Ny målbeskrivelse Hvorfor, hvordan og hvornår

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Journalaudit - en metode til kvalitetsudvikling i almen praksis
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Validering af spørgeskemaet til Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) November 2009 Evalueringskonsulent Mette Foged.
Se en eller flere af de sjove supervisionsvideoer her:
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Praksis Plus fortalt på 7 slides. Denne præsentation er målrettet alment praktiserende læger, som har overlevet de første år i praksis, og som nu leder.
Lederudvikling.
Praksis Plus fortalt på 7 slides. Denne præsentation er målrettet nynedsatte alment praktiserende læger, som har fundet sin drømmepraksis og finder processen.
Individuel uddannelsesplan
FASE 3 FRA UDDANNELSESLÆGE TIL SPECIALLÆGE
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Praktiske informationer A-(Å?) Tips 13 rigtige
Metoder til organisatorisk brugerinddragelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Lægens Uddannelsesbog
Praksis Plus fortalt på 7 slides. Denne præsentation er målrettet uddannelseslæger, som endnu ikke har fundet sin drømmepraksis og finder processen dertil.
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Organisationerne og hot topics i Almen Medicin 19 November 2012.
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
En integreret, rehabiliterings- og helhedsorienteret indsats i et dokumentations og evidensperspektiv Konference november 2012 Socialstyrelsen og SFI.
At udforske sin egen praksis
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Sprogpakken Praksisopgaven.
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Kodeks for offentlig topledelse
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
) Facilitatorordningen Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen & Tom Simonsen.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Lægedage Tutorlægekursus – bliv klar til de nye udfordringer!
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
Nationalt PKL seminar den 11. og 12. maj 2011 i Horsens
Skriftlig opgave. Evalueringsmetoden ” skriftlig opgave”: I hvilke sammenhænge er det relevant? Er der specialer hvor det indgår som en del af det daglige.
”Struktureret klinisk observation”
Tutordag i Holstebro 7/ Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Ny teknologi og samarbejde med praksissektoren
Målbeskrivelser Udpluk. Målbeskrivelse Klinisk basisuddannelse 8. Basislægen skal kunne modtage den akut syge patient og initiere relevant behandling/visitation.
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Specialerådet for Gynækologi og obstetrisk Kresten R. Petersen Ledende overlæge, dr. Med. Odense Universitetshospital Gynækologisk obstetrisk afdeling.
ADHD indsatsen i Region Sjælland Den 18.september 2012.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Behovet for at undervise personale i risikovurdering v/ Jan-Henrik Winsløv, psykolog & daglig leder Enhed for selvmordsforebyggelse, Psykiatrien, Region.
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin
ProfessionelP Specialernes Professionelle figur – Hvad er kompetencen og hvordan skal den kompetencevurderes.
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Almen medicinsk uddannelse
Uddannelsesgivende afdelinger
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Ny målbeskrivelse Hvorfor, hvordan og hvornår Roar Maagaard & Eva Schandorf Temadag 19.11.2012

Den nuværende målbeskrivelse Gik fra tid – til mål Velbeskrevet mål/kompetencer Lidt godkendelse En plan på en serviet Mål fordelt efterfølgende

Den nye målbeskrivelse - en laaaang proces…. Krav fra SST: Færre mål Kompetencevurdering Sygehus struktur ændringer: Centralisering Akut modtagelser? KBU Større lægepraksis/ Sundhedscentre

Processen 2003: 12 grupper af praktiserende læger registrerer, og man har møder med hvert sygehus speciale. 2003 -2010: systematisk indsamling af data, kommentar mm 2010 - 2012: Styregruppe med uddannelsesfolk Alle mål er gennemgået Sammenholdt med udenlandske målbeskrivelser Sammenholdt med ICPC koder Patientundersøgelse i 3 praksis Til høring hos PKL i sygehus specialerne Ny masterplan for speciale specifikke kurser Ny tutorvejledning Nye kompetencevurderings værktøjer

Styregruppen Niels Kristian Kjær, PKL region Syd Roar Maagaard, PKL region Nord Gunver Lillevang, PKL region Øst, Jesper Isaksen, Marianne Vedsted, kursusleder Marianne Hansen, Dorte Navntoft, FYAM Eva Schandorf, FYAM

Det nye….. 84 kompetencemål; mere ledelse og drift i fase 3, pakkeforløb Mere fokus på det akutte og intern medicin Mindre vægt på kirurgi Alle mål skal godkendes/underskrives i Almen praksis Kvalifikationskort til sygehus opholdene: Meget specifikke i forhold til hvad vi skal lære. Nye kompetencevurdering værktøjer; kun 1 til sygehusene Ønske om ny sammensætning af uddannelsesstillingerne, MEN: Fase 1 6-12 mdr Akut modtagelsen 3-6 mdr Intern medicin 9-12 mdr Pædiatri 6 mdr Gynækologi 3-4 mdr Psykiatri 3-4 mdr Fase 2 6 mdr Fase 3 12 mdr

Kvalifikationskortene – gyn/obs Patienten med udflåd, eller mistanke om seksuelt overført sygdom Udflåd, uretritsymptomer eller mulig eksposition for seksuelt overført sygdom. Kvinden med klimakterielle gener Udredningsprogram, vejlede og evt. behandle klimakterielle gener. Visitere prolaps af genitalia interna Graviditet, fødsel og puerperium Normalt svangerskab, svangreprofylaktiske undersøgelser. Koordinere samarbejdet, risikovurdere, tidlige graviditetskomplikationer Prævention og provokeret abort Vejlede om og ordinere prævention, Oplægge og fjerne spiral. Sterilisation, rådgive om medicinsk og kirurgisk abort. Støttesamtaler før og efter abort. Patienten med vaginal blødningsforstyrrelse Vurdere, diagnosticere og behandle kvinder med blødningsforstyrrelser. Kunne vejlede i, iværksætte og kontrollere hormonterapi, herunder hormonspiral. Gravide med normalt efterforløb, mastitis og absces. Rådgive kvinder, der har gravitetsønske og en kronisk sygdom. Uønsket barnløshed og igangsætte indledende undersøgelser. Kunne tage imod ved normale fødsler på hospital Patienten med seksuelle problemer Tale med/om, normale variationer eller sygelige tilstande og evt. anvise behandlingsmuligheder. Patienten med urologiske klager Urinvejssymptomer, inkontinens, væske/vandladningsskema, skifte uretral- og topkateter

Kvalifikationskort gyn/obs

Kompetencevurdering Hvert mål/kompetence SKAL vurderes/bedømmes Struktureret vejledersamtale Konsultationsskema – direkte observation 360 graders feedback Procedureskema – direkte observation Struktureret vejledersamtale med refleksion (eks. mindmap) Kvalifikationskort med journalaudit

Struktureret vejledersamtale - mindmap Inspiration til uddannelseslægen til skriftlige optegnelser • Hvilke aspekter har betydning og er væsentlig at tage med i overvejelserne? • Hvad fungerer godt? • Hvad fungerer mindre godt? • Hvad er specielt kendetegnede for situationen/problemstillingen? • Er der bestemte forudsætninger, organisatoriske eller personlige, som er afgørende i relation til håndteringen af denne type problemstilling? • Hvilken betydning har din egen indsats haft? • Hvad kunne du fremadrettet tænke dig at gøre anderledes? Spørgsmålene bør i hvert tilfælde tilpasses, så de kan relateres til den aktuelle problemstilling. Optegnelser kan være i form af tekst eller begrebskort/mindmap. Der bør afsættes god tid (dage til uger) til udarbejdelsen af de skriftlige optegnelser. Se eksempler på mindmap i separate filer; Skema E1 og Skema E2.

Mindmap, eksempel

Struktureret vejledersamtale - mindmap Nummer 81 Titel: Når professionalismen udfordres Mål: Kunne håndtere klagesager, herunder kunne reflektere over læringspotentialet i disse. Demonstrere evne til at indrømme og forklare fejl over for patienter og pårørende. Kunne demonstrere, hvordan fejl kan bidrage til læring. Kunne håndtere utilsigtede hændelser og egen suboptimale kompetenceniveau konstruktivt, herunder kunne iværksætte relevant opfølgning og indberetning. Kunne håndtere trusler. Have kendskab til de kollegiale netværk og evt. egen og andres benyttelse af disse. Kunne indgå i et sådant netværk, og udvise åbenhed overfor dialog og erfaringsudveksling..

Konsultationsskemaet Forklaring til skema Den uddannelsessøgende observeres udføre en konsultation, direkte eller optaget. Skemaet anvendes som et hjælpeværktøj til den feedback, der følger umiddelbart efter observationen. Som hjælp i vurderingen og feedback bruges VAS-skala (Visuel Analog Skala). Endelig godkendelse af kompetence sker ved struktureret vejledersamtale (Skema A). SKEMA

Tidsplan Møde mellem DSAM/FYAM/PLO og DR december 2012 Ny målbeskrivelse for I- og nye H-stillinger pr. 1.8 2013?