Demografidebat Roslev 21. maj 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Informationsmøde på Lindebjergskolen
8. december 2010 på Egegård Skole
Forældremøde på Stestrup Skole
(Rullende) Indskoling
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Folkeskole-reformen August 2014.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til valgmøde
Lokalområde 4 På skolerne i lokalområde 4 foregår der høj grad af forandring og udvikling, som er med til at sikre, at alle skoler fungerer optimalt i.
Fælles forældremøde Thurø
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Velkommen til fyraftensmøde Dalgas- og Rønbjergafdelingen.
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
Folkeskolereformens betydning og udfordringer for pædagogfaget og fritidsområdet.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Temamøde 5 – vurdering af modellerne.
Lokalområde 5 Med venlig hilsen Dagplejen Daginstitutionen Tumlegården Børnehaven Grankoglen Vestsalling Skole og Dagtilbud.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Børnehavens og skolens samarbejde er godt.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Dialogmøde 17. januar 2011.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Præsentation af forårs-sfo
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
T INDERHØJ SKOLE SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING 2014/
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Skolefællesskaber og økonomi ”Ved etablering af 9 skolefællesskaber vil der i skoleåret 2020/2021 ved en optimalt udnyttet klassefordeling være mulighed.
Orientering om proces for tilpasning og ændret organisering af dagtilbuddene Elsted og Lystrup.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Principper for ressourcefordeling for folkeskoleområdet
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Skoleindskrivningsmøde
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Demografidebat Roslev 21. maj 2013

Brårup skole 796 elever 41.000 kr. Rønbjerg afdelingen 58 elever 67.000 kr. Dalgas afdelingen 141 elever 66.000 kr. ???????

Kvalitet for eleverne Livsduelige Fungerer fagligt som socialt Udnytte den enkeltes potentiale Viden som kan bruges i det virkelige liv Godt samarbejde i distrikt 2

Kvalitet i undervisningen Lærernes kompetencer Faglig sparring og fællesskaber Teamsamarbejde Specialpædagogisk ekspertise Samlæsning?? Differentiering

Brårup Forslag 1: Rønbjerg afdelingen flyttes til Ådalskolens Dalgas afdelingen. Fordele: • Større klassekvotienter på Ådalskolen. • Rønbjerg skole kan afvikles/sælges. • Bedre udnyttelse af Ådalskolens lokaler. • Større muligheder for vidensdeling mellem lærerne, samt samarbejde. • Mindre sammenlæsning. • Besparelse af grundtildelingen, drift og ledelsestid. • Ulempe: • Transport udgifter.

Brårup Forslag 2: Rønbjerg afdelingen nedlægges og eleverne flyttes til enten Brårup skole eller Ådalskolen. Forældrene vælger selv – frit skolevalg. Fordele: • Rønbjerg skole kan afvikles/sælges. • Bedre udnyttelse af Ådalskolens lokaler. • Større muligheder for vidensdeling mellem lærerne, samt samarbejde. • Mindre sammenlæsning. • Besparelse af grundtildelingen, drift og ledelsestid. • Brårup skole får tidligere kendskab til eleverne, der kommer i overbygningen. Mulighed for den ”røde tråd”. Ulempe: • Transport udgifter. Ådalskolen vil have større gavn af eleverne fra Rønbjerg, end Brårup skole. Derfor anbefaler vi forslag nummer 1.

Brårup Forslag 3: Der bygges en ny skole med plads til ca. 1000 elever i distrikt 2. Fordele: • Tidsvarende lokaler. • Mulighed for bygninger der er optimale i forhold til den nye reform – Heldagsskole. • Alle elever og personale på en skole. • En ledelse. • Besparelse på vedligehold af ældre bygninger. Ulemper: • Stor økonomisk udskrivning til en helt ny skole. • 3 tomme skoler, der skal sælges eller anvendes til andet formål. • Finde grunden til den nye skole. • Ingen tunnel under Sønder boulevard. • Transport udgifter. • Der vil gå lang tid, før man vil se besparelserne på området.

Brårup Forslag 4: Førskole Kommende børn til 0. klasse starter på BFC efter årsskiftet i det år hvor de n skal starte i skole. Dagsprogram. Kl. 06.15 - 08.00: Almindelig morgenpasning sammen med de øvrige børn. Kl. 08.00 - 13.45 (sluttidspunkt afhænger af skoledagen længde): Pædagogiske/læringsorienterede aktiviteter både inde og ude. Kl. 13.45 - 17.00 (starttidspunkt afhænger af skoledagen længde): Børnene deltager i de normale aktiviteter på BFC. Formål. Bedre og ”blødere” overgang fra Børnehave til skole og SFO. Tidligere fokus og start på læringsmæssige og pædagogiske aktiviteter. Fordele: • Billigere normering i SFO fremfor Børnehave. • Lavere normering i Børnehaverne fordi børnene starter tidligere i SFO. Ulemper • Højere takst i SFO. • Evt. omgængere.

Ådalskolen 1) Skoledistrikt 2 og 6 ændres. Hvidbjerg Skole nedlægges og elever flyttes til Rønbjerg.: Fordele: • Børnenes børnehavegang og skolegang bliver tilknyttet ét distrikt – 2. • Ved at samle børnene støttes lokalområderne. Hvidbjerg og Rønbjerg benytter hinandens fritidstilbud og har et mindre samarbejde. • Den samlede gruppe af skolebørn stabiliseres på et fornuftigt niveau jf demografimateriale og virker som en langtidsholdbar løsning. (17-19 elever pr årgang) • En bygningsmasse (Hvidbjerg skole vil kunne afvikles) • Personalegruppen øges – mere stabilitet/ fleksibilitet og faglighed. • Ved udvidelse af Herningvej til motortrafikvej, vil Rønbjerg (Skive Kommune) øge attraktiviteten for at pendlere (potentielle børnefamilier) til Herning/ Holstebro vil bosætte sig i fx Rønbjerg/ Estvad. (dvs. øge skatteindtægt)

Ådalskolen Ulemper: Der vil være øgede skolebustransportudgifter. Der kan være behov for en mindre om-/ eller tilbygning (sfo-facilitet) 1.1)Rønbjerg børnehave nedlægges og børnene flyttes til Hvidbjerg Børnehave. Fordele: Børnegruppen øges – mere stabilitet Personalegruppen øges – mere stabilitet/ fleksibilitet og faglighed Mulighed 1) flytte børnene i eksisterende børnehave i Hvidbjerg – god facilitet. Mulighed 2) flytte børnehaven i Hvidbjerg til nuværende skole i Hvidbjerg. Skolebygningen vil stadigvæk kunne benyttes af et aktivt lokalsamfund. (eftersom bygningen ikke behøves afviklet) Nuværende børnehave i Hvidbjerg kan måske bedre sælges dvs. mulig kommunal fortjeneste frem for udgift til nedrivning Børnegruppen i lokalområdet (Rønbjerg-Hvidbjerg) bliver samlet – lokalområdet styrket.

Ådalskolen En bygningsmasse (Rønbjerg børnehave vil kunne afvikles). Ulemper: • Børnefamilier (voksne og børn) får mere transporttid. • Plads? • Etableringsomkostninger/ renoveringer. • Arbejdet om samarbejde indskolingen og børnehaven imellem bliver besværliggjort. 1.2) Hvidbjerg børnehave nedlægges og børnene flyttes til Rønbjerg Børnehave. Fordele: • Børnegruppen øges – mere stabilitet. • Personalegruppen øges – mere stabilitet/ fleksibilitet og faglighed. • Flytte børnene i eksisterende børnehave i Rønbjerg – god facilitet. • Børnegruppen i lokalområdet (Rønbjerg-Hvidbjerg) bliver samlet – lokalområdet styrket. • En bygningsmasse (Hvidbjerg børnehave vil kunne afvikles).

Ådalskolen Ulemper: • Børnefamilier (voksne og børn) får mere transporttid. • Plads? • Etableringsomkostninger/ renoveringer. • Ved at hele børnegruppen flyttes til Rønbjerg – bliver Hvidbjerg fuldstændig nedprioriteret. Fritidslivet vil få det vanskeligt ift deres virke i nuværende eksisterende kommunale bygninger.

Ådalskolen 2) Ådalskolens Rønbjergafdeling nedlægges. Eleverne flyttes til Dalgasafdelingen Fordele: • En større og samlet personalegruppe, hvilket giver større alsidighed, mere faglig sparring samt udvidede faglige kompetencer. • Lettere at opretholde specialvejlederfunktioner så som bibliotekar, Akt-vejleder, IT- vejleder, læsevejleder mm. • Flere og mere tilgængelige samarbejdsmuligheder ift. kulturelle og idrætstilbud, andre skoler mm., hvis tanken om helhedskolen gennemføres. • Flere elever, hvilket øger den enkelte elev muligheder for at indgå i forskellige sociale sammenhænge. • Økonomiske besparelser, da der kun vil være en bygningsmasse, en SFO mm. • Ådalskolen vil kunne beholde de tosprogede elever i distriktet. De elever der i dag sendes til andre skoler pga. 30 % -reglen. Ulemper: • Rønbjerg afdelingens særdeles gode muligheder for at drive udeskole i kraft af dens placering ved skov, hede og sø går tabt. • Afdelingens end dog rigtig gode erfaringer med integration af elever med særlige behov mistes. • Rønbjerg mister en tryg og populær skole, der også fungerer som landsbyens samlingspunkt. Dette strider mod den kommunale prioritering med landsbyudviklingen i Rønbjerg. • Tallene i demografimaterialet viser at flere årgange på en samlet skole i Dalgas vil ligge lige omkring 30 elever, og dermed årgange med to små klasser. • Rønbjergeleverne får længere til skole og bliver afhængige af bustransport.

Ådalskolen 3) Nedlægge alle skoler i distrikt 2 Fordele: • Byg én stor skole til alle børn. • Flere elever og personale. • 3 bygninger kan afvikles. Ulemper: • Anlægsudgifter. • Øget transport med skolebus

Ådalskolen 4) Skovbrynet nedlægges. Elevgruppen flyttes til Dalgas Alle 22. Fordele: • Transportudgifter (Taxa) kan minimeres kraftigt. • Handicapområdet (6-18 år) samles ét sted. • Ekspertise på området samles. Personalegruppen øges – mere stabilitet/ fleksibilitet og faglighed. • I oplægget til ny folkeskolelov ønskes større samarbejde mellem pædagoger og lærer • Ved nedgang i børnetallet i Oasen eller klubben vil personalet lettere kunne glide over i en anden afdeling eller få deres timer fordelt på de to afdelinger. • Der kan spares en afdelingsleder. • Vi har den nødvendige bygningsmasse ledig, og der skal kun bruges få ressourcer til indretning. • Skovbrynet sælges og drift udgiften spares • Det bliver nemmere at samarbejde pædagoger og lærere imellem • Der er fordel ved denne placering ift. faciliteter som STU, Kulturcenteret mv. er i nærheden Ulemper: • Børnene oplever kun én fysisk ramme i deres skolealder frem til de er fyldt 18 år. • Normalområdet går pt til 6. klassetrin – de unge handicappede kan kun spejle sig i børn, som er meget yngre/ mindre end dem selv.

Ådalskolen 5) Fælles ledelse for skoler i lokalområde 2 Fordele: • Der kan spares en skoleleder • Samle administrationen Ulemper: • Der skal ansættes en afdelingsleder • Stor afstand til øverste leder • Går væk fra modellen i kommuner der har prøvet. • Kommunikationen/ samarbejdet mellem leder og medarbejdere vanskeliggøres • Der bliver kun ét skoletilbud i området og dermed ingen valgmulighed

Ådalskolen 6) En skole med flere bygninger Fordele: • Der spares en skoleleder • 0. - 6. klasser samles et sted • 7. – 8. - 9. klasser samles et sted. • Lærerne bliver specialiseret inden for deres område. Større faglighed. • Udnyttelse af fysiske rammer Ulemper: • Ansættelse af afdelingsleder • Transport for mange • Personalet kan blive faslåst • Der bliver kun ét skoletilbud i området og dermed ingen valgmulighed