Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Oplæg om skolereform på Kalbyrisskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
En Ny Folkeskole fra 1. august 2014
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen – og vejen dertil…
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Skolereformen på Søndersøskolen
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Skolereform. Ambitionerne i folkeskoleaftalen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen Malling Skole - så langt er vi nu 14. maj 2014.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Præsentationens transcript:

Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens fællesmøde for alle Forår: Lokalt arbejde på skolen I dag Skolereformen: Hvad vi kommer vi til at mærke mest?

Indledende - Udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Mindske betydningen af social baggrund Respekt for professionel viden og praksis Længere og mere varieret skoledag Kompetenceløft af lærere, pædagoger, skoleledere Få klare mål og regelforenklinger

Længere skoledag - og kortere SFO-/klubtid Indskoling time mere Mellemtrin ½ time mere Udskoling time mere

Anderledes skoledag Indskoling Fag: 5 lektioner Understøttende uv: 1½ lektioner Pauser: 60 min Mellemtrin Fag: 6 lektioner Understøttende uv: 1 lektion Pauser: 75 min Udskoling Fag: 6½ lektioner Understøttende uv: 1 lektion Pauser: 75 min

Motion og bevægelse Svarende til 45 minutter om dagen ”skolelederen sikrer, at det sker” - som en del af fagopdelt undervisning - som en del af understøttende undervisning - som større og kontinuerlige aktiviteter f.eks. i samarbejde med foreninger Afgangsprøve i idræt

Styrket fremmedsprog Engelsk fra 1. klasse Vejledende timetal øget med 2 lektioner i alt Tysk/fransk fra 5. klasse Vejledende timetal øget med 1 lektion i alt Faget bliver obligatorisk på 5. og 6. årgang, men eleven kan fritages fra 7. årgang Et 3. fremmedsprog tilbydes som valgfag fra 7. klasse Skolen vælger selv sprog

Nyt fag: Håndværk & Design Nyt fagnavn: Madkundskab Samme samlede timetal: ca. 4 lektioner om ugen

Understøttende undervisning ”bruges til at arbejde med elementer, der har betydning for, at eleverne får mere ud af den fagopdelte undervisning” ”det er kommunens opgave at tilrettelægge personalesammensætningen” ”timerne til understøttende undervisning kan af kommunen og den enkelte skole konverteres til undervisningstimer i fagene” Eksempler: Tid til mere varierede undervisningsformer Bevægelse Faglig fordybelse Træning i lektiecaféer & Understøttende læringsaktiviteter - trivsel, sociale kompetencer, alsidig udvikling, motivation

Faglige opprioriteringer Mere dansk Mere matematik Mere engelsk Mere tysk Mere idræt Mere musik Mere natur-teknik Mere valgfag

Lektiehjælp Del af den understøttende undervisning (?) Målrettes både de fagligt stærke og fagligt svage elever Indtil næste valg: ½ times tilbud om dagen i ydertimen, som kan fravælges

Skolebestyrelsen Mulighed for at tilbyde 2 pladser til yderligere repræsentanter for f.eks. erhvervsliv, lokale foreninger, ungdomsuddannelser Hvervet som forældrerepræsentant er ikke længere borgerligt ombud SFO-ens leder kan deltage i møderne, uden stemmeret