Organisatorisk brugerinddragelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Finsenscentret den 25. marts 2014
Advertisements

National kortlægning og tema om Brugerstyret kontakt
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Kandidaten i klinisk praksis
Region Hovedstadens Inspirationsseminar 30. april 2014 Din Gode Udskrivning i psykiatrien – et samarbejde mellem tidl. patienter, pårørende og medarbejdere.
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
KAN MAN VÆKSTE PÅ DET SPECIALISEREDE SOCIALOMRÅDE MED RESPEKT FOR KVALITET OG SAMARBEJDE?
Erfaringer med at være patientrepræsentant
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Sundhedsaftalen fra ord til handling
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Fælles beslutningstagning inspiration til konkrete måder at praktisere brugerinddragelse Inspirationsdag arrangeret af Enhed for Brugerundersøgelser 4.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
brugerinddragelse i sundhedsvæsenet
Metoder og Status i Danmark
Date :31 1.
feedbackmøder - En systematisk tilgang til patientinvolvering
Patientens krav til sundhedsvæsenet
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Klinisk etiske komiteer Temadag Vibeke Krøll Aarhus Universitetshospital Hospitalsledelsen.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
ICF Rønnegården i Gørløse i Nordsjælland.
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Karen Marie Dalgaard & Jeanette Bech Kræftstyregruppen DASYS temamøde 13. november 2008 Historisk rids Kommissorium for Den Nationale Kræftstyregruppe.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Brugerinddragelse og palliation
Patienten i centrum for den bedste europæiske behandling Morten Freil Direktør
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
brugerinddragelse i Danmark
”De bedste arbejdspladser” kan rekruttere, fastholde og kompetenceudvikle tilfredse medarbejdere – men hvordan? Personalepolitisk Messe 2010 – Bella Center.
Videnscenter for Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet Etableret i 2011 støtte af Trygfonden Indsamle, bearbejde og formidle viden om brugerinddragelse i.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Rehabilitering Samordningsudvalgsmøde
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Evaluering af innovation En grønspættebog Hjælp! Jeg skal evaluere et innovativt tiltag! COI-konference 19. november 2015 Professor Peter Dahler-Larsen.
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Kvalitet i plejen.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Hvorfor brugerinddragelse ? Hvad og hvordan ?
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Kort om ”Uddannelse af servicepersonalet til Serviceassistenter” i region Sjælland D. 8. marts
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Præsentationens transcript:

Organisatorisk brugerinddragelse Planetree Line Hjøllund Pedersen Projektleder

vibis Videnscenter for brugerinddragelse i sundhedsvæsenet Etableret i 2011 støtte af Trygfonden Indsamle, bearbejde og formidle viden om brugerinddragelse i sundhedsvæsenet

Indhold Hvorfor brugerinddragelse? Hvordan kan brugerperspektivet inddrages i kvalitetsudvikling? Hvad kræver det af organisationen? Hvilke udfordringer og løsninger? Hvordan kan patienternes input konkret anvendes?

Hvorfor brugerinddragelse?

Niveauer af brugerinddragelse? Hvem er brugerne? Hvad er brugerinddragelse? Patienten i eget forløb – individuel Pårørende – individuel Patient- og pårørende i kvalitetsudvikling – organisatorisk Brugerinddragelse i forskning

Patienters viden nødvendig Komplekse forløb Opbygger erfaringer og viden Patientens viden og ressourcer har betydning for behandling Kræver nye samarbejdsformer

Hvorfor brugerinddragelse Professionelles viden Patienters viden Diagnose Erfaringer med sygdom Sygdoms årsag Sociale omstændigheder Prognose Holdning til risici Behandlingsmuligheder Værdier Mulige outcomes Præferencer Forskellig og nødvendig viden Angela Coulter et al, 2011: Making shared decision-making a reality. Kings Fund

Effekter af inddragelse Bedre fagligt outcome Bedre livskvalitet Følger behandlingsplaner bedre Oplever færre fejl Bruger sundhedsvæsenet mindre Mere patientcentrede rammer Coulter, 2012 Sundhedsstyrelsen, 2007 MTV, hjerneskaderehabilitering, 2012

Målet afgørende for indsats Mål med indsats Eksempler på metoder Bedre beslutninger om behandling Fælles beslutningstagen Behandling på patientens præmisser Brugerstyret behandling Øget egenomsorg Patientuddannelse Læring i afdelingen Dialogmøder og fokusgruppeinterview Bedre organisering i sundhedsvæsenet Anvendelse af rapportering UTH, LUP m.v. Bedre lovgivning Patientrepræsentation Støtte til den pårørende Systematiske samtaler mhp at afdække pårørendes situation og behov Pårørende som støtte for patient Information, uddannelse Individuel Organisatorisk Pårørende

Hvordan kan brugerperspektivet inddrages i kvalitetsudvikling?

Hvad er Organisatorisk inddragelse? Inddragelse af brugere og repræsentativ viden om brugerperspektivet i beslutningsprocesser af betydning for organisering, udvikling og evaluering af sundhedsvæsenet Danske Patienter (2010). Model for brugerinddragelse. Danske Patienter

Forskellige perspektiver Effekt Prognose Medicin ……. Faglig Løsninger Organisatorisk Patient Økonomi Arbejdsplads Samarbejde …….. Erfaringer Livssituation Præferencer …….

Organisatorisk brugerinddragelse ViBIS, 2013

Eksempel – kræftrehabiliteringscenter Viden anvendes til udvikling af et kræftrehabiliteringscenter Repræsentation: Brugerråd påpeger problematikker og kommer med anbefalinger Afdækning af brugerperspektiver: Interview afholdes løbende for at sikre, at centeret matcher brugernes ønsker og behov Procesevaluering: Interview og observationer af, hvordan patientperspektivet afspejles i de beslutninger, der er truffet

organisatorisk brugerinddragelse Informanter Sparringspartnere Passiv/aktiv inddragelse Forudsætning for individuel inddragelse UTH Arbejds- grupper Dialog- møder Brugerråd LUP

Hvad kræver det af organisationen?

Organisatorisk inddragelse Identificer indsatsområder (LUP, Patientrapporterede UTH) Indsats - politikudvikling, kvalitets- og organisationsudvikling, forskning Rekrutter - afhængig af indsats Træning af patienter og sundhedsprofessionelle Træning i ledelse af og forberedelse af inddragelsesprocesser Evaluering (Proces, resultat, impact)

Hvem kan repræsentere patienterne Afhænger af den konkrete situation Erfaringer fra et specifikt sygdomsforløb Erfaringer fra hverdagen med syg pårørende Generelt kendskab til patientforhold og interessevaretagelse

Patientrepræsentanter hvor? En fast del af alle initiativer og beslutningsprocesser i sundhedsvæsenet Nationalt, regionalt og lokalt Råd, udvalg, projektgrupper (styregrupper, arbejdsgrupper m.v.) Andre måder at fremkomme med meninger Brugerundersøgelser Brugerpaneler Repræsenterer andre Repræsenterer sig selv

Forberedelse i organisationen Hvorfor skal brugere inddrages? Er niveauet for inddragelse tilstrækkeligt? Uddannelse af både patienter og personale? Hvordan sikres, evalueres og synliggøres merværdien af inddragelse? Danske Patienter & Danske Regioner. Håndbog for patientrepræsentanter, 2011 Danske Patienter. Model for patientrepræsentation, 2009 Nationalt samarbejdsforum for sundhedsforskning. Sundhedsforskning – et samarbejde mellem forskere og brugere, 2012

Udfordringer og løsninger?

Lovgivning § 4 ”Regioner og kommuner skal i et samspil med de statslige myndigheder og i dialog med brugerne sikre en stadig udvikling af kvaliteten og en effektiv ressourceudnyttelse i sundhedsvæsenet gennem uddannelse, forskning, planlægning og samarbejde mv.”

Udfordringer og løsninger Fælles vidensudvikling og formidling Metodeudvikling Systematisk implementering Uddannelse Ledelsesmæssig opbakning Politisk prioritering Forpligtigelse Kultur

Hvordan kan patienternes input konkret anvendes?

National kortlægning

kortlægning Organisatorisk patienter/pårørende ViBIS 2012

Eksempler fra kortlægningen Brugerdeltagelse i Klinisk Etisk Komité og Komité om tvang Brugerinddragelse i indretning af akut modtagerafsnit Patientråd som afholder kontinuerlige møder og giver forslag og sparring til personalet Fokusgruppeinterview. Afdelingen benytter resultaterne til at afdække, hvilke tiltag der skal iværksættes med henblik på kvalitetsudvikling på specifikke områder ViBIS 2012

Eksempler fra kortlægningen Fokusgruppeinterviews i medicinsk afdeling til at afdække, hvad brugeren vil involveres i Brugerinddragelse i udarbejdelse af strategi for brugerinvolvering i afdeling Brugerdeltagelse i recovery arbejdsgruppe, som har til formål at udvikle og implementere en recovery-tilgang i centret ViBIS 2012

God arbejdslyst! VIBIS.DK Kontakt: lip@vibis.dk