Kvinder i Ledelse IT Brancheforeningen 2. juni 2008 Alfred Josefsen adm. direktør, Irma AS
Kvinder i ledelse Irma og ”lige”charteret Kvindelige ledere og/eller kvindelig ledelse Irma og kvindelige ledere Ledelseskonceptet i Irma
Irma-pigen før nu Designprisen 2007 – Klassikerprisen
Ledelseskonceptet i Irma Irma er en menneskeorienteret virksomhed Irma tror på værdien af de bløde værdier Kulturen i Irma er familieorienteret Irmas brand bygger på stærke følelser Irma er det nære, det hyggelige, det venlige, det sympatiske, det ordentlige, det ansvarsbevidste
Irma og ”lige”charteret Bedre ressourceudnyttelse i virksomheden Bedre balance og mere harmoni i respektive lederteams Bedre dækning af kompetencerne (m/k) Mindst 1/3 kvinder i øverste ledergruppe Målproces ang. kvindelige mellemledere er undervejs
Ledelsesstrategi Jo bedre og jo flere kvindelige ledere i Irma – jo større er chancerne og sandsynligheden for at den kvindelige ledelsesstil overlever på den lange bane. At medvirke i charteret kan således opleves som en slags ”forsikring af det fremtidige ledelsesgrundlag” (Feminin og maskulin ledelsesstil har i øvrigt ikke så meget med kønnet på lederen at gøre!!)
Kvinder i ledelse Kvinder i bestyrelsesarbejdet er tredje vigtigst. Kvinder i stabsfunktionerne er det næst vigtigste. Kvinder i linieledelsen er det vigtigste.
Irmas vurderinger af forudsætninger for flere kvindelige ledere Fortsætte og videreudvikle interessen for work – life balance og kommunikere målet om begrænsede arbejdstider og -mængder Forsætte med at skabe maximal fleksibilitet omkring mødetider, arbejdsplaner og tilrettelæggelse af arbejdet Fortsætte med fokusering på stress og tiltag til bekæmpelse af stress
Ledelseskonceptet i Irma Irma har klare holdninger om mission, vision, ambition og passion Klar og tydelig værdibaseret ledelse binder det hele sammen Irma medarbejdere er i centrum for vores ”it’s all about people” ledelse Et åbent informations- system og åbne holdninger til information gør det det muligt Irma-kæden drives på et decentralt grundlag med fokus på købmandskab og lokal konkurrencekraft Irma står på et utroligt stærkt fundament med en stærk kultur og en stærkt brand
Meningen med Irma Mission: Sikre kunderne dagligvarer af høj kvalitet i inspirerende butikker og med excellent kundeservice Vision: Den fornyende købmandsforretning, der præger udviklingen og tiden Ambition: Større, tættere på kunderne og modpolen til discountideologien Passion: Med hjerne og hjerte brænder vi for at gøre en forskel
Irmas ledelseslogik: ”It’s all about people” Det er mennesker, der skaber resultater Engagement og commitment fører til fantastiske resultater Motivationen stiger, når medarbejderne præger mål og rammer Lederen præger mission, vision, ambition og viser passion Værdibaseret ledelse er et stærkt værktøj Kommunikationen skal være åben, on-line, ærlig og omfattende Lederen skal kunne skabe følgeskab hos frie medarbejdere Medarbejdere ønsker at gøre det bedste og udvikle sig i tryghed Basis for tillidsbaseret ledelse baseret på gensidig respekt It´s all about people ledelse – ”heartware”-relationer mellem mennesker
Hvad skal vi leve af i Danmark ? Immateriel produktion Services & Know how Kreativitet, fantasi, innovation og idéudvikling, konceptudvikling, software Design, etik, æstetik Noget som mennesker skaber uden andre værktøjer end ”sig selv”
Derfor skal vi have mere kvindelig ledelse! Ledelse og udvikling af mennesker. Fokus på lyst, entusiasme, gejst og sociale kompetence Følelsesmæssig intelligens mere i spil i arbejdslivet Intuition og empati bygger autensitet og troværdighed Ansvarlighed vil gøre sig gældende overalt Mere transparens og nærhed - mindre politik.