Organisatorisk brugerinddragelse Planetree Line Hjøllund Pedersen Projektleder
vibis Videnscenter for brugerinddragelse i sundhedsvæsenet Etableret i 2011 støtte af Trygfonden Indsamle, bearbejde og formidle viden om brugerinddragelse i sundhedsvæsenet
Indhold Hvorfor brugerinddragelse? Hvordan kan brugerperspektivet inddrages i kvalitetsudvikling? Hvad kræver det af organisationen? Hvilke udfordringer og løsninger? Hvordan kan patienternes input konkret anvendes?
Hvorfor brugerinddragelse?
Niveauer af brugerinddragelse? Hvem er brugerne? Hvad er brugerinddragelse? Patienten i eget forløb – individuel Pårørende – individuel Patient- og pårørende i kvalitetsudvikling – organisatorisk Brugerinddragelse i forskning
Patienters viden nødvendig Komplekse forløb Opbygger erfaringer og viden Patientens viden og ressourcer har betydning for behandling Kræver nye samarbejdsformer
Hvorfor brugerinddragelse Professionelles viden Patienters viden Diagnose Erfaringer med sygdom Sygdoms årsag Sociale omstændigheder Prognose Holdning til risici Behandlingsmuligheder Værdier Mulige outcomes Præferencer Forskellig og nødvendig viden Angela Coulter et al, 2011: Making shared decision-making a reality. Kings Fund
Effekter af inddragelse Bedre fagligt outcome Bedre livskvalitet Følger behandlingsplaner bedre Oplever færre fejl Bruger sundhedsvæsenet mindre Mere patientcentrede rammer Coulter, 2012 Sundhedsstyrelsen, 2007 MTV, hjerneskaderehabilitering, 2012
Målet afgørende for indsats Mål med indsats Eksempler på metoder Bedre beslutninger om behandling Fælles beslutningstagen Behandling på patientens præmisser Brugerstyret behandling Øget egenomsorg Patientuddannelse Læring i afdelingen Dialogmøder og fokusgruppeinterview Bedre organisering i sundhedsvæsenet Anvendelse af rapportering UTH, LUP m.v. Bedre lovgivning Patientrepræsentation Støtte til den pårørende Systematiske samtaler mhp at afdække pårørendes situation og behov Pårørende som støtte for patient Information, uddannelse Individuel Organisatorisk Pårørende
Hvordan kan brugerperspektivet inddrages i kvalitetsudvikling?
Hvad er Organisatorisk inddragelse? Inddragelse af brugere og repræsentativ viden om brugerperspektivet i beslutningsprocesser af betydning for organisering, udvikling og evaluering af sundhedsvæsenet Danske Patienter (2010). Model for brugerinddragelse. Danske Patienter
Forskellige perspektiver Effekt Prognose Medicin ……. Faglig Løsninger Organisatorisk Patient Økonomi Arbejdsplads Samarbejde …….. Erfaringer Livssituation Præferencer …….
Organisatorisk brugerinddragelse ViBIS, 2013
Eksempel – kræftrehabiliteringscenter Viden anvendes til udvikling af et kræftrehabiliteringscenter Repræsentation: Brugerråd påpeger problematikker og kommer med anbefalinger Afdækning af brugerperspektiver: Interview afholdes løbende for at sikre, at centeret matcher brugernes ønsker og behov Procesevaluering: Interview og observationer af, hvordan patientperspektivet afspejles i de beslutninger, der er truffet
organisatorisk brugerinddragelse Informanter Sparringspartnere Passiv/aktiv inddragelse Forudsætning for individuel inddragelse UTH Arbejds- grupper Dialog- møder Brugerråd LUP
Hvad kræver det af organisationen?
Organisatorisk inddragelse Identificer indsatsområder (LUP, Patientrapporterede UTH) Indsats - politikudvikling, kvalitets- og organisationsudvikling, forskning Rekrutter - afhængig af indsats Træning af patienter og sundhedsprofessionelle Træning i ledelse af og forberedelse af inddragelsesprocesser Evaluering (Proces, resultat, impact)
Hvem kan repræsentere patienterne Afhænger af den konkrete situation Erfaringer fra et specifikt sygdomsforløb Erfaringer fra hverdagen med syg pårørende Generelt kendskab til patientforhold og interessevaretagelse
Patientrepræsentanter hvor? En fast del af alle initiativer og beslutningsprocesser i sundhedsvæsenet Nationalt, regionalt og lokalt Råd, udvalg, projektgrupper (styregrupper, arbejdsgrupper m.v.) Andre måder at fremkomme med meninger Brugerundersøgelser Brugerpaneler Repræsenterer andre Repræsenterer sig selv
Forberedelse i organisationen Hvorfor skal brugere inddrages? Er niveauet for inddragelse tilstrækkeligt? Uddannelse af både patienter og personale? Hvordan sikres, evalueres og synliggøres merværdien af inddragelse? Danske Patienter & Danske Regioner. Håndbog for patientrepræsentanter, 2011 Danske Patienter. Model for patientrepræsentation, 2009 Nationalt samarbejdsforum for sundhedsforskning. Sundhedsforskning – et samarbejde mellem forskere og brugere, 2012
Udfordringer og løsninger?
Lovgivning § 4 ”Regioner og kommuner skal i et samspil med de statslige myndigheder og i dialog med brugerne sikre en stadig udvikling af kvaliteten og en effektiv ressourceudnyttelse i sundhedsvæsenet gennem uddannelse, forskning, planlægning og samarbejde mv.”
Udfordringer og løsninger Fælles vidensudvikling og formidling Metodeudvikling Systematisk implementering Uddannelse Ledelsesmæssig opbakning Politisk prioritering Forpligtigelse Kultur
Hvordan kan patienternes input konkret anvendes?
National kortlægning
kortlægning Organisatorisk patienter/pårørende ViBIS 2012
Eksempler fra kortlægningen Brugerdeltagelse i Klinisk Etisk Komité og Komité om tvang Brugerinddragelse i indretning af akut modtagerafsnit Patientråd som afholder kontinuerlige møder og giver forslag og sparring til personalet Fokusgruppeinterview. Afdelingen benytter resultaterne til at afdække, hvilke tiltag der skal iværksættes med henblik på kvalitetsudvikling på specifikke områder ViBIS 2012
Eksempler fra kortlægningen Fokusgruppeinterviews i medicinsk afdeling til at afdække, hvad brugeren vil involveres i Brugerinddragelse i udarbejdelse af strategi for brugerinvolvering i afdeling Brugerdeltagelse i recovery arbejdsgruppe, som har til formål at udvikle og implementere en recovery-tilgang i centret ViBIS 2012
God arbejdslyst! VIBIS.DK Kontakt: lip@vibis.dk