Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen - fokus på faglighed
Advertisements

Sprogvurdering & Sprogindsatser
Set i forældreperspektiv
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny Dagtilbudslov – og hva´ så?
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Sprogvurderinger af 3-årige
Frøslev-Padborg skole
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
Introduktion til Sprogpakken
Specialundervisningens rammer
Skolereform august 2014………………
Oplæg om den nye dagtilbudslov
Velkommen til valgmøde
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Hvordan søger man om optagelse?
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Nyt fra Undervisningsministeriet Afdelingschef Peter Grønnegård Afdelingen for grundskole og folkeoplysning BKF- 15. maj 2009.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereform 2014.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Nyt fra Undervisningsministeriet
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Velkommen til forældremøde
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Muligheder og rettigheder
Velkommen til forældremøde
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Specialundervisningens rammer
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Præsentationens transcript:

Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole skal være inkluderende og omfatte hovedparten af børn med særlige behov” "Den inkluderende folkeskole skal helt tilsvarende også have plads til de dygtigste. Derfor skal indsatsen for at få flere unge til at uddanne sig forenes med bedre muligheder for, at de allerdygtigste kan blive endnu bedre. Det vil gavne samfundet og virksomhederne, der i stigende grad får brug for talenter på højeste internationale niveau" De nationale test skal offentliggøres "De skoler, der gør det godt - og dem er der faktisk mange af - skal anerkendes for det. Et fokus på mål og resultater vil kunne bidrage til en sådan anerkendelse og til, at skolerne får langt lettere ved at lære af hinanden", Reformer på vej SPOR – Reformer på vej

Friere rammer for placering af fag på lavere klassetrin, udvidelse af loft for undervisningstid, øget fleksibilitet i reglerne om uddannelseskvalifikationer i folkeskolens indskoling mv. Loven giver mulighed for, at der efter kommunalbestyrelsens beslutning kan undervises også på lavere klassetrin, end der er angivet i lovens § 5. (De obligatoriske fag og tilbudsfaget tysk, evt. fransk). Udvidelse af loft for daglig undervisningstid Loftet for den højeste daglige undervisningstid for børnehaveklassen og klassetrin er ændret fra seks til syv timer (folkeskolelovens § 16, stk. 3). Udskydelse af fristen for beslutning om skolenedlæggelse Fristen for beslutning om skolenedlæggelse udskydes fra den 1. december til den 1. marts i det skoleår, der ligger forud for effektueringen af skolenedlæggelsen (folkeskolelovens § 24, stk. 4). Øget fleksibilitet i reglerne om uddannelseskvalifikationer Kommunerne får en almindelig adgang til at lade lærere undervise i børnehaveklassen. Ændringer i folkeskoleloven pr. 1. august uddrag SPOR - Love

Etablering af klageadgang til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning for specialundervisning i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder Forældre til børn, som er henvist til specialundervisning i et dagbehandlingstilbud eller et anbringelsessted, får adgang til at indbringe kommunalbestyrelsens afgørelse om henvisningen m.v. for klagenævnet. Hurtigere behandling af klager til Klagenævnet for vidtgående specialundervisning Fremover skal klager, der kan indbringes for Klagenævnet for vidtgående specialundervisning, indsendes af forældrene til den myndighed, dvs. skolelederen, kommunalbestyrelsen eller regionsrådet, der har truffet afgørelsen med henblik på en genvurdering af afgørelsen. Hvis der ikke opnås enighed mellem myndigheden og forældrene, skal myndigheden sende klagen videre til klagenævnet. SPOR - Love

Ændring af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven) og lov om folkeskolen – (Afbureaukratisering af reglerne om pædagogiske læreplaner, sprogvurderinger og børnemiljøvurderinger m.v.) I forhold til de nuværende regler sker der den ændring, at kommunen alene har pligt til at tilbyde en sprogvurdering til de børn, der formodes at have behov herfor, samt børn, der ikke går i dagtilbud. Dette gælder alle børn uanset etnisk oprindelse Der er i øvrigt ikke sket ændringer i forhold til opgaven med sproglig vurdering og sprogstimulering af tosprogede børn, hverken hvad angår omfang og varighed af sprogstimuleringen, indholdet af aktiviteterne eller kvalifikationskravene til personalet. SPOR - Love