Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet III

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Løn •Generelle lønstigninger i 2013: 0,70 % •Generelle lønstigninger i 2014: 1,21 % •Forbedringer af overenskomsterne pr. 1. januar 2014: 0,25 % •Reguleringsordningen.
Social Kapital – rig på relationer
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Date :31 1.
Hvordan kan samarbejde mellem medarbejderrepræsentanter og leder skabe øget social kapital Kreds Midttræf 2013.
Den gode forandringsproces
Tillid Temadag for AMIR
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Følge- Op.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet
Mestring af ADHD som voksen.
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Afdelingsleder Morten Freil
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Omgangstone og kollegialitet
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Mangel på sammenhæng i sundhedsvæsenet En udfordring, der rammer ældre medicinske patienter Præsentation af Lars Engberg, formand for Danske Patienter.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Biblioteket som katalysator for social kapital
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
KL´s visioner for kroniske patienter
Sygefravær RMU temadrøftelse den 17. juni 2010.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet II DSR, Kreds Sjælland Haslev, Tage Søndergård Kristensen Task-Consult.
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
FOA-Leder Landsmøde 2012 Kolding, 7. juni FOA – Et lederfagforbund ”Beretning” om Hvad har fyldt i lederarbejdet? Velfærdsledelsesdagsordenen De.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
En fælles indsats til den enkeltes bedste på Nørrebro Oplæg til dialog-møde om en styrket indsats for udsatte grupper 29. Marts 2012 Centerchef Britta.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mere MOST - mindre fravær
Frivillig - Alle vil elske dig…også kommunen.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Tag snakken – bryd vanerne
Hospitalsenheden VEST
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Social og professionel kapital: Hvad, hvorfor og hvordan?
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet III DSR, Kreds Sjælland Haslev, 1-11-2012 Tage Søndergård Kristensen Task-Consult

Specielt om patient tilfredshed

Tillid til forskellige professioner Top Bund Ugebrevet A4. 16-10-2012.

Medejerskab hos patienter eller borgerne ─ ”The Ownership Quotient” Borgere, der føler medejerskab, er ─ i bogstavelig forstand ─ guld værd for sundhedsvæsenet tester og anbefaler nye behandlingsformer kommer med konstruktiv kritik Med- ejerskab taler godt om det offentlige sundhedsvæsen udviser høj compliance Loyalitet overholder aftaler Tilfredshed er tilfreds med behandlingen Herskett et al. The Ownership Quotient, 2008..

Patient tilfredshed? Hvordan vurderer du alt i alt, at dit samlede behandlingsforløb var tilrettelagt? Virkelig godt 30% Godt 60% Dårligt 8% Virkelig dårligt 3% (Landsdækkende tal. 2009)

Innovation på Aalborg Sygehus I 2009 etablerede Aalborg Sygehus en Idéklinik, hvor ca. 10 specialister i idéudvikling og kommercialisering sidder klar til at tage imod og behandle medarbejdernes gode idéer. Foreløbig har mere end 200 medarbejdere, patienter og borgere henvendt sig med idéer til opfindelser og forbed-rede arbejdsgange på hospitalet. Det har blandt andet resulteret i opfindelser, som sygehuset i flere tilfælde har haft held til at sikre patent på: ”Innovation handler ikke kun om at spare penge og ressourcer. Vi har på Aalborg Sygehus skabt en konstruk-tion, hvor vi med de rette opfindelser er i stand til at tjene penge på salg af patenter og rettigheder, til gavn for både sygehus, medarbejdere og patienter”, siger Kirstine Rasmussen.

”Hospitaler skal lære af patienterne” Siden 2009 har Hillerød hospital indbudt både patienter og pårørende til såkaldte ”feedback samtaler”, hvor de kan fortælle om deres oplevelser omkring mødet med hospitalet og behandlingsforløbet. Alle hospitalets afdeling-er er forpligtet til at holde et eller to af den slags møder hvert år, hvor 6-10 udskrevne patienter mødes over en kop kaffe med samme antal ansatte fra den afdeling, hvor de var i behandling. Frederiksborg Amts Avis. 22-11-2010.

Social kapital og patient tilfredshed. Afdelinger på et stort hospital Patient tilfredshed (Virkelig godt) 60 50 40 30 Hospitalet 20 Social kapital 50 60 70 80

Patienten i centrum 100% tilfredse patienter ”Min kone spiser meget mere her end derhjemme.” ”Man får madlyst af de små portioner.” ”Et sygehus man ikke vil hjem fra.” ”Fantastisk flot, som en michelin-restaurant.” ”Dejligt at der altid er en sløjfe på maden.” ”Jeg får helt lyst til at rå-æde.” ”Svært med min appetit, men dette vækker den.” ”Det er byens bedste restaurant, og jeg er ellers kræsen.” Storytelling hjælper patienten ind i centrum af medarbejdernes bevidsthed

Pointer Social kapital handler om arbejdspladsen Social kapital er ikke et projekt Social kapital er gratis Social kapital giver høj trivsel og lavt fravær Social kapital hænger altid sammen med god ledelse Social kapital giver høj kvalitet, produktivitet og innovation. Det handler om kerneydelsen! Social kapital giver høj patient tilfredshed – og potentialer for medejerskab og innovation

Den Stærke Trekant Borger tilfreds-hed, loyalitet og medejerskab Høj social kapital og trivsel på arbejdspladsen Høj produktivitet, kvalitet og innovation

Kvalitet, produktivitet og arbejdsmiljø Bedre arbejdsmiljø gav bedre behandling af patienterne Rigshospitalets forbedring af arbejdsmiljøet på Intensiv Terapiklinik har skabt gode følgevirk-ninger: Færre tryksår blandt patienterne, gladere medarbejdere og bedre økonomi. Arbejdsmiljø, patientbehandling og produktivitet er nemlig ikke hinandens modsætninger, lyder en af grund-holdningerne i hospitalets arbejde med det strategiske arbejdsmiljø. Personaleweb. 30-1-2012.

Sådan skal det gøres I alle de projekter, som Rigshospitalet iværksætter, det vil sige alt lige fra forebyggelse af ulykker til styrkelse af den sociale kapital, arbejder de både med mål for arbejdsmiljø, produktivitet og patientbehandling. Personaleweb. 30-1-2012

Konklusioner

Hvad står i vejen for bedre relationel koordinering? Stive faggrænser Overenskomster Vanetænkning Ufleksible organisationer Hierarkier, magt- og lønforskelle Forskelle i socialisering, uddannelse og træning Rekruttering til jobs

Hvad skal vi gøre? Mange stiller spørgsmålet: ”Hvad skal vi gøre for at skabe en god arbejdsplads med høj social kapital?” Spørgsmålet er forkert stillet. Det kommer ikke så meget an på, hvad vi gør, som måden, vi gør tingene på. Det handler altså om, hvordan vi byder nye medarbejdere velkommen, hvordan vi holder møder, hvordan vi lytter, hvordan vi fyrer folk osv. osv.

Tre vigtige pointer Afdelinger med samme ydre betingelser (speciale, faggrupper, overenskomst, økonomi) har meget forskellig social kapital. Det er den lokale ledelse og samarbejde, der gør forskellen. Social kapital hænger altid sammen med god ledelse og høj trivsel. Den sociale kapital kan forøges gennem en målrettet indsats.

Enighed om social kapital! ”Vi vil arbejde for, at fremtidens sundhedsvæsen er bygget på et fundament af gensidig tillid, dialog og anerkendelse på alle arbejdspladser og på alle niveauer” Aftale udarbejdet af AC, FOA, FTF, Dansk Sygeplejeråd, Foreningen af Speciallæger, HK Kommunal, LO, Yngre Læger, KTO, Sundhedskartellet, Danske Regioner. Juni, 2010.

Social kapital: At investere i mennesker

Tak for opmærksomheden