Business Process Management -> ERP Nuuk, 24. februar, 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Advertisements

Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Teststrategi Engrosmodellen
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Værdistrømsanalyser.
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Introduktion til værdistrømsanalyser
Cuneco – en del af bips.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
CSI i forsvaret.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
1 Går fra at vil maksimere dækning til at minimere omkostning Det kender vi fra den anden bog Omkostningen er afstanden gange antal enheder der skal transporteres.
Værdistrøms-analyse (Vejledning)
Lean Netværk AAU.
Vejledning i projektarbejde
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Forbedringstavlen – er et must
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
edgemo summit Session: ”Skomagerbackup”
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Optimering af arbejdstilrettelæggelse i på Radiologisk afdeling i Køge Mahad Huniche Møde med Region Nordjylland.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
KIGO og kommunernes opgaver
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
1 USB Gennemgang af installering af USB driver til ICT. Er fortaget på Windows XP.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Grunde til at jeg elsker dig
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
at få sund fornuft til sund adfærd….
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
KAN ØGET INDSIGT I ENHEDSPRISER KVALIFICICERE ØKONOMISTYRINGEN PÅ SYGEHUSNE ?
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
September 2007 | IBM © 2005 IBM Corporation ITIL – hvad, hvem og hvorfor? Nina Berthou Process Delivery Manager for the Configuration Management Process.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Præsentationens transcript:

Business Process Management -> ERP Nuuk, 24. februar, 2014

Bo Østerberg Kristensen: Erfaring med BPM og ERP Ansvarlig for BPM og SAP roll-out ved Hilti gennem 5 år IT gik fra 500->400 fuldtids ansatte, via optimering af arbejdsgange Implementering af BPM og ERP i 10+ lokationer IT Driftschef for alt support af ERP og IT ved Vestas Gennemførte etablieringen af Vestas Support Center i Manilla, baseret på proces/værdikæde optimeringe Ansvarlig for proces optimeringer som betød 27.5% i driftsbesparelser Etablerede best practise modeller baseret på IBMs “højre-til-venstre” proces skabelon

Kristian Aagaard: Erfaring med BPM og ERP Nyuddannet HA og cand.it i IT-ledelse Speciale i ERP implementering Optimering af lønproces i Aalborg Kommunes dagpleje Underviser i BPM i Selvstyret og kommunerne

Hvad er Business Process Management? BPM er Processtyringsmetodik Struktureret tilgang Fundament til styring og løbende optimering af organisationens processer BPM er grundlaget for en succesfuld ERP implementering

Optimering og vedligehold Hvorfor BPM? Business Process Management gør op med den traditionelle siloopdeling, og fokuserer i stedet på selve processerne, der udføres i organisationen Modellering Organisering Optimering og vedligehold

De 3 P’er…

Du kan få billig, hurtig og stabil – VÆLG TO Driverne Optimeringer; Tværfaglige og tværorganisatoriske Afkast forholdsvist hurtigt Omkostningsreduktion; Mindre bureaukrati Automatisering System support IT udgifter (licenser osv.)??? Standardisering; Ensrettede arbejdsgange Gennemskuelige eskalationsveje og kanalisering af ændringsforslag Medarbejder tilfredshed Total løsninger; A-Z processer, ingen suboptimering Du kan få billig, hurtig og stabil – VÆLG TO

Gevinst ved BPM/ERP Kilde: Business Process Management, Deloitte, Feb. 2009

Organisering Procesejer: Har ansvar for at processen overholder krav fra ledelsen og at output er af den forventede kvalitet. Kun én ejer pr. proces – men gerne flere processer pr. ejer Procesekspert: Har gennem sin erfaring opnået ekspertviden om processen. Der kan godt være mange eksperter pr. proces

Organisering - fortsat Proceskonsulent/facilitator: Beskriver og modellerer processer i samarbejde med proceseksperter og/eller procesejere Faciliterer workshops, og sørger for at holde fokus og få vigtige informationer med ved at stille gode spørgsmål Proceseksperten kommer med viden – proceskonsulenten kommer med værktøjerne og spørgsmålene

Organisatoriske udfordringer En afdelingsleder sidder med ansvaret for leverances En procesejer har ansvaret for processen, og optimeringen af denne Dette konflikter, og derfor er det vigtigt med top-buy-in Proceseksperter skal ha’ dedikeret tid til de roller Hvilket skal afstemmes med ledergruppen

Procesmodel – eksempel UML swimlane diagrammering 1: Start/trigger 2: Slut/output 3: Aktivitet 4: Swimlane 5: Gateway 6: Flow Aktiviteter efter hinanden indikerer afhængighed Aktiviteter over hinanden indikerer uafhængighed/parallel udførelse Rækkefølge

AS-IS og TO-BE Dokumentation af AS-IS medfører: Forståelse for processen Refleksion over problemstillinger og forbedringsmuligheder Grundlag for standardisering Grundlag for optimering (TO-BE)

Husk at...

BPM i Selvstyret Politisk fokus på standardisering og optimering af processer – det står i IKT strategien! Ønske og vilje i mange enheder Lokale indsatser har været initieret, men nu får vi et fælles sprog og en fælles metode Indtil videre har mere end 60 været på kursus i BPM Mangler forankring hos mellemledere

Eksempel: AS-IS 45 min pr. henvendelse

Eksempel: TO-BE 10 min pr. henvendelse

Status på BPM i RAL Vi har en procesorganisationen i SSC Der er personer med procesoptimeringsansvar i afdelinger – det er dog stadig organiseret i Siloer – f.eks. Øko, Havneservice, Royal Arctic Logistics Der mangler koordination på tværs, udover SSC

CMMI Model

For RAL... Strategisk styringsgrundlag; Effektive processer; Optimering af IT- understøttelse; Automatisering og mindre knas systemerne imellem Øget medarbejder- tilfredshed; Procestilgang skaber identitet for medarbejderne gennem tilhørs-forhold Strategisk styringsgrundlag; Gennemsigtighed omkring nøgle- processer – og identifikation af unødvendige processer Effektive processer; Optimering af ressourceudnyttelsen Optimeringer Tværfaglige og tværorganisatoriske, afkast inden for 18 måneder Omkostningsreduktion Mindre bureaukrati, automatisering, system support, og driftseffektivitet Salgsprocessen er et oplagt sted at starte... FORDI... IT, øko og lager mødtes i et fælles optimeringsmøde, og der var hurtigt forslag på bordet Hvis privatkunder sender “afsender betaler”, vil det betyde mindre administration i Øko og på havnene En forholdsvis simpel ide, men der er så ikke sket noget siden, da der ikke er nogen der driver det frem... Stamdata er et oplagt næste fokuspunkt... Vi bruger rigtig meget ressource på stamdata – leverandører, kunder, HR og øko data Leverandør data f.eks. bruges på havne, skibe, i administration osv., og der er pt. meget lidt ensartethed mellem formater og brugen heraf Vi er igang med kundedata, men det er stadig suboptimering Standardisering Ensrettede arbejdsgange, gennemskuelige eskalationsveje og kanalisering af ændringsforslag Total løsninger A-Å processer, ingen suboptimering

Hvordan skal det introduceres? Udvidelse af eksisterende proces- tankegang Få de rigtige folk identificeret, og få dem med i bussen Arbejd Bottom-Up med optimeringer, organiseret af en proces organisation Vi vælger 2 primære processer, og arbejder videre med dem... Der skal buy-in i hele ledergruppen – Topledelsen er styregruppe Procesejer skal identifceres i de primære aktiviteter BPM skal ind under huden. Procesejerne skal trænes og se værdien Proceseksperter skal findes og igen skal der træning til Der skal identificeres Quick- Wins, som kan implementeres i løbet af de første 12 måneder Flyt det med de 2 op til I starten

Måling af procesoptimering Value Stream Mapping – teknik til at kortlægge tidsforbrug Skelner mellem reel sagsbehandling/udført arbejde, ventetid og total procestid Sammenligning af tidsforbrug i AS-IS og TO-BE giver estimat for besparelse

Øvelse: Tegn en AS-IS proces Gå sammen i grupper på fire fra forskellige organisationer, og tegn en as-is proces som én af deltagerne har kendskab til

Procesoptimering Ligesom til modellering findes der mange teknikker til optimering af processer LEAN Six Sigma TQM Kaizen BPR Forbedring vs. innovation

Øvelse: Tegn en TO-BE proces Gå sammen i grupper på fire fra forskellige organisationer, og tegn en to-be proces med udgangspunkt i as-is processen.

Opsamling på BPM Hvorfor BPM Værdien af AS-IS Hvad skal der til for at komme frem til TO-BE Hvorfor BPM før ERP

What’s next, Doc? Spændende og vedkommende emner for de første par netværksmøder: