Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forandringsledelse - It’s all about people

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forandringsledelse - It’s all about people"— Præsentationens transcript:

1 Forandringsledelse - It’s all about people
Børsen Executive Club Forandringsledelse - It’s all about people 7. september 2006

2 Velkommen i Irma Verdens næstældste supermarked,
ét af Danmarks stærkeste brands, én af Danmarks bedste arbejdspladser

3 Irma-pigen før nu

4 Problemkomplekset 1999 (de truende skyer)
Uafklaret strategi og usikkerhed mht rollen Aldrende kerne- kunde kreds Meget dårlige regnskabsresultater Dårligt prisimage Heterogenitet i butiksstørrelse Mangelfulde butiks- investeringer og koncept- mæssig stilstand Personaleflugt blandt nøglemedarbejdere Mangelfuldt leverandørsamarbejde

5 De tre vulkaner Leverandørernes interesse for at samarbejde
Medarbejdernes ressourcer og fightervilje Irma’s brand og virksomhedskultur

6 Vi er kørt i grøften Økonomisk Held afgrund
Markedsføringens gennemslagskraft FDB – bagland og kontingenter Besparelser / effektivisering Leverandørsamarbejde Egen kraft – vores egen motiverende indsats Irma - 40 mio.kr.

7 It’s all about people Det er mennesker, der skaber resultater
Engagement og commitment fører til fantastiske resultater Motivationen stiger, når medarbejderne præger mål og rammer Lederen skal præge mission, vision og ambition og vise passion Værdibaseret ledelse er et stærkt værktøj Kommunikationen skal være åben, ærlig og omfattende Lederen skal kunne skabe følgeskab Medarbejdere ønsker at gøre det bedste og udvikle sig i tryghed Basis for tillidsbaseret ledelse med gensidig respekt It´s all about people ledelse

8 ”Hvordan kan man skabe engagement, begejstring, glæde, øget energi, fighterlyst og en forretningsorienteret virksomhedsstruktur uden samtidig at forbedre virksomhedens resultater?”

9 Skaber opbakning til ambition Forstår og kommunikerer missionen
Viser sin passion Formidler visionen Lederen Skaber opbakning til ambition Forstår og kommunikerer missionen

10 Passion: Med hjerne og hjerte brænder vi for at gøre en forskel
Mission: Sikre kunderne dagligvarer af høj kvalitet i inspirerende butikker og med excellent kundeservice Vision: Den fornyende købmandsforretning, der præger udviklingen og tiden Ambition: Større og tættere på kunderne samt modstykket til discountideologien Passion: Med hjerne og hjerte brænder vi for at gøre en forskel

11 kronen stammen rødder Irmas Værdigrundlag (nyt):
Derfor vil vi være de bedste Derfor tænker vi stort Derfor har vi det sjovt Derfor vil vi se hvor langt vi kan nå Irmas Værdigrundlag (gl.): Mål- og resultatorientering Engagement Nytænkning Ansvarlighed Omtanke kronen Irma-loven:  Det er tilladt at have succes  Vi tror, du kan  Din indsats er vigtig for os  Du er en vigtig del af vores stærke Irma-kultur  Det er hårdt og sjovt at arbejde i Irma  Vi viderebringer succes-historier  Vi fejrer vore store bedrifter  Vi lærer af vore fejltagelser  Vi er uformelle og bruger humor og selvironi til at skabe nærhed  Alt, som kan gå godt, vil gå godt stammen Universalværdier: Vi vil opføre os ordentligt  hæderlighed  anstændighed  troværdighed  ærlighed  værdighed rødder

12 Åben, ærlig og omfattende kommunikation
Ugebrev 1 side hver onsdag Fokus på succes’er, det positive og det sjove Uformel og personlig stil Læses af næsten alle medarbejdere Morgenmøde Fredag kl – 09.00 ”Speakers corner” Samlingspunkt, formidlingscenter, kulturudvikling, fællesskabsfunktion Øvrige kanaler Præget af åbenhed

13 begejstring arbejdsglæde
Vore ønsker indsats gode resultater Irmas genvej begejstring arbejdsglæde udvikling commitment engagement motivation indsats gode resultater automatisk

14 Topuger i Irma 4 årlige konkurrencer i hele butiksnettet
Hvad kan vi selv skabe, når vi arbejder med vore succesmønstre? 2002 og siden En udviklingsstrategi i Irma, hvor vi opbygger viden, bygger team spirit, fighterånd og –kultur Et sammenholdspunkt i en geografisk adskilt virksomhed

15 Ledelsesfokus i fremtiden
Ledelse er ikke blot et spørgsmål om brainware It’s all about people er i endnu større grad et spørgsmål om heartware

16 Ledelsesfokus og arbejdsglæde fra ”sjov” til ”resultater” på den fede måde

17 Irmas resultater før skat

18 Irma highlights og resultater
Motivation Blandt DK’s bedste arbejdspladser Nr. 18  nr. 7  nr. 16  nr. 7  nr Blandt EU’s 100 bedste arbejdspladser 2003, 2005 og 2006 Kåret til EU’s bedste arbejdsplads indenfor detailhandel i 2005 og 2006 Kåret til EU’s mest troværdige virksomhed i 2006 Økonomi 53,9 mio.kr. EBIT over 2,0% Brand Irma Superbrand Irma City Superbrand Position som kvalitets- koncept Vækst Butikstilgang Konceptudvikling Moderniseringshastighed Priser & awards Årets Dagligvarekæde 2002 Årets lederpris 2003 Næstbedste Supermarked i DK 2004 Slagterprisen 2005 Børsens Fødevarepris 2005 Effektivitet Omsætning pr. medarbejder Omsætningshastighed på varer Image Sympati i pressen Stærk blandt leverandører ”Darling” i fanklubben - tilfredse og loyale kunder Medarbejdere og ledere Lavt sygefraværsniveau (under 3%) Lav personaleomsætningshastighed Lavt ”svind-niveau” Lavt stressniveau

19 Forandringsgraf RESULTATER 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005
Klart og konstant koncept Fast og fokuseret strategi Konstant organisationsstruktur Identiske nøglepersoner i nøglestillinger Jobkompetence Overblik Tryghed Indsigt RESULTATER

20 Moderne ledelse Teaterfolkenes sans for følelser og stemninger
Forældrenes tillid og stolthed over børnene Socialpædagogernes menneske- forståelse og udv.kapacitet Moderne ledelse Journalisternes nysgerrighed og spørgetalent Jægersoldaternes helhedssyn og videre balance Spejderbevægelsens ildsjæle Reklame- og mediefolkenes fantasi og kreativitet Eliteidrætsfolkenes mental- træning og commitment

21 Hør Suset En sejr fortjener at blive fejret Poul Krebs Irmas slagsang
Stemningen i Irma Historien om Irma-pigen, som rankede ryggen! Velkommen i Irma – også i de fysiske butikker!

22 ”Hør Suset” Det gælder om at finde noget
en lille bitte ting så man ved at man kan noget det gælder om at vinde noget en lille bitte sejr over sig selv og over janteloven Det gælder om at gøre noget bare lidt af det man drømmer om at sige til sig selv: Jeg fik da gjort noget! Det gælder om at turde noget bare turde ta’ de to skridt frem og sige: Her er jeg, jeg er på nu! Hør suset og ønsk hvad du vil som i glimtet af et stjerneskud hør suset vi kalder på dig nu ja, vi kalder på dig nu og lad drømmene folde sine smukkeste vinger ud Det gælder om at tro på noget tro på troen, tro på håbet og på fremtiden det gælder om at ville noget bare sig det til dig selv og ind i spejlet det skal nok blive til noget Hør suset ..... Alle og enhver har en lille bitte ting som de er gode til som de kan bruges til bare der er nogen at vise det til


Download ppt "Forandringsledelse - It’s all about people"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google