Modul 1: Virksomhedernes mindset i forhold til vækst

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederudvikling.
Advertisements

Økonomistyring og økonomiske modeller
Venedig – PID konference
Udgangspunkt 1) Hvorfor stagnerer udviklingen i virksomheder, der som udgangspunkt har vist så megen energi og dygtighed, at de har formået at etablere.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Ledelse af forandringer
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
It-ledelse for ikke-it-chefer
Udvikling og styring af en virksomhed
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Workshop den 4. november 2009 Jørgen Kroer og Thomas A. Rasmussen
MMV A/S MMV A/S.. TRE UDFORDRINGER FOR MMV VÆKST  AMBITIONER  AMBITIONER: Vækst er ikke vigtiste prioritet længere; stille succesfuld liv med mange.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Læringspunkter modul 1-5
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
JOBVÆKST Mariagerfjord Værktøj til analyse og formulering af Vækst/Forretningsstrategi.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
EKF'S EKSPORTAMBASSADØRPROGRAM / MAJ 2015 / SLIDE 1 Maj 2015 EKF's Eksportambassadørprogram Forsideslide, farvet eller med billede Indsæt billede: 1. Vælg.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Uddannelse i sygefraværshåndtering
SUF - gevinstrealisering
Styrk rådgivningen over for eksportkunderne
Skabelon Business Case
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Skabelon Business Case
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Strategieksekvering DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
[klik og indsæt kommunenavn]
Introduktion til Væksthuset KlimaKlar møde den
Virksomhedspulje til bedre match
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
&.
Præsentationens transcript:

Modul 1: Virksomhedernes mindset i forhold til vækst MEA - introduktion Modul 1: Virksomhedernes mindset i forhold til vækst Karsten Vind, Pluss Leadership A/S

Indhold Rationale og formål Målgruppe og udbytte Modulets indhold Form og metode - niveau A, B, C Pluss kræfterne

Rationale og formål MEA’s målgruppe arbejder med virksomheders vækstpotentiale -> de skal findes og hjælpes! Kriterier for vækstpotentiale er fastlagt… Ambition Skalérbarhed Organisatorisk kapacitet Markedspotentiale/strategi for internationalisering Anvedlese af/perspektiver ift. Ny teknologi Potentiale som rollemodel … men mindsettet skal enten være til stede eller kunne skabes, før det giver mening at igangsætte et forløb Formål: At spotte og vejlede virksomheder i overvejelser om udviklingsforløb Finde de, som har det rette mindset Mobilisere de, som har potentiale, men ikke eller kun delvist mindsettet

Målgruppe – og udbytte At forstå virksomheders mindset ALLE medarbejdere (kulturbærende og smittende) At spotte mindset for vækst Konsulenter, der rekrutterer virksomheder til samarbejde At bearbejde virksomheders mindset Konsulenter, der er i rekrutterings- eller udviklingsforløb med virksomheder At lede indsatser målrettet vækst Ledere og øvrige ansvarlige for prioritering og planlægning af indsatser Anvendelsesorienteret – højt fagligt indhold – skræddersyet til aktørernes behov

Indhold Mindset - hvad er denne ”Z-faktor”? Balancemodel Virksomhed og nøgleaktører Ejer, direktion, medarbejdere, eksterne relationer Det rationelle, det typebestemte og det følelsesmæssige Det bevidste arbejde med vækstfremmende mindset Forskellige niveauer i balancemodellen Fra vækstkompetencer til holdninger og identitet Forskellige ”steder” i og udenfor virksomheden Fra ejerafklaring til forandringsledelse og til stakeholder management Konsulentpositioner og faser i udviklingsforløb

Balanceringsmodel

Niveauer og modeller (eksempler) Kompetence perspektiv Handlingsperspektiv Kilde: Man, Lau & Chan, Journal of Business Venturing Kilde: Hein & Kjerullf: Handlekraft

Proceskonsulent (Facilitator) Konsulentposition Fokus på Opgave Proces Analyse Ekspertrådgiver Diagnostiker Interaktion Sparringspartner Proceskonsulent (Facilitator)

Niveauer, form og metode Niveau C Niveau B Niveau A Introduktion og forståelse af mindset for vækst Teori, værktøjer og eksempler Lærerstyret Ingen forberedelse og opfølgning Dagskursus Niveau C (resumé) + Bearbejdning af mindset Teori og værktøjer Konsulentroller Dialogorienteret Casearbejde (Pluss og egne) Forberedelse – læse og mindre opgave Opfordring til træning efterfølgende 1-2 dage A+B (resumé) + Evt. yderligere teori og værktøjer ”Træningslejr” baseret på egne cases og roller Forberedelse – beskrive case og mindre opgave Opfordring til forankring efterfølgende

Pluss kræfterne Erfarne konsulenter i fht. opgaven Med virksomheder i SMV segmentet Lederudvikling, bestyrelsesudvikling, strategi- og forretningsudvikling, ejerafklaring, ledelsesafklaring, organisationsprocesser Med konsulentmålgruppen Senest ”Vækst via ledelse”, ”Ejerskifteprojekt”, ”Bedre bestyrelse på 3 dage”, ”Launchpad Denmark”, Væksthus 2.0, Beskæftigelsesområdet, div. vækstforløb Teoretisk: MBA, HD, cand.merc., Organisationspsykologi, Coach, Pædagogik Peter Jensen Helle Kaspersen Lars Fjalland Karsten Vind

Modul 2: Virksomhedernes strategiske og organisatoriske tilgang MEA - introduktion Modul 2: Virksomhedernes strategiske og organisatoriske tilgang Karsten Vind, Pluss Leadership A/S

Indhold Rationale og formål Målgruppe og udbytte Modulets indhold Form og metode - niveau A, B, C Pluss kræfterne

Rationale og formål MEA målgruppen arbejder med virksomheders vækstpotentiale -> brug for forståelse og aktiv bearbejdning af virksomheder strategiske tilgang Strategisk tilgang i fht.: Tænkning – Beslutning – Eksekvering - Opfølgning Håndtering af væsentligste udfordringer: At kunne agere langsigtet i en kortsigtet verden Alibiforløb, der ikke holder ”Laden stå til” At kunne omsætte strategi til handling At kunne skabe sammenhæng mellem strategisk og organisatorisk tilgang

Målgruppe – og udbytte At kende til virksomheders strategibehov og nyere måder at arbejde med strategi ALLE virksomhedsvendte medarbejdere At kunne vejlede og modne virksomheder i fht. Strategisk kapacitet vs. behov Moderne strategisk tilgang Strategisk helhedstænkning Den vejledende dialog med virksomheden Konsulenter, der rekrutterer og udvikler virksomheder Anvendelsesorienteret – højt fagligt indhold – skræddersyet til aktørernes behov

Indhold Behovsforståelse – hvorfor strategi i en foranderlig verden Strategiskoler og -begreber Begrebsforståelse -> operationaliseret Fra klassisk til moderne strategisk tilgang Emergerende strategi Den strategiske intention Dynamisk strategisk ledelse (hverdagsstrategi) Fra strategi til handling Strategieksekvering Strategi – organisation og ledelse Konsulentpositioner og faser i udviklingsforløb

Strategiske tilgange Kilde: Lægaard & Vest, Guldager, mfl., Fly Steensen, Minzberg

Strategisk og organisatorisk tilgang Kilde: Jay Morgan

Strategi eksekvering Kilde: Poulfelt & Mikkelsen

Niveauer, form og metode Niveau C Niveau B Niveau A Introduktion og forståelse af strategisk behov og moderne strategisk tilgang Teori, værktøjer og eksempler Lærerstyret Ingen forberedelse og opfølgning Dagskursus Niveau C (resumé) + Teori og værktøjer, udbygning Konsulents dialog om strategi med virksomheden Dialogorienteret Casearbejde (Pluss og egne) Forberedelse – læse og mindre opgave Opfordring til casearbejde efterfølgende 1-2 dage A+B (resumé) + Evt. yderligere teori og værktøjer ”Træningslejr” baseret på egne cases og roller Forberedelse – beskrive case og mindre opgave Opfordring til forankring efterfølgende

Pluss kræfterne Erfarne konsulenter i fht. opgaven Med virksomheder i SMV segmentet Lederudvikling, bestyrelsesudvikling, strategi- og forretningsudvikling, ejerafklaring, ledelsesafklaring, organisationsprocesser Med konsulentmålgruppen Senest ”Vækst via ledelse”, ”Ejerskifteprojekt”, ”Bedre bestyrelse på 3 dage”, ”Launchpad Denmark”, Væksthus 2.0, Beskæftigelsesforvaltning, div. vækstforløb Teoretisk: MBA, HD, cand. scient., Coach, Pædagogik Thomas Lyhne Lars Fjalland Karsten Vind

Modul 6: Virksomheders forretningsmodeller MEA - introduktion Modul 6: Virksomheders forretningsmodeller Karsten Vind, Pluss Leadership A/S

Indhold Rationale og formål Målgruppe og udbytte Modulets indhold Form og metode - niveau A, B, C Pluss kræfterne

Rationale og formål MEA målgruppen arbejder med virksomheders vækstpotentiale -> forståelse for forretningsmodel, effektivitet og udvikling et MUST Forståelse af virksomheders forretningsmodeller Business Model Canvas som grundmodel Forskellige typer af forretningsmodeller Forretningsudvikling – innovation og værdiskabelse Forretningstilpasning – effektivisering Fremme evnen til at kunne udfordre virksomheder på nuværende forretningsmodel og motivere til nytænkning

Målgruppe – og udbytte At kende til virksomheders forretningsmodeller og hvordan man kan arbejde med disse i fht. effektivisering og udvikling ALLE virksomhedsvendte medarbejdere At kunne vejlede og modne virksomheder i fht. Nuværende forretningsmodel Nye forretningsmodeller i fht. udvikling og vækst Den vejledende dialog med virksomheden Konsulenter, der rekrutterer og udvikler virksomheder Anvendelsesorienteret – højt fagligt indhold – skræddersyet til aktørernes behov

Indhold Behovsforståelse – hvorfor aktivt og bevidst arbejde med forretningsmodel giver mening Grundig forståelse af Business Model Canvas modellen Forskellige typer af forretningsmodeller De forskellige elementer i forretningsmodellen – og sammenhængen Forretningsmodel i fht. effektivisering og styring Forretningsmodel i fht. innovation og nytænkning Praktisk arbejde med forretningsmodellering Konsulentpositioner og faser i udviklingsforløb

Forretningsmodel - Business Model Canvas Partnere Aktiviteter Værditilbud Kunderelationer Kunde- segmenter Ressourcer Afsætnings- kanaler Brug forrentingsmodellen – overordnet Er der en forretningsplan (de 20 sider om virksomheden) – så brug den Omkostningsstruktur Indtægtsstrømme www.businessmodelgeneration.com

Forretningsmodel - Business Model Canvas Partnere Aktiviteter Værditilbud Kunderelationer Kunde- segmenter Modellens enkeltelementer Modellens sammenhæng Modellen som effektiviseringsværkøj Modellen som innovationsværktøjsværktøj Brancher Klassiske mønstre Alternative strategier og deres forretningsmodel Arbejdet med forretningsmodellen Ressourcer Afsætnings- kanaler Brug forrentingsmodellen – overordnet Er der en forretningsplan (de 20 sider om virksomheden) – så brug den Omkostningsstruktur Indtægtsstrømme www.businessmodelgeneration.com

Reglab: Den industrielle stjerne

Niveauer, form og metode Niveau C Niveau B Niveau A Introduktion og forståelse af forretningsmodel i fht. drift og udvikling Teori, værktøjer og eksempler Lærerstyret Ingen forberedelse og opfølgning Dagskursus Niveau C (resumé) + Teori og værktøjer, udbygning og dybere Konkret anvendelse af forretningsmodeller Konsulentens vejledning og dialog om forretningsmodeller i fht. vækst Dialogorienteret Casearbejde (Pluss og egne) Forberedelse – læse og mindre opgave Opfordring til casearbejde efterfølgende 1-2 dage A+B (resumé) + Evt. yderligere teori og værktøjer ”Træningslejr” baseret på egne cases og roller Forberedelse – beskrive case og mindre opgave Opfordring til forankring efterfølgende

Pluss kræfterne Erfarne konsulenter i fht. opgaven Med virksomheder i SMV segmentet Lederudvikling, bestyrelsesudvikling, strategi- og forretningsudvikling, ejerafklaring, ledelsesafklaring, organisationsprocesser Med konsulentmålgruppen Senest ”Vækst via ledelse”, ”Ejerskifteprojekt”, ”Bedre bestyrelse på 3 dage”, ”Launchpad Denmark”, Væksthus 2.0, Beskæftigelsesområdet, div. vækstforløb Teoretisk: MBA, HD, cand. scient., Coach, Pædagogik Peter Jensen Ane Iversen Karsten Vind