssituation? Tese: meningsfulde undervisningssituationer er motiverende for eleverne, da disse tager udgangspunkt i elevernes livserfaring og deres forforståelse

Vurdering af didaktiske læremidler i dansk: Kommunikationskritisk kompetence(Marianne Oksbjerg 2012) Tese: Den kommunikationskritiske kompetence er essentiel i et demokratisk samfund. Eleverne skal lære at identificere medieteksters ideologiske udsagn om verden, fortolke og analysere medietekster på baggrund af analyseiagttagelser og tage kritisk stilling samt udtrykke egne selvstændige holdninger i forhold til de udsagn medieteksterne kommer med.

Vurdering af didaktiske læremidler i dansk: Kommunikationskritisk kompetence(Marianne Oksbjerg 2012) Lægges der op til, at eleverne skal anvende analyseiagttagelser til at begrunde deres fortolkninger af teksten? Skal eleverne undersøge og indkredse hvilke værdier, der knytter sig til tekstens udsagn om verden? Skal eleverne sammenligne disse værdier med deres egne? Skal eleverne forholde sig kritisk til den fremmederfaring, de har fået ved læsning af teksten? Lægges der op til, at eleverne skal udtrykke deres egne selvstændige holdninger? (Oksbjerg, 2011)

Og til sidst: Hvordan vurderer du/I på en skala på 0-5, at læremidlet samlet set kan være med til at styrke elevernes kommunikationskritiske kompetence?

Gyldendals materiale Gennemgang efter kriterierne – fælles analyse

Danskfaget.dk – gruppearbejde Giv en vurdering af materialet efter kriterierne (dias 19-22) Sammenlign med det andet Vil I bruge materialerne som de er, eller hvordan kunne de indgå i danskundervisning omkring reality, som I forestiller jer den kan tage sig ud? Diskutér

Litteratur ”Medieanalyse og relevans” af Peter Heller Lützen”, Dansklærerforeningens forlag, 2010 ”En forandret skole i en forandret verden” af Jeppe Bundsgaard, 2011 ”Didaktiske læremidler i litteraturundervisningen kræver bevidste og kritiske valg” af Marianne Oksbjerg (foreløbig version) (fra ny bog, der udkommer snart) ”Reality-tv i et kommunikationskritisk perspektiv” af Helle Flarup Damkjer (foreløbig version) (fra ny bog, der udkommer snart)