Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Advertisements

Værdigrundlaget i Greve
15 % ansatte på særlige vilkår + Service Center med 15 afklaringspladser / træningsbaner i samarbejde med Holstebro Kommune under uddannelse.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Lederudvikling.
Analyse af eksterne og interne forhold
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Innovation Fjerritslev Gymnasium Oplæg fra Sparekassen Himmerland.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Koncernchef i Tryg Vesta Group
Produktion og Logistik
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Vi gennemførte en række interview ifm
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
Skabelon til strategisk plan
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Mangfoldighed i Arriva Danmark
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
FBUs visionsplan 2015.
PETS 2004 Hjørring, lørdag den 20. marts Strategi for D 1440.
Arbejdsmiljø som strategisk element
Værdibaseret ledelse Hvorfor det?.
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
IS-Strategi.
Arlette Bentzen Rør dig! Sune Smith-Nielsen Dyrk talenterne med glæde.
Hvordan skaber man en god arbejdsplads?
NOEA/Aalborg Universitet
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Virksomheder - definition
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
NETVÆRK mere målrettet Hvilke netværk bruger du? Hvad bruger du dem til? Hvilke af dine netværk giver kontakt til topledere? Hvilke rummer nogen, der er.
Serviceskift i et rehabiliteringsperspektiv
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
19. Januar 2012 Gentofte Centralbibliotek og. Københavns Lufthavne A/S Danmarks største arbejdsplads, med medarbejdere 850 – 900 starter og landinger.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Sie – Årskonference marts 2010 Vejle Center Hotel.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
Den kommunale ledelses håndtering
Lærerprofessionen.
Velkommen til Lægedage
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Ledelse i forskellige retninger
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Selvledelse (Empowerment)
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
organisatoriske kompetencer
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Vision mission værdier handleplaner
Danmarks bedste Arbejdsplads hvordan skaber vi det på de regionale arbejdspladser?
Netværksdag – Netværket Epos Trinity, den 11. November 2015.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Sparekassen uden regler og forretningsgange Gennem værdier og selvledelse til en af Danmarks bedste arbejdspladser.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Gennem værdier og selvledelse til Danmarks bedste arbejdsplads

Afdelinger

Middelfart Sparekasse – ikke kun en Sparekasse

Vores menneskesyn Medarbejderne er ansvarsfulde De vil gerne gøre deres bedste De er ikke ude på at snyde dig Derfor behøver du ikke at kontrollere dem

Værdier

Den lærende organisation 1997 De tre ledelsesben Værdibaseret Ledelse 1991 Selvledelse 1996 Den lærende organisation 1997 En måde at lede og styre på En måde at arbejde på En måde at samarbejde og udvikle på

Værdigrundlag

Vi vil være Danmarks bedste pengeinstitut Vision Visionsværdi- ansvarlig: Hans Erik Brønserud Vi vil være Danmarks bedste pengeinstitut 10

Mission Vi skal behandle vores kunder på en sådan måde, at de bliver ved med at komme til os og samtidig omtaler os positivt overfor folk, der ikke er kunder hos os endnu Kundeværdi- ansvarlig: Peter Møller 11

Mission Vi skal behandle vores medarbejdere på en sådan måde, at de glæder sig til at komme på arbejde hver dag og er stolte over at fortælle, hvor de arbejder Medarbejder- værdiansvarlig: Herbert Sørensen 12

Mission Indtjenings- værdiansvarlig: Claus Moser Vi skal tjene så mange penge, at vi kan blive med at opfylde de to første formål 13

De 6 bud

Som medarbejder i Middelfart Sparekasse har man frihed til ansvar – det er nemlig lettere at få tilgivelse end tilladelse

I Middelfart Sparekasse behandler vi alle forskelligt – det er den eneste måde, vi kan behandle alle ens på

Etik og moral Store ord har det bedst, når de bliver til handling

Hvem er vi til for? Kunderne Lokalsamfundet Medarbejderne

Socialt Etisk Regnskab Siden 1993

CSR-funktion siden januar 2009 CSR- processen Værdier Vision & mission Ekstern kommunikation Ledelsesfilosofi Lovkrav Budskab CSR- processen Miljøværdier Leverandørværdier ”Målinger” Kundeværdier Værdier for samfunds engagement Dialogmøder med interessenter Værdier for HR

Profilanalyse Tænkning Styring Detailorientering Indføling Selvkontrol Tillid Præstation Selvtillid Robusthed

Selvledelse

Værdierne lægger grunden - medarbejderne fører dem ud i livet

Medarbejderne gør forskellen Medarbejderne er den eneste reelle konkurrenceparameter Derfor skal vi være fagligt dygtigere personligt stærkere positivt anderledes end vore kollegaer i andre pengeinstitutter

Teknologien gør det muligt Information kan være til rådighed for alle Det gør den enkelte ansvarlig for selv: at sortere i de mange informationer at tage initiativ og gennemføre handlinger

For os er selvledelse Et udviklingsprojekt for den enkelte medarbejder og hele Sparekassen En ledelsesform, hvor vi decentraliserer beslutningsprocessen

Hvad indebærer det at være selvledende medarbejder? Ansvar og mandat er uddelegeret. Medarbejdere tager beslutninger ud fra Sparekassens overordnede strategi og fælles værdigrundlag Medarbejdere og ledere tager ansvar og initiativ inden for deres eget ansvarsområde ud fra de informationer, de har til rådighed

Hvad indebærer det at være selvledende medarbejder? Alle i organisationen har viden om de tværorganisatoriske sammenhænge og har helhedsforståelse Medarbejderne er ledere for sig selv og er selvstændige, selvansvarlige samt selvigangsættende Medarbejdere og ledere engagerer sig i Sparekassens udvikling.

Kan selvledelse ses på bundlinjen?

Sygefravær

Hovedtal

Egenkapital

Forretningsudvikling 1997 – 2007 Alle pengeinstitutter Middelfart Sparekasse Balance 232,1% 254,1% Indlån 141,5% 188,5% Udlån 271,2% 315,0% Egenkapital 189,5% 238,3%

Danmarks bedste arbejdsplads – også bedst til kunder I en undersøgelse fra Analyse Danmark, hvor 8.000 danskere har medvirket, giver kunderne Middelfart Sparekasse topkarakteren 8,65 på en 10-trins skala. Samtidig viser undersøgelsen, at 94% af de nuværende kunder vil anbefale Middelfart Sparekasse til venner og bekendte.

Hvad har vi ellers lavet Grundlæggende NLP – 3 dage Selvværdstræning Empati Stresshåndtering At komme frem med sin mening At slippe sin selvkontrol Tænk abstrakt

Hvad har vi ellers lavet Coaching på baggrund af NLP - alle ledere i 12 dage

Hvad har vi ellers lavet LGP Huset

Status på vision & mission Danmarks bedste arbejdsplads i 2005 og 2008, nr. 2 i 2006 og 2007. Europas bedste finansielle arbejdsplads i 2007 Fra 9.000 til 38.500 kunder – 8 ud af nye 10 kunder kommer på opfordring fra nuværende kunder 94% af medarbejderne er stolte af at fortælle andre, at de arbejder i Middelfart Sparekasse Reserverne er steget 246% fra 1997 til 2007

Nyt hovedsæde