KANUKOKA Overordnet projektorganisation Overordnet tidsplan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Regionens opgaver Håndtering af jordforureningen
Advertisements

Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Strategi-dage for redaktion, kursusudvalg, webmaster og bestyrelsen Kolding torsdag og fredag den 13/ Fagforum for Børnefysioterapi som specialebærende.
8. december 2010 på Egegård Skole
November 2013 KANUKOKA Ældre Seminar 1 Arbejdet med de ældre Omsorgsarbejdet Generelt.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Frøslev-Padborg skole
UDVALG FOR BYGGEPROCESSER 27. AUGUST NØGLETAL.
1 Erfaringer med at indtænke handicapaspektet i sagsfremstillinger v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Udviklingsplaner Sønderborg
Date :31 1.
Kommunalreformen. En dansk status
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Kommunernes nye opgaver
1-01. Kurser for tillidsrepræsentanter Modul 3 Kommunalreformen: Del 1: Nye kommunale strukturer – DSI og kommunalreformen – opgaver i 2006 Kommunen:
Randers Kommune, Den tværgående rådgivningsenhed – Børn og Ungeområdet Struktur i 3 distrikter Baggrund for arbejdet med afklaring af strukturen for den.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Mål og vision for projekt ”borgerservice”
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Kastrup Rotary Klub Præsentation af bestyrelsen for
Kommunalreformen VEU som brobygger
Skolebestyrelsesarbejdet. Dagsorden for den 10. April Skolebestyrelsen på et overordnet plan Procedure omkring valgprocessen Hvad er så Skolebestyrelsen.
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Styring af styregrupper
Etablering af et sønderjysk beredskabssamarbejde Velkommen til: Repræsentanter fra Sønderjysk Frivillige Brandværnsforbund Repræsentanter fra Beredskabsforbundet.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
2-01.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Den demografiske trussel -et drama i 3 akter 2. februar 2006 Bjarne Laursen CUF/Registerprogrammet.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Grunde til at jeg elsker dig
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Den røde tråd fra vision til handling
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Hvor mange ældrerådsmedlemmer 13 medlemmer Ældrerådet.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Tidsplan for implementeringsunderstøttende aktiviteter vedr
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Sundhedsaftale
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Fremtidig driftsorganisation for psykiatrien i Region Syddanmark
Præsentationens transcript:

KANUKOKA Overordnet projektorganisation Overordnet tidsplan Fagspecifikke arbejdsgrupper

Information og vejledning i form af: 1) Tids- og procesplan 2) Strukturnyt 3) Vejledninger 4) Beregninger 5) Juridiske vurderinger

KANUKOKAs Strukturnyt. Hvad, form, formål. Dobbeltsproget nyhedsbrev til offentligheden. Redskab til formidling af fakta samt debatoplæg. Åbenhed og debatskabende.

KANUKOKAs vejledninger Indhold, formål. Vejledning i håndtering af administrative opgaver og processer -Ex. Etablering af kommunale projektorganisationer -Ex. Udpegning af opgaver der skal/kan serviceharmoniseres i forbindelse med en kommunesammenlægning. Lette arbejdet.

KANUKOKAs projektorganisation 3 Niveauer: Særligt udvalg Administrativ styregruppe Fagspecifikke arbejdsgrupper

KANUKOKA’s organisering af reformarbejdet Det særlige udvalg (politisk) Administrativ styregruppe Sekretariat Dataindsamling Vejledningsmateriale Information Arbejdsgruppe Arbejdsgruppe Arbejdsgruppe Arbejdsgruppe Arbejdsgruppe

Det særlige udvalg. (Politisk styregruppe) Hvad, hvem, formål. Særligt udvalg nedsat med hjemmel i vedtægternes § 10. KANUKOKAs bestyrelse, 4 borgmestre samt to tilforordnede. Varetagelse af kommunernes politiske interesser i forbindelse med strukturreformen.

Den administrative styregruppe. Hvad, hvem. Administrativ styring af projektorganisationen. - Formand Martha Labansen, Direktør KANUKOKA - Kim Hvistendahl, Adm. Direktør i Nuuk - Henrik Rafn, Kommunaldirektør i Ilulissat - Frank Jørgensen, Kommunaldirektør i Nanortalik - Paneeraq Olsen, Kommunaldirektør i Sisimiut

Arbejdsgrupper. Hvad, hvem, formål. Påtænkt 9 i alt. Fagspecifikke arbejdsgrupper. Nøglepersoner fra kommunerne og repræsentanter fra KANUKOKA. Igangværende: Lokaldemokrati og styreformer. Socialområdet Børn- og ungeområdet Teknik- og miljøområdet Tids-/ procesplan og økonomi Inkasso

Arbejdsgrupperne Kommissorium for Socialområdet - Kommissorium for Teknik- og Miljøområdet - Kommissorium for Børne- og Ungeområdet - Kommissorium for IT området - Kommissorium for inkasso området - Kommissorium for tids-/procesplan og økonomi

Status for arbejdet Arbejdsgrupperne er nu færdig med de første 4 punkter i kommissorierne: Udarbejde vejledninger/manualer til udligning af serviceniveauer, arbejdsformer og sagsbehandlingspraksis. KANUKOKA har i samarbejde med arbejdsgrupperne udarbejdet vejledningsmaterialer (tjekliste) for: - Socialområdet - Teknik- og Miljøområdet - Børne- og ungeområdet Vejledningsmaterialet er overordnet opbygget i overensstemmelse med kontoplanens række-følgeangivelse.

Status for arbejdet (side 2) Arbejdsgruppernes medlemmer har enkeltvis gennemgået vejledningsmaterialet og fremkommet med kommentarer, tilføjelser eller ændringsforslag til hver enkelt konto område. Der er udarbejdet under bilag med faktuelle oplysninger på de vigtigste fagområder. Vejledningsmaterialerne er sendt til høring i Landsstyrets Sekretariat. Vejledningsmaterialerne vil være offentlig tilgængelig for kommunerne primo februar 2007.

Tids- og procesplanen 31/12-2006 Forår 2007 Febr. 2008 1. maj 2008 Deadline for kommunerne vedr. ønsker om fremtidig struktur Det nye kommunekort fastlægges Valg til Overgangsudvalg Overgangsudvalget tiltræder. De siddende kommunalbestyrelser fortsætter 1 år endnu De nye kommuner træder i kraft. Over- gangsudvalg bliver ny kommunalbestyrelse

Tids- og procesplanen Struktur: 3 spor for P: Overordnede politiske beslutninger: -Ex. Beslutning om hvilke kommuner der sammenlægges A: Administrative opgaver forud for overgangsudvalgenes tiltrædelse. -Ex. Etablering af kommunale projektorganisationer, serviceharmonisering O: Opgaver for overgangsudvalgene. -Ex. Beslutning om nye serviceniveauer, ny kommunal organisation mv.

Arbejdet med strukturreformen kan deles i fire faser: Afklaringsfasen Tidsrummet fra offentliggørelsen af Strukturudvalgets betænkning til det er formelt afgjort, hvilke kommuner der skal lægges sammen.  Planlægningsfasen Fra beslutning om sammenlægning til Overgangsudvalget er valgt og tiltrådt. 

Beslutningsfasen Fra Overgangsudvalget tiltræder til den ny kommune formelt er trådt i kraft.  Gennemførelsesfasen Den første valgperiode for den nye kommune, hvor der skal ske en overførsel af opgaver fra Hjemmestyret og hvor  kommunen grundlæggende fungerer, men stadig skal finde sin form. Yderligere oplysninger om denne fase vil blive tilføjet i kalenderen, efterhånden som der sker afklaring om forudsætningerne. 

Hvilke opgaver står kommunerne overfor lige nu. Etablering af kommunale projekt- organisationer. Etablering af tværkommunale samar- bejdsudvalg 3. Formulering af fælles visioner 4. Serviceharmonisering.

Serviceharmonisering Hvad og hvorfor. Harmonisering af den service borgerne modtager i de enkelte kommuner Ex: tildelt tid til hjemmehjælp, takster for børnehave Begrundet i lighedsprincippet – borgerne skal behandles ens i forskellige dele af kommunen Udarbejdes af de kommunale projektorganisationer som oplæg til de kommende overgangsudvalg

Serviceharmonisering. Hvad skal harmoniseres? Service, takster og ydelsers hjemmelsgrundlag: 3 forskellige hjemmelsgrundlag ligger til grund for serviceharmoniseringen: Lovbunden uden skøn Lovbunden med skøn Ikke lovbunden

Serviceharmonisering. Behovet for harmonisering kan opdeles i følgende 3 niveauer: Områder der skal harmoniseres. Områder der kan harmoniseres. Områder der alene kræver administrativ tilpasning. Ex. udformning af kompetence- og procedure-planer.

Serviceharmonisering Områder der skal harmoniseres: Socialområdet Børne- og ungeområdet - Virksomhedsrevalidering - Udgift til fripladser på daginstitutions- - Uddannelsesrevalidering området - Førtidspension - Udgifter til familiebehandling - Offentlig hjælp – Skattepligtig - Udgifter til skoleområdet - Offentlig hjælp – Ikke skattepligtig - Tilskud til fritidsvirksomhed og kulturelle - Boligsikring formål. - Alderspension, grundbeløb + tillæg - Hjemmehjælp - Hjælp til handicappede børn - Ydelse af hjælpemidler (Ældre, handicappede m.v.) - Hjælp til hjemmeboende handicappede voksne - Aktiviteter for handicappede - Ydelse af alkoholbehandling

Serviceharmonisering – hvad nu? Målet med at foretage beregninger af serviceniveau for samtlige kommuner er opgivet, da det ikke har kunne lade sig gøre at få aktivitets tal fra kommunerne (takster, antal bruger, normeringer) Tidsplan for færdiggørelse af servicemateriale rykket fra ultimo maj til primo februar KANUKOKA vil i stedet levere bistand til kommunernes projektgrupper

Hvad kan Struktursekretariatet hjælpe med? Juridiske vejledninger Beregninger af serviceniveauer når kommunerne har indsamlet aktivitets tal Undervisning af kommunernes projektgrupper Proceskonsulenter ifb. med fælles arrangementer

Model 1 Regional centralisering POLITIKERE/FORVALTNING Centralt: Museumsfaglig leder/museumskoordinator Sikkerhed-kvalitessikring-vandreuddstillinger LOKALT: -bredt fagligt spektrum -speciale i områdets særpræg kostoder Midt Nuuk-Øst Syd Samarbejde - udbygget-styrke museer Koordinering - undersøgelser-museumsfaglig arbejde rådgivning- specialisering af enkelte museer i "kommunerne"- To typer museer: 1. Museer med museumsfaglig personale 2. Museer uden museumsfaglig personale

Museumsfaglig personale Undersøgelser/Forskning Model 2 Centre: Ilulissat Sisimiut Qaqortoq: Administration Museumsfaglig personale Undersøgelser/Forskning Nuuk: Ny struktur FLYTNING AF FAGLIG PERSONALE NYANSÆTTELSER

Fælleskommunal museum -2-3 faglige inspektører -Administrator -2-3 faglige inspektører -2 museumsassistenter -2x½ formidlere -½ kontor - bygningsansvarlig -rengøring -sommerkostoder Lokal museum Specialmuseum Fælleskommunal museum Lokalmuseum Specialmuseum