1. Virksomhedens strategiske planlægning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3 Interne forhold Oversigt Muligheds- og trusselsmatrix TOWS-matrix
Advertisements

Virksomhedens interessenter
Erhvervsøkonomi projekt nr. 1
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
4 Strategisk planlægning
Analyse af eksterne og interne forhold
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Marketingplanlægning
OH 2.1 SWOT - Hvad kan det bruges til? •Afdække myndigheds- og kundekrav •Få fokus på væsentlige miljømæssige problemstillinger •Styrke image •Øget troværdighed.
HHX - Lene Baake Afsætning
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Den glade CEO og iværksætter!
Markedsvurdering.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Udvikling og styring af en virksomhed
Afsætning grundforløb
13 Pris Oversigt Prisstrategi Priselasticitet Prisfastsættelsesmetoder
16. Andre analyser Analyse af indtjeningsevnen Indtjeningsevnen
16. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
SIMON HINDKÆR SEBASTIAN MIKKELSEN LASSE BAK MUHAREM GRADASCEVIC
Virksomheder - definition
Idéudvikling. Titel: Hvilket problem skal idéen løse?
24. Kvalitet i forsyningskæden
13. Regnskabsanalyse Regnskabsanalysens formål og indhold Formål
Potentialevurdering.
10. Virksomhedens indtægter
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
Idé, mål og politikker Kapitel 9
HHX - Lene Baake Afsætning
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
Økonomisk virksomhedsbeskrivelse Kapitel 1
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Etablering af virksomhed
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
18. Strategisk analyse af interne forhold
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
Operationelle mål.
Af: Jonatan W & Line Stryander
2. Virksomhedens interessenter
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
1.3 Virksomhedens interessenter
Introduktion til afsætning
Biløkonomerne Aarhus den 20. juni 2012 Værkstedsøkonomi Semler Gruppen Vurderingen af økonomien på et værksted, kan overordnet set foretages på 2 områder:
{ Strategi Pepsi Cola Daniel L, Daniel G, Mette N og Trine.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse. 1. Virksomheden Virksomhedstyper - Produktionsvirksomheder - Handelsvirksomheder - Servicevirksomheder.
Virksomhed: SedumEksperten Præsentation af: Kåre Noer I faget: Speciale LA
markedsføringsplaner
Kapitel 1 Virksomheder og ejerformer.
16. Andre analyser Analyse af indtjeningsevnen Indtjeningsevnen
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Præsentation af forretningsplan
(Firmanavn) forretningsplan
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
21. Den strategiske plan.
Mission, vision og forretningsidé
8. Virksomhedens indtjening
2. Virksomhedens interessenter
8. Virksomhedens indtjening
1. Virksomheden Virksomhedsbeskrivelse.
Virksomheden Virksomhedsøkonomi Samfundsmæssige forhold Makroniveau
2. Virksomhedens interessenter
Præsentationens transcript:

1. Virksomhedens strategiske planlægning Virksomhedens idé: Skal angive det eller de behov, som virksomheden ønsker at dække i omgivelserne Eksempel -Coloplast A/S Inden for vores forretningsområde ønsker vi globalt at være den foretrukne leverandør af medicinsk udstyr og service, der forbedrer brugernes livskvalitet.

1. Virksomhedens strategiske planlægning SWOT-analyse Ønsker og værdier Den interne situation Den eksterne situation Stærke sider Svage sider Muligheder Trusler Valg af idé Idé

1. Virksomhedens strategiske planlægning Mål Udtryk for en ønskværdig fremtidig tilstand Mål skal være: operationelle, dvs. at de er målbare Eksempler – Coloplast A/S: En omsætning på mindst 9 mia. kr. En gradvis forøgelse af overskudsgraden (indtjeningen i forhold til omsætningen) til 18%. Et afkast på 20% af den gennemsnitligt investerede kapital.

1. Virksomhedens strategiske planlægning Virksomhedens strategier Strategier Overordnede planer for, hvordan målene skal nås. Produkt- og markedsstrategi Hvilke behov skal produkterne opfylde? Hvilke produkter skal virksomheden markedsføre? Vedligeholdelse af eksisterende produkter Udvikling af nye produkter Hvem skal virksomhedens produkter sælges til? Markeder Potentielle kunder

1. Virksomhedens strategiske planlægning Porteføljestrategi Enheder Afsætning Tid/fase 1 2 3 4 5

1. Virksomhedens strategiske planlægning Vækststrategi Produkter Eksisterende Nye Eksisterende Salgsudvikling Produktudvikling Markeder Markedsudvikling Diversifikation Nye

1. Virksomhedens strategiske planlægning Konkurrencestrategi Konkurrencemæssig fordel Lave omkostninger Unikt produkt Omkostnings- minimering Hele markedet Differentiering Marked Markeds- segment Fokuseret differentiering Omkostnings- fokus

1. Virksomhedens strategiske planlægning Virksomhedens interessenter Leveran- dører Ledelse Långivere Virksom- hed Ejere Kunder Med- arbejdere Myndig- heder

1. Virksomhedens strategiske planlægning Konflikter mellem virksomhedens interessenter Eksempler på konflikter mellem forskellige interessegruppe Leverandørerne ønsker at sælge standardvarer i store mængder Kunderne ønsker at købe specialvarer i små mængder Kunderne ønsker lave priser Leverandørerne ønsker høje priser Leverandørerne ønsker lange leveringstider Kunderne ønsker korte leveringstider Ejerne og ledelsen ønsker et stort overskud Medarbejderne ønsker en høj løn Kunderne ønsker lange åbningstider på alle ugens dage Medarbejderne ønsker korte åbningstider på ugens hverdage Leverandørerne ønsker høje priser, og kunderne ønsker lave priser

1. Virksomhedens strategiske planlægning Konflikter mellem virksomhedens interessenter Eksempler på konflikter inden for samme interessegruppe Nogle ejere ønsker en stor gevinst på kort sigt Andre ejere ønsker en stor gevinst på lang sigt Nogle kunder ønsker varer til lave priser Andre kunder ønsker varer af høj kvalitet med en høj service Nogle medarbejdere ønsker store lønforhøjelser, selv om jobsituationen derved bliver mere usikker Andre medarbejdere ønsker moderate lønforhøjelser, hvis jobsituationen derved bliver mere sikker Nogle leverandører ønsker at levere varer af høj kvalitet med høj service Andre leverandører ønsker at levere billige varer

1. Virksomhedens strategiske planlægning Samspil og harmoni mellem virksomhedens interessenter Bidrag Belønning > Bidrag Interessenter Virksomhed Belønning