9. Bruger(venligheds)test

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Anskaffelse af ny teknologi
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Caseoplæg om Facebook.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Modul 1 - Processer.
Arbejdspladsudvikling
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Darum skole 4. november 2013.
Kvantitative metoder
Mindre grimt, tak.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
SEO PÅ AU.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
Ekspertvurderinger og tilstandstjek John Paulin Hansen 7 september 2011 DUST.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability E2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning 6. Forelæsning John Paulin Hansen.
Usability E2002, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testmetoder.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Problemer eller udfordringer.
Vejlederens kommunikation
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
6. Kvantitativ usability
Refleksioner og opsamling ift. i går
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Præsentation af resultaterne fra casestudie
USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest.
Usability ITU, efterår Brugervenlighedstest/usabilitytest 23. Oktober, IT-Universitetet E2008.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse Rekruttere (segmenter, målgrupper) Min. 2 testpersoner Overvej roller i gruppen – Skift moderator Lav et testmanuskript.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Usability ITU, forår Brugervenlighedstest/usabilitytest ITU F2008.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.
7. Brugervenlighedstest/usabilitytest
Usability – øvelse: Brugertest Arbejdet frem mod den endelige usability-rapport Forberedelser til brugertest Dagens øvelse.
25. Februar 2010 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  De første 3 cases.
Øvelse 1: First Impressions
Usability F2004, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Klassiske usability test metoder 3. Forelæsning John Paulin Hansen.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

9. Bruger(venligheds)test 25. marts, 2010 IT-Universitetet Ole Gregersen

Fra sidste gang Informationsarkitektur Forelæsning 3 slides Tree Testing – en reel evalueringsmetode TreeJack Forelæsning 3 slides

Hvorfor skal vi lave en brugertest? Skulle det være den bedste metode?

Begrundelser for test Fordi aktiv glemsel er en psykologisk umulighed: Designere kan ikke frigøre sig fra den viden, de har erhvervet sig under processen. Den eneste måde reelt at vurdere om: Brugerne oplever vores produkt som brugervenligt Produktet kan løse de opgaver/mål som brugerne har Produktet kan opfylde de mål vi har sat Alle vores designvalg var gode… Fordi kontekst har betydning for enkeltopgaven Fordi folks reaktioner ikke kan forudses fuldstændigt Gennemsnitsbrugeren findes ikke Hvordan handler ”vores” brugere? 4 4

Sådan foregår det (helt overordnet) Sæt en bruger foran en computer Stil opgaver til det der testes (Bed brugeren tænke højt) Observér udførelsen af opgaverne: Hvilke problemer opstår for brugeren Lyt til brugeren, er der erfaring at hente der. Deltagere: Moderator/testleder Bruger(e) Observatør(er) 5

Om tests generelt Test skal ikke bevise, de skal informere (Men nogle gange skal de også bevise) At test bør være en iterativ proces Sikre at produktet er: Nyttigt, relevant, formålstjenstligt Effektivt (alt efter hvordan det vurderes) Engagerende, skaber brugsglæde Har en brugervenlig interaktion Let at lære/huske/forstå I hvilken grad det lever op til kriterier og målsætning 6

Fejltagelser og misforståelser Brugertest sker ofte for lidt, for sent og af de forkerte grunde. Brugertest er ikke et afsluttende tjek eller godkendelse En brugertest er ikke en engangsfornøjelse Brugertest bør ikke stå alene Brugertest handler ikke kun om brug  Derfor: Test tidligt og test ofte Sammensæt test med andre metoder Overvej begrundelsen for at lave en brugertest 7 7

Variationer og metodiske forskelle Typen af det fysiske setup Typen af moderation Tænke-højt / Mind tape Antallet af brugere Segmentering og rekruttering Typen af data indsamlet Lokal test – fjerntest Modereret og umodereret test 8

Husk at: Der kan teste på alt fra koncept og papir – til prototyper og færdige produkter

Kvalitet i en brugertest Moderator! Testopgaverne! Testdeltagere! ’Samtale’ under selve testen Skjult hjælp og andre uhensigtsmæssigheder Interpersonel kontakt mellem deltagere Debriefing Kommunikation med udviklingsteam Brugervenlig rapport 10

Den forkromede tilgang 11 11

KMD A/S ’Testcenter’ 12

Snitker og Co.

Er det overhovedet pengene værd? Fordele ved lab? Er det overhovedet pengene værd?

Kilde: Rolf Molich Dialogdesign.dk 15

Billig, nem, hurtig, enkel – mobilt? Et lokale, bærbar computer, lidt software, en mikrofon, eventuelt et webcam Få deltagere, rekrutteret fra arbejde, familie og venner Intet forstudie og enkel testplan Windows media encoder, Audacity, Camtasia Godt råd: Optag skærm i stedet for person… 16

Forberedelse Beslut hvem der skal være testpersoner Design testopgaver og spørgsmål: Lav et manuskript, med introduktion, opgaver og afslutning. Bestem et fysisk og digitalt setup Afprøv opgaver og test helt konkret og praktisk Analayser, diskutér og dokumenter resultater 17

Design af testopgaver Testens ”krop”

Design: Testopgaver: Er baseret på et mål der er relevant for deltageren (målgruppen) Har det rigtige omfang, ikke for bredt, ikke for specifikt Dækker spørgsmål der er vigtige for produktet og virksomhedens succes Mere specifikt: Mulige, det skal kunne lade sig gøre Relevante og realistiske I realistisk sekvens, ikke opdigtet. Har et endeligt og forudsigeligt sæt af mulige løsninger Har et tydeligt slut-punkt som brugeren kan genkende Fordrer handling, ikke mening Have en realistisk længde – de må ikke gå kold. 19

Gode testopgaver? Forestil dig, at du har et handicappet barn på 10 år. Du vil gerne finde det nærmeste museum og undersøge forholdene for handikappede. Brug søgefunktionen til at finde attraktioner i nærheden af din bopæl. Find en busforbindelse med bus 11, kl 12.43 fra Vanløse station og stå af på Jyllingevej. 20

Opgaveskabelon: 21

Design: Kvalitativ/kvantitativ Test metrikker Hvor mange fejl de laver (error count) Hvor tit de selv kommer videre (assists) Hvor mange der gennemfører (Task completion rate %) Tidsforbrug (Task Time ) Completion rate / Mean task time Metrikker bør komme fra usabilitymål… 22

Udførelsen – et par råd Kort invitation – Giv ikke for meget væk fra starten Sørg for at beskriv at det ikke deltageren der testes og at denne ikke kan lave fejl Start med noget opvarmning – ”kuglepen legen” eller en hurtig trunk test. Sørg for hurtig succes i første opgave. Noter observationer og giv dem en graduering når det er muligt. 23

Undervejs: Roller under testen Facilitator/testleder/moderator – afgørende funktion Logger - tager noter eller fører ’log’ Observatør(er) – ser på eller tager også noter Publikum – inviter altid alle med (bag spejl) Deltager(e) – dem der laver opgaverne 24

Undervejs: Moderator skal: Carolyn Snyder: Stewardesse, Sportskommentator og Forsker Være god ved forsøgspersonerne etisk og moralsk opførsel Leve sig ind i dem (empatisk) Se ”tankeboblerne” over brugernes hoved Følg op ikke-verbale udtryk Undgå af give hints/hjælp/vejledning Spørge ”hvorfor” en masse – eventuelt spørge ind til handlen Improvisere og være på – men holde formen  25 25

Undervejs: Moderator skal: Tænke i ”før og efter” brugerens handlinger Før: forventning – efter: forløsning Human Action Cycle Undgå at stille spørgsmål der indeholder en forhåndsbedømmelse – selv et lille “ja” kan påvirke Hold fokus på et emne af gangen Brug åbne spørgsmål og undgå binære spørgsmål Giv korte promts for at holde brugerens taleflow 26

Undervejs: Velegnede promts ”Hvad nu?” ”Hvad tænker du på?” ”Hvad skete der?” ”Hvad fik at vide?” (”Husk at tænke højt”…) 27 27

Undervejs: Uegnede promts ”Hvor er du havnet henne?” ”Hvad sidder du og leder efter?” ”Er du med på hvad der foregår?” ”Har du lagt mærke til at links ikke skifter farver når de har været ’besøgte’?” 28 28

Notér ting i synes stritter… Vi ser 3 korte eksempler Notér ting i synes stritter…

Afslutning: Velegnede sammenfatninger ”Er det logisk og overskueligt bygget op?” ”Kan du lide hjemmesidens udseende?” ”Er det noget du tror du vil kunne bruge til noget i det daglige?” ”Hvad synes du alt i alt om hjemmesiden?” Eventuelt spørgeskema som SUS eller SUMI – til at ”måle” tilfredsheden. 30 30

Opsamling & evaluering Sørg for at honorar eller gave matcher setup’et Sig pænt tak Få etableret mulig fremtidig dialog 31

Retrospektiv tilgang Metodens største problemstilling: Det er unaturligt at tænke højt Men hvad er alternativet? Retrospektiv tilgang ”Mindtape” Videoklip (optagelser fra skærm) Beskrivelser af situationer Eyetracking?

Analyse Highlights – problemer prioriteret på alvorsgrad og frekvens – sammenfattet narrativt. Resultat af metrikker Empiri – lad den stikke frem i rapportering Se Kuniavsky’s beskrivelse i kompendiet

Tak for nu Øvelse: Brugertest