Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Porteføljestyring
Den 16.august 2010 Regionsgården
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Modul 1 - Processer.
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
Produktion og Logistik
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Konsulentfirmaet DropUd Telefon: www. dropud. dk
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
©2010 Great Place to Work® Institute, Inc. All Rights Reserved Michal Caspersen Pedersen (00575) Medarbejderundersøgelse i Sønderborg kommune 2010 Afdelingsrapport.
IT-Strategi.
Projektlederens rolle(r)
At udforske sin egen praksis
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Dan Zielke og 1.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Fungerer demokratiet og borgerdialogen i praksis?
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Mission, vision og strategi.....det er DER – VI skal hen !
organisatoriske kompetencer
Implementering af strategi
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Et spejl til frihed Mennesket er social
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Vidensbaseret praksis i botilbud
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Velkommen til fagligt samspil
Ungdomsuddannelse til alle v/direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen Kaj Ove Christiansen
Opsætning.
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup Aalborg Universitet

Kompetenceevaluering Disposition: Opskrift på kompetenceevaluering Idegrundlaget for kompetenceevaluering Om at overkomme barrierer i kompetenceevaluering

Opskrift på kompetenceevaluering

Kompetenceevaluering Definition: En evalueringsproces der forbedrer organisations resultater ved at udvikle og udbygge enkeltpersoners og gruppers kompetente indflydelse indvirker på egen præstation og den samlede præstation

Fase 1: Visioner og mål fastlægges Trin 1: Præsentation af den kommunale målsætning Trin 2: Deltagerne brainstormer over delmål, for institutionens fremtidige udvikling Trin 3: Institutionens mål formuleres i 3-4 korte sætninger

Fase 2: Vurdering af det sociale arbejdes aktuelle Fase 2: Vurdering af det sociale arbejdes aktuelle styrker og svagheder Trin 4: Nøgleaktiviteter i forhold til delmålene defineres gennem en brainstorm Trin 5: - Prioritering af nøgleaktiviteter - Vurdering af egen kompetence i forhold til gennemførelse af nøgleaktiviteterne Trin 6: Dialog om ovennævnte prioritering og karaktergivning

Fase 3: For hver af aktiviteterne fastlægges: Trin 7: Delmål,strategi, evalueringskriterier Deltaljerede delmål Strategi for hvordan delmålene nås Evalueringskriterier Fase 4: Der foretages en vurdering af, hvorvidt målene er nået Trin 8: Gennemførelse af evalueringen

Idegrundlaget bag kompetenceevaluering

Kompetenceevalueringens rødder Community Psychology: Fokuserer på menneskers, organisationers og fællesskabers evner til at opnå kontrol over egne anliggender og sager Action Antropology: Etablering af selvbestemmende grupper Kritisk teori: Kommunikativ handlen Virksomheds- filosofi: Medarbejderindflydelse, demokratisk ledelse, kvalitetscirkler står i modsætning til kontrolbaseret ledelse

Kontrolbaseret ledelse? Nej ”At få kompetenceevaluering til at fungere indenfor de gamle kontrolbetonede rammer svarer nogenlunde til at prøve at fastlægge indholdet og forløbet af en samtale på forhånd og derefter forvente, at den bliver interessant og fuld af overraskelser” (Kinlaw 1995)

Evaluatorrollen ”Giv en person en fisk, og han har mad for en dag – lær ham at fiske, og han ville kunne skaffe mad resten af livet” Evalueringen forbliver i deltagernes hænder Pege på hindringer herfor, identificere og afklare uhensigtsmæssig kommunikation, deltage i møder, komme med gode råd osv. Forandringsagent Slippe gamle bånd, finde nye muligheder, anskue ressourcer på en ny måde

Betingelser for kompetenceevaluering Gode betingelser Åbenhed, demokrati og selvkritisk kultur Dårlige betingelser Fjendtlige, usamarbejdsvillige medarbejdere med begrænset evne til at fungere i teams Diktatoriske, uhæderlige organisationer præget af mistillid

Kritik af kompetenceevaluering Medarbejdernes egeninteresser styrkes Medarbejderne vil ikke kunne se over egen næsetip Uafhængighed af forvaltningen Brugerne negligeres Svar på kritik Komp.eval. er ikke et universalmiddel Udvikling behøver ikke være i strid med andre hensyn Det er nødvendigt, at medarbejderne reflekterer over egne kompetencer

Om at overvinde barrierer i kompetenceevaluering

Brugerinddragelse i kompetenceevaluering Mulighed 1: Brugerinddragelse er tema Mulighed 2: Brugerne inddrages sammen med medarbejdere Mulighed 3: Brugerne gennemfører visse faser – medarbejderne andre Mulighed 4: Brugerne er deltagerne (empowermentevaluering)

Overblik over målrealisering Status over aktiviteter og graden af målopfyldelse på institutionsniveau Overblik over samtlige institutioners målrealisering - ligheder og forskelle i institutioners målrealisering Fremtidig målrettet udviklingsstrategi Kriterier for fremtidig overordnet evaluering