Videndeling og ledelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
på vej til vores evalueringskoncept
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
På vej mod det pædagogiske udviklingscenter Bjerringbro Jørgen Schirmer Nielsen På vej mod det pædagogiske udviklingscenter.
Velkommen til 10.A Gentofte 10. klassecenter
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Roskilde Tekniske Skole
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
Frøslev-Padborg skole
Elevernes digitale dannelse
SkoleIntra-træffet 2013 Leif Andersen De administrative rutiner1.
Årets gang i SkoleIntra
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Skolebestyrelsesarbejdet. Dagsorden for den 10. April Skolebestyrelsen på et overordnet plan Procedure omkring valgprocessen Hvad er så Skolebestyrelsen.
Forældremøde 2/ Information om forårets valg til skolebestyrelsen 2.Evaluering af tiltag til forbedret kommunikation på skoleintra 3.Status på implementering.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
6 år med JPCK og hvad så nu? Annette Eickhardt marts 2011.
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
Tegn et levende billede af organisationen
på en specialkostskole
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Implementering af SkoleIntra i hverdagen Nordvestskolen  information  arbejdsgang  kursus  support Tommy Sørensen©
Velkommen til Hvordan fylder jeg lærerværelset ind i LærerIntra? LærerIntra kan erstatte lærerværelsets opslagstavler og fungere som skolens arkiv for.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
 Erfaring er med inklusion og rummelighed  Fremtidens udfordringer.
Team4a1 IT-Udvikling Team 4a Modulopgave H, stor..
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13. november 2014 Hotel Nyborg Strand.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Sunds skole Evaluering
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Evaluering og undervisning - en kultur
Om Specialcenter Sigrid Undset
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Grunde til at jeg elsker dig
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Udvikling på IT-området
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.
13. April 2005 Fit for bits? Digitalisering af kommunikation og videndeling kræver mere end et netstik Gitte Wührnfeldt, Center for Informatik Udannelses-
Implementering af Lærerintra
Velkommen til LærerIntra set fra lederens bord Ledelsens holdning og ageren har stor betydning for, hvordan SkoleIntra kommer til at fungere på skolen.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Jan Karlshøj IT/CAD Chef Byggeri og Anlæg Civ. Ing, PhD Carl Bro Livslang Uddannelse Erfaringer fra samarbejde og viden- håndtering.
SkoleIntratræf Kolding Lisbeth Møller SkoleIntra i specialundervisningen.
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Undervisning af alle 9. klasser i Digital Post Ved Digital Vejleder Kathrine Mørcholdt Buus og Digitaliseringskonsulent Kristinna Andersen.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Implementering af SkoleIntra
- Kom tættere på dit barns skolegang
Præsentationens transcript:

Videndeling og ledelse SkoleIntra torsdag 22. marts 2007 Netværk Nordøst Kaj Søndergaard

KS 1983 Mikrodatamaten i undervisningen 1996 Stifinder 2001 ITMF 2005 Mellervangskolen Historisk tilbageblik Mellervangskolen – implementering af videndelingssystemet med udgangspunkt i en velfungeredne hjemmeside og rutineret brug af DAKS-FC Skiftet sommer 2005 til SkoleKom – ud fra at FC DAKS var kendt Begyndte at implementere SkoleIntras værktøjer – Personaleintra og SkolePorten 2006_2007: Implementering af ForældreIntra og Elevintra Blik i nogen af de beslutningsprocesser vi har været igennem – glæder og sorger. Form -> Kaj Søndergaard

Disposition Ledelse og kommunikation Videndeling Værktøjer – SkoleIntra Implementering – ledelsens rolle Gode råd Afsnit om Værktøjer for at sætte en ramme om, hvad der er særlig relevant i forhold til ledelsens synsvinkel Det er ikke en teknisk vinkel – men ledelsesmæssig, personalemæssig og kommunikationsmæssigt Kaj Søndergaard

Ledelse Opad – mening med skolen Indad – kommunikation (fortolkning, fortælling om skolen, meningen med skolen) Meningen med skolen: Det billeder ansatte, elever, forældre og omverden har af skolen – mangesidigt: det handler både om den måde tingene bliver tilrettelagt på, traditioner, omtale, myter, fortællinger på lærerværelset – hvad er meningen med det hele. Det er her ledelsen er med til at elever, personale, forældre og omverden ser en mening med netop den skole. Indad – kommunikatin: Skabe rammer for det pædagogiske arbejde, rammer for det kaotiske kommunikation, der er nødvendig for at skolen fungerer, have adgang til principper, retningslinier, referater, kommunikation, dokumentation, mulighed for samarbejde i team, - den er meget anderledes end tidligere, hvor tingene ikke forandrede sig så hastigt – informationerne var ikke så mange og ikke så forskelligtretede. Det er en myte at teknologien har givet mange stress – de mange informationer vi får på mail er ikke til at håndtere. Men det er ikke mailen, der er skyld i stressen eller mængden af informationen – hvordan skulle vi håndtere de mange informationer, hvis de alle skulle gives i 10-frikvarteret? – eller på små gule sedler: Det handler om at lærer at bruge og forholde sig til informationerne – her kan videndelingsværktøjer, intranet være en stor hjælp –men man skal lære at bruge dem – implementer dem i skolen hverdag. Udad – oversættelse: Love, bekendtgørelser, skrivelser fra forvaltning m.v skal ’oversættes’ til den pædagiske verden (fagprossionelle verden), forældre elever, medier, offentlighed. – det er ikke tilstrækkeligt at overbringe informationen - den skal være på en form, der kan skabe mening for dem, der modtager den. Indad – kommunikation (personaleledelse, administrativ ledelse, ledelsesteam) Udad – oversættelse (UVM, forvaltning, forældre, medier, offentlighed) (Ledelsens mirakel, Birthe og Lars Qvortrup, 2006) Kaj Søndergaard

Kommunikation Kommunikationsmodel Information – valg af information Meddelelse – valg af yttringsform og medie Forståelse – ’modtageren’ er ’adressat’ og tolker selv ud fra sin egen formåen. Forståelseskontrol – foregår løbende hos alle parter i kommunikationen. Kotrollen går ud på, at overbevise sig selv om, at den anden har forstået det man ønskede vedkommende skulle forstå. Kommunikation beror på, at den der skal modtage informationen tolker den – og forstår det man ønsker, den anden skal forstå. Informationen udvælges af afsenderen – og kun den information man ønsker modtagerne skal forstå – medie og form vælges så der en chance for at modtageren har adgang til informationen – både medie, tilgængelighed og sprog, begreber, kontekst og så er det helt op til modtageren hvordan den forstås/opfattes De overvejelser man går sig er altså i høj grad ikke kun et spørgsmål om, hvad der skal kommunkeres – men i høj grad et spørgsmål om hvordan der kommunikeres – med hvilke medier og de traditioner, der er tilknyttet til de medier. Man kan altså ikke sige: Jammen står på intranettet – hvis ikke modtagerne viser, at de har forstået det som man ønskede de skulle forstå, så man tilrettelægge sin information anderlede (Luhmanns kommunikationsmodel) Kaj Søndergaard

Videndeling - ITIF Tilskud til videndelingssystem: IT i Folkeskolen: 15.000 pr. skole Videndelingsystemer: Intranet i skolen – i lighed med intranet i andre organisationer Udviklingsarbejder – ITMF – videndelingsystemer Vælg et videndelingssysterm – og alting ordner sig – Tilskud: 2005: 15000 pr. skole – enten til system eller tilskud til udviklng af eksisterende Kaj Søndergaard

Krav til værktøjer Webbaseret 1: Intern og ekstern kommunikation og samarbejde 2: Fleksibel skemalægning 3: Lærerværktøjer 4: Elevværktøjer 5: Materialedeling Intern og ekstern kommunikation og samarbejde Adgang til; 1)      al relevant information, herunder fx skolebestyrelsens principper, ledelsesbeslutninger og fælles retningslinier. 2)      værktøjer til planlægning og koordinering af løbende aktiviteter, møder og nye initiativer. 3)      kollaborative og projektorienterede værktøjer: Dels i forhold til det tværgående team- og faglærersamarbejde og dels i forhold til elevernes problemorienterede og samarbejdsbaserede læringsforløb. 4)      faciliteter til skole/hjem-samarbejde For nærmere uddybning, se matrix-skemaet i bilaget under fokusområde 3. ·         Fleksibel skemalægning Adgang til de enkelte klassers fleksible ugeskemaer, herunder mulighed for at lærerne (lærerteams) kan oprette og redigere ugeskemaer på baggrund af skolens grundskemadata. For nærmere uddybning, se matrix-skemaet i bilaget under fokusområde 5. ·         Lærerværktøjer 1)      værktøjer der understøtter opgavedialog, kommentering og retning af elevernes skriftlige arbejder. 2)      målstyring og understøttelse af undervisningsdifferentiering. 3)      værktøjer til tilrettelæggelse af procesevaluering og udformning af prøver og tests. For nærmere uddybning, se matrix-skemaet i bilaget under fokusområde 4, 5 og 6. ·         Elevværktøjer Elevadgang til; 1)      porteføljer, logbøger og lektiestyring. 2)      de overordnede mål og handleplaner og udmøntningen i forhold til de enkelte fag/klasser og elever (via den personlige portefølje og logbog). 3)      digitale undervisningsmidler. 4)      værktøjer til procesevaluering og gennemførelse af prøver og tests. ·         Materialedeling Adgang til at alle kan lægge materialer ind i en given søgbar katalogstruktur og mulighed for at dele dette på tværs af skolens aktører alt efter behov. For nærmere uddybning se matrix-skemaet i bilaget under fokusområde 2. Kaj Søndergaard

SkoleIntra Aalborg Kommune 2005: SkoleIntra – fælles ansøgning, implementering på alle skole, evt sammen med eksisterende løsninger SkoleIntra ’Født på Rugkobbelskolen i slutningen af 1990’erne som en udløber af Poseidonprojekt, hvor 10 uddannelsesinstitutioner arbejdede med IT-strategier. Idegrundlag bl.a.: Lærerne skal kunne bruge it før de kan implementere de i undervisningen – derfor mange kræfter på at arbejde med lærernes brug af it-værktøjer: information – indad, udad, - logbøger, dokumentation, evaluering, materialedeling, Kaj Søndergaard

Værktøjer, PersonaleIntra Beskedsystem - DAKS-FC, SkoleKom Kalender Reservationer Arkiv - Konferencer Samlemapper Klasselog Evaluering – elevplaner … og flere andre SkoleIntra ’Født på Rugkobbelskolen i slutningen af 1990’erne som en udløber af Poseidonprojekt, hvor 10 uddannelsesinstitutioner arbejdede med IT-strategier. Idegrundlag bl.a.: Lærerne skal kunne bruge it før de kan implementere de i undervisningen – derfor mange kræfter på at arbejde med lærernes brug af it-værktøjer: information – indad, udad, - logbøger, dokumentation, evaluering, materialedeling, Kaj Søndergaard

Værktøjer, PersonaleIntra Kalender Reservationer SkoleIntra ’Født på Rugkobbelskolen i slutningen af 1990’erne som en udløber af Poseidonprojekt, hvor 10 uddannelsesinstitutioner arbejdede med IT-strategier. Idegrundlag bl.a.: Lærerne skal kunne bruge it før de kan implementere de i undervisningen – derfor mange kræfter på at arbejde med lærernes brug af it-værktøjer: information – indad, udad, - logbøger, dokumentation, evaluering, materialedeling, Kaj Søndergaard

Værktøjer, PersonaleIntra Beskedsystem - DAKS-FC, SkoleKom SkoleIntra ’Født på Rugkobbelskolen i slutningen af 1990’erne som en udløber af Poseidonprojekt, hvor 10 uddannelsesinstitutioner arbejdede med IT-strategier. Idegrundlag bl.a.: Lærerne skal kunne bruge it før de kan implementere de i undervisningen – derfor mange kræfter på at arbejde med lærernes brug af it-værktøjer: information – indad, udad, - logbøger, dokumentation, evaluering, materialedeling, Kaj Søndergaard

Værktøjer, PersonaleIntra Arkiv - Konferencer Samlemapper SkoleIntra ’Født på Rugkobbelskolen i slutningen af 1990’erne som en udløber af Poseidonprojekt, hvor 10 uddannelsesinstitutioner arbejdede med IT-strategier. Idegrundlag bl.a.: Lærerne skal kunne bruge it før de kan implementere de i undervisningen – derfor mange kræfter på at arbejde med lærernes brug af it-værktøjer: information – indad, udad, - logbøger, dokumentation, evaluering, materialedeling, Kaj Søndergaard

Værktøjer, PersonaleIntra Klasselog SkoleIntra ’Født på Rugkobbelskolen i slutningen af 1990’erne som en udløber af Poseidonprojekt, hvor 10 uddannelsesinstitutioner arbejdede med IT-strategier. Idegrundlag bl.a.: Lærerne skal kunne bruge it før de kan implementere de i undervisningen – derfor mange kræfter på at arbejde med lærernes brug af it-værktøjer: information – indad, udad, - logbøger, dokumentation, evaluering, materialedeling, Kaj Søndergaard

Værktøjer, PersonaleIntra Evaluering – elevplaner SkoleIntra ’Født på Rugkobbelskolen i slutningen af 1990’erne som en udløber af Poseidonprojekt, hvor 10 uddannelsesinstitutioner arbejdede med IT-strategier. Idegrundlag bl.a.: Lærerne skal kunne bruge it før de kan implementere de i undervisningen – derfor mange kræfter på at arbejde med lærernes brug af it-værktøjer: information – indad, udad, - logbøger, dokumentation, evaluering, materialedeling, Kaj Søndergaard

Værktøjer, PersonaleIntra På sikre linier – fortrolige oplysninger: Beskedsystem - DAKS-FC, SkoleKom Kalender Reservationer Arkiv - Konferencer Samlemapper Klasselog Evaluering – elevplaner + disse Elevkartoteket Logbog Udviklingsplaner SkoleIntra ’Født på Rugkobbelskolen i slutningen af 1990’erne som en udløber af Poseidonprojekt, hvor 10 uddannelsesinstitutioner arbejdede med IT-strategier. Idegrundlag bl.a.: Lærerne skal kunne bruge it før de kan implementere de i undervisningen – derfor mange kræfter på at arbejde med lærernes brug af it-værktøjer: information – indad, udad, - logbøger, dokumentation, evaluering, materialedeling, Kaj Søndergaard

SkolePorten En del af skolens profil forældre, ’potentielle’ forældre studerende ansøgere dokumentation(!) elever offentlighed medier .. SkoleIntra ’Født på Rugkobbelskolen i slutningen af 1990’erne som en udløber af Poseidonprojekt, hvor 10 uddannelsesinstitutioner arbejdede med IT-strategier. Idegrundlag bl.a.: Lærerne skal kunne bruge it før de kan implementere de i undervisningen – derfor mange kræfter på at arbejde med lærernes brug af it-værktøjer: information – indad, udad, - logbøger, dokumentation, evaluering, materialedeling, Kaj Søndergaard

ForældreIntra Kommunik- team IT-team Ledelse Mellervangskolen Årgangsteam 1 årgang Kommunik- team IT-team Ledelse Mellervangskolen 3 årgang 4 årgang 5 årgang 8 årgang 9 årgang 8i9i spec.kl Introduktion til personale Workshop for personale Kalender – for forløb Arbejdsbeskrivelser Kaj Søndergaard

ForældreIntra Workshop for lærerteam, der er involverede Introduktion på forældremøde v. it-vejleder – log på første gang. Kort med koder., m.v. Efterfølgende tilbud om at komme og få introduktion Opfølgning på forældremøder – spørge til brugen. Kaj Søndergaard

ForældreIntra Workshop for lærerteam, der er involverede Introduktion på forældremøde v. it-vejleder – log på første gang. Kort med koder., m.v. Efterfølgende tilbud om at komme og få introduktion Opfølgning på forældremøder – spørge til brugen. Kaj Søndergaard

ForældreIntra Status på ForældreIntra: Aktive hjem i perioden 25.10.06 – 29.01.06 1 årgang: 20 af 46 3 årgang:24 af 54 4 årgang: 20 af 37 5 årgang: 22 af 40 8 årgang: 23 af 41 9 årgang: 10 af 24 8i9i: 13 af 15 Forældreintra: Afhængig af lærerengagement, tradition – nyhedsbreve, skemaændringer, billeder fra klassen, praktiske informationer. Elevintra: Aflevering af opgaver, kommentering af opgaver, lektier for, Begge: konsekvens i brugen, alle lærere involverede og engagerede, Kaj Søndergaard

ElevIntra Forældreintra: Afhængig af lærerengagement, tradition – nyhedsbreve, skemaændringer, billeder fra klassen, praktiske informationer. Elevintra: Aflevering af opgaver, kommentering af opgaver, lektier for, Begge: konsekvens i brugen, alle lærere involverede og engagerede, Kaj Søndergaard

Implementering Visioner, mål og handlinger Skoleplan Udviklingsarbejder, pilotarbejder Opfølgning, opmuntring, interesse Ledelsen roller er at fange de initiativer, der er i gang og bygge videre på dem i retning af de mål og visioner, der er for skolen – Fælles Skolebeskrivelse, Skoleplan Kaj Søndergaard

Implementering Team og klasser Forudsætninger information og samarbejde formidlingskompetencer teknisk, håndværksmæssigt Forudsætninger: Mentalt parathed: Indstillede på at informere, vil fortælle historier, vise billeder Fagligt – at kunne formidle – både papir og netbaseret teknisk kunnen Kaj Søndergaard

Implementering IT-vejleder Administrator i samarbejde med kontor Indpisker, opmuntrer, følger op Problemknuser – når det nu ikke lige… Kaj Søndergaard

Arbejds- og ansvarsfordelingfordeling Kaj Søndergaard

Retningslinier Kommunikation Mål: At kommunikationen er effektiv og tilstrækkelig At kommunikationen er tilgængelig At personalet oplever kommunikationen som vedkommende og informativ Tegn Personalet har adgang til den nødvendige kommunikation, når de har brug for den Personalet oplever kommunikationen som meningsfuld Handlinger Faglig og pædagogisk kommunikation mellem personale sker på PersonaleIntra. Retningslinjer for kommunikation i de enkelte team, aftales internt. Kaj Søndergaard

Retningslinier Kommunikation Alle læser på PersonaleIntra en gang hver skoledag (200 dage om året) Mødeindkaldelser sendes på PersonaleIntra til personale på Mellervangskolen Reservationer foregår elektronisk på PersonaleIntra Alle aktiviteter, møder, m.m. skrives ind i skolens kalender på PersonaleIntra Beskedsystem, opslagstavler, meddelelser på forsiden af PersonaleIntra. På PersonaleIntras beskedsystem må der skrives personfølsomme oplysninger om personale og elever. Det vil være en god ide at gøre det til en vane at svare på beskeder, der kræver et svar. Kvittér evt. for modtagelsen og skriv, at du svarer senere, skriv evt. hvornår du regner med at svare. SkoleKom er stadig et effektivt og brugervenligt mailsystem, der kan bruges internt og ikke mindst, når der skal kommunikeres med samarbejdspartnere udenfor Mellervangskolen. Personaleintra kan være en hensigtsmæssig platform til kommunikation, da det er her vi kommunikerer med forældre og elever. Arbejdsopgaver bør primært meddeles mundtligt. Mødeindkaldelser til alle møder, der involverer flere team, sendes på beskedsystemet med dagsorden som vedlæg. Evt. bilag lægges i PersonaleIntras dokumentarkiv, hvor hvert møde får en mappe med dagsorden, bilag og referat. Reservationer kan kun foretages elektronisk og det vil således være den elektroniske reservering der gælder. Der er ud over elevarbejdspladserne arbejdspladser til lærerne på lærerværelset (5 stk), PSC (1), Lærerarbejdsrum (2). Koordinatorer, klasselærere, udvalgsformænd, kontoret fører alle aktiviteter ind i kalenderen, når der er flere parter involveret. Den der skriver ind i kalenderen vurderer om aktiviteten har almen interesse for forældre og offentlighed og således også skal optræde på skolens hjemmeside. Kaj Søndergaard

Retningslinier Kommunikation Kaj Søndergaard

Retningslinier Elev- og ForældreIntra ForældreIntra tilbydes på alle årgange ElevIntra kan tilbydes på relevante årgange Personalet besvarer henvendelser på PersonaleIntra fra forældre og elever inden for 2 skoledage Svarfristen er 2 dage, så der er mulighed for at informere og kontakte kolleger, hvis det er nødvendigt inden et svar gives. Svaret kan være en kvittering for modtagelsen af meddelelsen med en angivelse af, hvornår et uddybende svar kan forventes. På PersonaleIntras beskedsystem må der udveksles følsomme oplysninger, hvis forældrene giver tilladelse til det. Denne tilladelse skal gives mundtligt eller skriftligt. Det giver ikke automatisk personalet lov til at skrive følsomme oplysninger, selv om forældrene har ’givet bolden op’. I sådanne tilfælde kan personalet skrive, at de vil ringe eller gerne vil ringes op. Kaj Søndergaard

’Gode råd’ Ledelsen er rollemodel IT- og kommunikationskompetence i ledelsen ’Slå til’ på det rigtige tidspunkt Støttestrukturer Handleplaner – så personalet ved, hvor vi er på vej hen Brug det konsekvent –med indsigt og empati Ledelsen er rollemodel Bruge videndelingssystemerne selv – indgå i samarbejdsrelationerne på personalets platforme: dvs du har 3 personaleintra, skolekom, adm outlook IT- og kommunikationskompetence i ledelsen En i ledelsen har kompetencen på området og følger op i samarbejde med it-vejlederne – her omkring videndeling – men også pædagogisk og styringsmæssigt. ’Slå til’ på det rigtige tidspunkt – de forskellige dele – kalender, reservation, beskedsystem, Støttestrukturer – it-vejleder – workshop, kurser, teammøder m.v. Handleplaner – så personalet ved, hvor vi er på vej hen Brug det konsekvent – med indsigt og empati. Hvad er det man skriver om fordi det er nemmest – noget skal siges og meddeles i fælles forum – nogen skal siges F2F - noget kan siges i en telefon – noget er godt at have skrevet (dokumentation) – men husk at fordi det er skrevet er det ikke nødvendigvis læst eller endsige forstået. Kaj Søndergaard