Språkspil om Følelser Handledningens forløsende potentiale xxx.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
En værdig livsafslutning for alle - eller at leve med døden
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Uddannelse til tværfaglighed
Fagre nye tider! Jamen det er jo dejligt, at tingene udvikler sig så hurtigt, at det nu er muligt, at præsentere sine billeder i noget der nær ligner.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Boligforeningernes strategi for samarbejde med biblioteker og medborgercentre ……
Børn og sorg - og sprældøde døde
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
i dødens og omsorgens rum
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Fortællinger fra kanten
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Sygeplejerskeuddannelsen
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Kultur- og branchestudier
Relationer – børn og voksne
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
”Innovativ kompetenceudvikling” - fra patientskole til formidling i hverdagen FS 30 Landsmøde d. 9/ Lektor Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet,
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
På meningsjagt i meningsløsheden! Med Viktor Frankl som tour-guide
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Birgitte Ravn Olesen, phd
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Pædagogens univers.
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
Læreren som læringsleder
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Sundheds- og sygdomssociologi
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Socialisering Kapitel 5.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Målrettet kommunikation
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Språkspil om Følelser Handledningens forløsende potentiale xxx

Sundhedsprofessionel supervision Ph.d. – projekt om supervision på Institut for Sprog og kommunikation på Syddansk Universitet i Odense 2003-2007 Interventionsprojekt: Jeg etablerede en supervisionsgruppe og udførte 10 måneders feltarbejde i en palliativ afdeling før, under og efter supervision Gør supervision en forskel? Hvilke/n og hvordan? Mere om det senere…

Primære data Videooptagelser af 10 møder supervisionsgruppen Videooptagelser af den ugentlige tværfaglige konference 22 gange før, under og efter supervision Deltagere både i supervisionsgruppen og i konferencen: 3 læger 5 sygeplejersker 1 psykolog 1 fysioterapeut 1 Social rådgiver 1 diætist 1 sekretær

3 fokus punkter i oplægget Supervisanternes udtryk for ensomhed Ensomhed set i et samfundsmæssigt og institutionelt perspektiv Hvordan inviterer supervisorerne supervisanterne til at tale om deres følelser i supervision?

Solitude is the biggest problem of man in our time (Eli Wiesel)

På jagt efter ensomheden…. Sen moderne samfunds kompleksitet – stigende individualisering Professionalisering, specialisering og akademisering

En sygeplejerske siger…. Ensomheden skabes i en kultur, hvor man er vant til at klare tingene selv

Ensomhedens paradoks “The central paradox of loneliness is that it is at the same time the most non-social and the most social of experiences” (Woods 1986: 187)

Ensomhed: Individuel? ”The essence of loneliness seems to involve private experiences – of separation, of a lack of sharing, of one´s isolated individuality, of the I and not the we” (Woods 1986: 187)

Ensomhed: eller social? “There is a shared understanding of what might be possible in relationships in order to appreciate that something is missing” (ibid: 188)

Det moralske perspektiv Henleder opmærksomheden på forhold/relationer, som man bør have Og med hensyn til hvornår man forventes at være eller ikke være ensom

”To be lonely is to have failed” (Gordon 1976)

Intersubjektivitet Ensomhed: Manglende intersubjektivitet Jeg føler mig ikke forstået – jeg forstår ikke den anden Manglende grundlag for en fælles forståelse

Fælles forståelse Fælles forståelse kan være grundlagt i rituelle handlinger og normer som deles af en gruppe mennesker

Sprogspil Sprog er kontekstuelt bundet og en praksis med sin egen logik Forskellige praksisser er forskellige sprogspil Sprogspil er ”forms of life” (Wittgenstein)

Supervision: Et sprogspil for følelser Som insisterer på lytning og respons – på en bevægelse fra det individuelle til det sociale Introducerer en ny norm som insisterer på det naturlige i at tale om følelser – inklusive ensomhed

To listen is to deny solitude (Eli Wiesel)

Diskursiv psykologi (DP) Hvordan følelser udtrykkes i interaktion i kulturelle/institutionelle sammenhænge DP ser på det, der er imellem mennesker frem for det, der er inde i det enkelte menneske

’Social kognition’ Mentale processer – herunder følelser - ses i DP ikke som ’interne processer’ men som værende konstitueret gennem social og diskursiv aktivitet

Emotion Work/emotionelt arbejde Hvordan håndteres følelser i en arbejdsmæssig sammenhæng? Arlie Hochschild 1983

Forskningsspørgsmål Hvordan kan sundhedsprofessionel supervision ses som ‘et sprogspil’ for ’at gøre’ emotionelt arbejde? Hvordan fortsætter supervisanterne og ’gør’ emotionelt arbejde i deres daglige praksis efter supervision – her eksemplificeret ved den ugentlige tværfaglige konference?

Metaforer på ensomhed En læge: Jeg tænker, at vi er som isflager på et stort ocean – som isolerede øer… Social rådgiver: Det var som at være på Atlanterhavet – undergrunden forsvandt Jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle komme i land

Vi kan palliere andres smerte, hvorfor kan vi ikke palliere vor egen? En sygeplejerske: Vi kan palliere andres smerte, hvorfor kan vi ikke palliere vor egen? Vi kan vise empati overfor patienterne, hvorfor kan vi ikke være empatiske overfor hinanden?

Isolation i organisationen En siger: Vi er organisationens skraldespand som en gøgeunge i organisationen

Udefra er vi et flagskib, En anden siger: Udefra er vi et flagskib, men indefra springer bundpropperne hele tiden Og det kan siges at være et paradoks, at vi overlever så de (patienterne) kan dø

Forskellige slags ensomhed Professionel Relationel

Bekymring – hvordan tale om følelser? Vi har jo slet ikke haft en kultur for at udtrykke følelser…..

Hvordan praktiseres det supervisoriske sprogspil for følelser? Og hvilke elementer af sprogspillet gik igen på konferencerne efter supervisionen var slut?

”Institutions are talked into being” (Erwing Goffman)

Om at skabe tryghed Rammer: Meta-kommunikation Ritualer: Strukturelle gentagelser

Rammer: Meta-kommunikation Meta-kommunikation om form og indhold Kontraktforhandling indledende og processuelt/løbende Om at skabe et fælles ansvar/en fælles norm At vi orienterer os mod, hvad der foregår og hvordan og derfor skaber mulighed for en fælles gensidig forståelse/intersubjektivitet

Ritualer: Strukturelle gentagelser Runden: Alle høres Brug af flip over/white board Refleksive pauser Planlægning af indhold – opsamling fra gang til gang

Grundlæggende elementer i sprogspillet Supervisors reformuleringer Supervisors insisteren på respons

Karen: Øe:h (0.7) altså det er jo vigtigt at kigge på (0.6) altså Grete og jeg har i hvert i fald ikke en intention om at klæde nogen af eller hænge nogen til tørre eller udstille nogen Pause: (1.8) Karen: e:hm men som du også siger Julie jeg kan mærke det nede i maven (0.7) ja okay og det var det var (xxxx) fordi du sagde det så tydeligt ikke du sagde det også Vera ja jamen jeg kan mærke det men jeg ved ikke om jeg får det sagt rigtigt og og når man mærker noget i sin mave så er det jo (0.4) nogen gange vældigt svært at undertrykke det fordi (0.2) det er så (0.7) emotionelt altså det fylder jo i os Pause: (1.5) Karen: og og det der med tilladeligheden af at det er jo okay (0.2) altså sådan ser min verden i hvert fald ud (0.4) at det er okay (0.2) at (0.4) man her kan få lov at mærke noget (0.4) ( ): Mm

Supervision/reformuleringer Hvordan supervisoren får understreget at intentionen ikke er at klæde nogen af Hvordan supervisoren får sat følelser på dagsordnen i hendes reformuleringer. Hvordan hun søger at normalisere/almengøre tale om ’individuelle’ følelser i en kollektiv/social sammenhæng Hvordan hun får sat et moralsk spørgsmål ved det modsatte – at det ikke er velset at man taler om, hvordan man har det

Respons Supervisors insisteren på respons fra resten af gruppen, hvis en af supervisanterne Har spurgt gruppen om noget Kommer med følelsesmæssige udtryk så som: Jeg er ensom, Hvis det ikke var for mine gode kolleger var jeg ikke blevet her Hvad siger I til det? Hvad gør det ved jer?

En sproglig dannelsesrejse….. Supervision En sproglig dannelsesrejse…..

Paradoksalt nok blev oplevelsen af ensomhed til en kollektiv oplevelse

fordi vi så direkte bliver mindet om det, Den største ensomhed er måske den vi oplever, når vi er sammen med andre, fordi vi så direkte bliver mindet om det, som er fraværende – nemlig det sociale

Supervisions forløsende potentiale… Nye sprogspil – nye måder at strukturere samtalen på – nye måder at formulere sig på – nye tematikker nye måder at være sammen på Og ikke føle sig ensom?! Fysioterapeuten: Jeg føler jeg har fået et nyt sprog….

TAK Helle Merete Nordentoft – hnj@dpu.dk Adjunkt – Forskningsenheden i Vejledning Århus Universitet - Danmark